A
A
 

МНЕНИЕ ЭКСПЕРТА:

28.01.2015
Национальный банк Украины подал в Верховную Раду законопроект о запрете на досрочное снятие депозитов населением. Дайте оценку такой инициативе НБУ: выделите ее плюсы и минусы?
 
член комитета по вопросам финансовой политики и банковской деятельности
Верховная Рада Украины
Верховная Рада Украины

У нас є структурні проблеми в законодавстві – справа в тому, що в нас всі вклади фізичних осіб фактично «на вимогу». Тобто фізособа по закону може в будь-який момент забрати свій депозит. Для мене це є театром абсурду, бо в усіх інших країнах є чітке розмежування між вкладами на вимогу і строковими вкладами, які не можна забрати раніше встановленого терміну. І це фундаментальна проблема для нашої банківської системи. Банк – це ж посередник, який бере гроші у вкладників і надає кредити позичальникам, які він не може змусити погасити достроково. А от вкладнику він має віддати будь-який строковий вклад, коли той вимагає. Відповідно, коли відбувається паніка і набіг на банки, вкладники строкових депозитів можуть вимагати свої гроші, але в реальності не можуть їх забрати, тому що банк просто «лягає». На це дивляться вкладники іншого банку і так само починають бігти. На комітеті ми одностайно підтримали законопроект, який чітко розділить вклади на вимогу і строкові, які не можна забирати раніше строку. Сподіваюсь, Верховна Рада його прийме, бо це критично і фундаментально для банківської системи.

В більшості випадків це накопичені проблеми з різних сфер. Масово вимагати повернення депозитів можна з будь-якого банку, тільки у когось є подушка безпеки, а у когось ні, у когось якісний кредитний портфель, у когось ні, хтось вів зважену політику ризиків, а хтось ні. І коли курс стрибнув, почалася війна, почались набіги на ті банки, що вели незважену політику, почали «лягати». Плюс банківська система не вийшла нормально з кризи 2008–2009 років. Тоді в усьому світі був бум ліквідності, сюди теж прийшли дешеві гроші, які треба було кудись вкладати. Через те, що фондовий ринок у нас був невеликий, основні вкладання пішли в землю і будівництво, а кредити видавалися під заставу тієї ж землі. Коли ж бульбашка лопнула, вартість застав впала, відповідно банки понесли збитки і в їхній звітності повинні були відобразитись списання по цих кредитах. Але ці збитки не були відображені, тобто багато проблемних кредитів на балансах банків залишились ще з того часу, що і показав стрес-тест.

До речі, нагадаю 2004-й рік, коли була революція. Будь-яка революція – це нестабільність, коли люди намагаються перестрахуватись, зняти з банків гроші і вкластись в реальні активи або в іноземну валюту або банально сховати гроші під матрац. Я не дуже позитивно оцінюю діяльність Арсенія Яценюка, але тут можу сказати йому комплімент – коли він був виконуючим обов’язки голови Нацбанку, то на півроку ввів мораторій на зняття депозитів. До речі, це було не зовсім законно, але на той момент стабілізувало систему. Через півроку мораторій був знятий і все було нормально. Аналогічно було зроблено тодішнім керівництвом НБУ і в 2008 році.

Те ж саме треба було робити одразу після Майдану, але цей момент був упущений. Зараз же, коли вже більше 100 мільярдів знято і підірвана довіра до банків, ці припарки вже не будуть так ефективні.

з інтерв'ю glavcom.ua


 814 
Просмотров

*Ваше имя:

(максимально 40 символов)
E-mail:
*Текст:

(максимально 4000 символов)
Введите код с картинки:

Электронный адрес друга:

КОММЕНТАРИИ:


 

27.03.2017
Покупка Продажа
26.961
0.0017
27.224
0.0120
29.006
0.1153
29.618
0.1777
Новости JOIN