Продолжая пользоваться данным сайтом или нажав "Принимаю", Вы даёте согласие на обработку файлов cookie и принимаете условия Политики конфиденциальности.
Партнер, а не просто кредитор: Банк «Південний» про стратегії роботи у корпоративному сегменті
Інтервʼю підготовлено для 17 номера журналу Banker — спецвипуску в рамках премії Banker Awards 2025.

За стабільну фінансову репутацію, продуману кредитну стратегію, швидке й гнучке обслуговування корпоративних клієнтів та високі темпи зростання корпоративного портфеля Банк «Південний» відзначено в номінації «Найкращий банк для корпоративного кредитування» на премії Banker Awards 2025.
Понад 30 років «Південний» є надійним фінансовим партнером для середнього й великого бізнесу та приватних клієнтів, зберігаючи високу довіру ринку. Сьомий рік поспіль Національний банк України визнає установу системно важливою, що підкреслює її значущість для фінансової системи. У 2024 році банк ухвалив нову п’ятирічну стратегію з чітким фокусом на корпоративний сегмент: цільова аудиторія — компанії середнього бізнесу з річною виручкою від 300 млн грн і великого бізнесу з обігом понад 1,5 млрд грн.
Результати підтверджують ефективність підходу: у 2024 році корпоративний портфель «Південного» зріс більш ніж на 40% (+7,5 млрд грн), причому 60% приросту забезпечили нові клієнти. За перші шість місяців 2025 року банк додатково наростив портфель на 5 млрд грн (+20%), що удвічі перевищує темпи зростання банківської системи. За останні 12 місяців «Південний» увійшов до трійки лідерів за абсолютним приростом і посів перше місце за відносними темпами (+63%), піднявшись у загальному рейтингу кредитування юридичних осіб з 10-го на 8-ме місце.
З повною версією можна ознайомитися в журналі — придбайте тут.
В інтерв’ю Banker.ua Андрій Букін, заступник голови правління банку «Південний», розповідає про ключові напрями розвитку корпоративного сегмента, інновації у кредитних процесах, а також про те, як банк забезпечує якість кредитного портфеля та підтримує репутацію надійного партнера для бізнесу.
Про потреби бізнесу та продукти банку
— Пане Андрію, банк «Південний» фокусується на роботі із середнім і великим бізнесом. Зрозуміло, що часто це клієнти з непростими запитами. Тож як за рік змінювалися потреби бізнесу у фінансуванні?
— Ми чітко розуміємо портрет свого цільового клієнта, його потреби та власні конкурентні переваги. Наш основний ринок — компанії середнього (від 300 млн грн) та великого бізнесу (від 1,5 млрд грн), які активно інвестують у розвиток, потребують фінансування та ведуть експортно-імпортні операції. Ми ж маємо сильну експертизу в корпоративному кредитуванні, обслуговуванні ЗЕД та пропонуємо якісну сервісну модель.
Корпоративний клієнт — це завжди унікальна історія, для якої не існує «коробкових» рішень. Потреби клієнтів дещо змістилися в бік інвестиційного довгострокового кредитування, проте незмінною залишається потреба в прогнозованості, надійності банку як партнера, професіоналізмі його співробітників, швидкості та чесності. Саме ці фахові риси ми намагаємося розвивати і, я думаю, саме за це наші клієнти обирають нас.

— Які кредитні продукти, запущені у 2024–2025 роках, найбільше посилили позиції банку в корпоративному сегменті? У чому, на вашу думку, полягають головні чинники успіху банку у сфері корпоративного кредитування за останній рік?
— У сучасному корпоративному банківському середовищі доволі складно вразити клієнтів новими сервісами. Ми запустили низку нових продуктів, які радше можна назвати нішевими, ніж стратегічними: митні гарантії, кредити під відшкодування ПДВ, а також у пілотному тестуванні перебувають ще декілька продуктів, які згодом стануть доступними нашим клієнтам. Окремо варто виділити зміну підходу до прийняття рішень кредитним комітетом щодо кейсів до 100 млн.
Проте, якщо говорити відверто про чинники зростання, я б радше зосередив увагу не на продуктах, а на зміні підходів банку до кредитування. Це наш стратегічний фокус: ми стали швидшими, сміливішими, більш зрозумілими для клієнтів, оновили команду та сфокусувалися на інвестиційних довгострокових потребах наших корпоративних клієнтів. Вважаю, що саме ці зміни стануть запорукою нашого зростання і в майбутньому.
Про зростання корпоративного портфеля
— За 2024 рік ваш портфель кредитів корпоративних клієнтів зріс більш ніж на 40 %, і це рекорд приросту для банку за останні 5 років. Що конкретно дало такий приголомшливий результат?

— Банк «Південний» традиційно сильний у ключових для української економіки галузях — агросекторі, переробній промисловості, торгівлі та виробництві. Саме в цих сферах спостерігається значний попит на корпоративне кредитування та підтримку зовнішньоекономічної діяльності. Ми активно працюємо як із класичним кредитуванням оборотного капіталу, так і з фінансуванням інвестиційних проєктів. При цьому інвестиційне кредитування ми вважаємо одним із ключових і найбільш перспективних напрямів.
У 2024 році частка інвестиційного кредитування у прирості кредитного портфеля становила близько 30%. Серед профінансованих проєктів — підприємства переробки, агросектору, девелопменту, енергетики, логістики та агротрейдингу. Бізнес активно шукає фінансування на 3-5 років для модернізації, масштабування та інтеграції.
Найбільшу віддачу демонструють інвестиції в енергетичну інфраструктуру підприємств. Такі рішення забезпечують енергонезалежність, стабільність і швидкий економічний ефект. Наприклад, один із проєктів — біодайджестер на молочному виробництві, який перетворює відходи на електроенергію. Частково профінансований банком, він щорічно генерує значну економію та потенційний дохід із загальним ефектом понад 100 млн грн.
У 2025 році ми посилили співпрацю з постачальниками енергообладнання — від сонячних станцій до когенераційних рішень. Завдяки партнерствам змогли запропонувати бізнесу спеціальні кредитні продукти з пільговими ставками, гнучким графіком та умовами, адаптованими до специфіки проєктів.
Інвестиційні проєкти, особливо в умовах війни, складніші та потребують більше часу. Тому окрім фінансової стійкості клієнта, критично важливим стає стратегічне партнерство з міжнародними фінансовими організаціями. Ми визначили цей напрям як один зі стратегічних для себе на найближчі п’ять років. Така співпраця дозволяє ділити ризики, пропонувати бізнесу кращі умови фінансування й використовувати складніші інструменти з більшою впевненістю в їхній реалізації.
— У вас є амбітна мета — зростати у корпоративному портфелі вдвічі швидше за ринок. Які кроки допомагають її досягати?
— Пріоритети роботи банку на найближчу та середньострокову перспективу тісно пов’язані з макроекономічними прогнозами та реаліями українського бізнесу. Ми орієнтуємося на сценарії, закладені в бюджет, та враховуємо прогнози Національного банку України. Очікуємо помірне зростання економіки на рівні 3,5%, інфляцію в межах 10% та дефіцит бюджету близько 20%.
Ключовим для нас у 2025 році залишається активне кредитування корпоративного сектору. Прогнозуємо, що ринок корпоративних кредитів зросте на 15% і ставимо перед собою амбітніші цілі — розширити кредитний портфель на 20-25%. Для цього зосередимося на традиційних продуктах: фінансуванні зовнішньоекономічної діяльності, кредитуванні оборотного капіталу, інвестиціях та форекс-операціях.
Попри складну ситуацію, очікуємо поступове пожвавлення бізнес-активності та збільшення інвестицій в українську економіку. Обмеження на виведення капіталу, ймовірно, збережуться, що стимулюватиме компанії вкладати кошти у розвиток власних виробничих потужностей, енергетику та переробну галузь. Це, у свою чергу, підтримуватиме попит на банківське фінансування.
Також спостерігаємо зростання інтересу до валютного кредитування, особливо в євро. Якщо в середньому на ринку частка валютних кредитів становить близько 19%, то в нашому портфелі цей показник вже сягнув 35%. Найчастіше до таких інструментів звертаються аграрії та імпортери енергоносіїв — насамперед пального та газу.
Основу валютного портфеля банку складають експортери — майже 60%, переважно аграрні компанії. Решта — імпортери, які зазвичай адаптують коливання курсу у вартість продукції. Такий підхід дозволяє мінімізувати ризики і працювати навіть у нестабільних умовах.
Про якість кредитного портфеля і його розвиток
— Як банк «Південний» забезпечує якість кредитного портфеля, зокрема на тлі стрімкого зростання? Адже рівень NPL у банку суттєво нижчий за середньоринковий.
— Рівень проблемних кредитів (NPL) у банку «Південний» залишається одним із найнижчих у системі — близько 5%, тоді як середній показник на ринку становить 30%. Для порівняння: у приватних банках — 12,6%, у банках з іноземним капіталом — 10,9%, у державних — 43% станом на кінець 2024 року.
Ми працюємо швидко, але водночас якісно. У нас є виважена і професійна команда ризик-менеджменту, яка постійно оптимізує розуміння клієнта, його реальних потреб і потреб бізнесу. Банк «Південний» не є найбільш консервативним щодо прийняття ризиків, але рівень і якість нашого кредитного портфеля залишаються одними з ключових показників успішності розвитку банку.

— В яких напрямах банк «Південний» планує посилювати корпоративний сегмент у 2025-2026 роках?
— Щодо сегментів — найбільші перспективи ми вбачаємо у розвитку середнього бізнесу. Саме на оптимізацію роботи в цьому сегменті буде сфокусована більшість наших процесних змін.
Додатково ми активно оцінюємо можливості для більш активної роботи в будівельній та оборонній галузях.
Про репутацію та довіру клієнтів
— Зі свого боку «Південний» також провів реінжиніринг кредитного процесу. Які результати це дало? Чи змінилася швидкість ухвалення рішень щодо корпоративного кредитування після цього?
— Реінжиніринг кредитного процесу — це досить масштабний проєкт, який триватиме ще щонайменше рік. Його мета — мінімізувати час прийняття кредитних рішень і надання коштів клієнтам. Це комплекс заходів, який охоплює процесні зміни для всіх ланок банку, задіяних у кредитуванні.
Наразі ми завершили, за моєю оцінкою, 20-25% запланованих змін: оновили підходи кредитної політики, запровадили політику бланковості, зараз перебуваємо на етапі переходу на спрощений фінансовий аналіз. Попереду ще багато роботи, зокрема автоматизація та універсалізація облікових і інформаційних систем банку. Втім, уже зараз ми маємо суттєві покращення ключових показників і можемо стверджувати, що «Південний» входить до числа лідерів за швидкістю ухвалення рішень у корпоративному сегменті.
— Чи важливо для банку мати репутацію партнера, а не просто кредитора?
Тому ми ставимо на перший план якість у всьому: у клієнтському сервісі, внутрішніх процесах, кредитуванні, форекс-операціях та інших банківських послугах.
Ми розуміємо, що важливо для великого та середнього бізнесу: конкретика — коли слова збігаються зі справою, швидкість ухвалення рішень, гнучкість, адекватний рівень бланковості (беззаставного кредитування), прозоре ціноутворення, зрозуміла та проста комунікація з клієнтом, професійне ставлення до його запитів і відкритий діалог про можливості або проблеми.
Ми приділяємо багато уваги якості наших команд і прагнемо працювати з кожним клієнтом індивідуально та з повною віддачею.