Від стартапу до цифрової екосистеми: як Portmone формує майбутнє українських платежів

23 октября 2025

Інтервʼю підготовлено для 17 номера журналу Banker спецвипуску в рамках премії Banker Awards 2025.

За стабільне лідерство на фінтех-ринку України, впровадження інноваційних платіжних рішень і безперервний розвиток екосистеми онлайн-платежів, компанія Portmone отримала визнання у номінації «Стабільний лідер ринку онлайн-платежів» на премії Banker Awards 2025.

Portmone — компанія, яка понад два десятиліття формує ринок онлайн-платежів в Україні. З моменту свого заснування у 2002 році вона стала першопрохідцем фінтех-індустрії, створюючи рішення з нуля і впроваджуючи найсучасніші технології. Сьогодні Portmone залишається новатором, тестуючи нові підходи та забезпечуючи стабільність завдяки професійній команді та потужній інфраструктурі.Серед ключових інновацій — метод оплати BankPay, а також сервіси SmartCity і Billing, що відкривають нові можливості для бізнесу й користувачів. Попри виклики, компанія продовжує зростати: у першому кварталі 2025 року обіг збільшився на +221%, а кількість транзакцій — на +203%. Portmone залишається символом надійності, технологічності та довіри — компанією, що задає тон розвитку онлайн-платежів в Україні.

З повною версією можна ознайомитися в журналі — придбайте тут.

Компанія Portmone вже понад два десятиліття формує стандарти українського фінтеху: від перших онлайн-платежів до впровадження власних AI-рішень і розбудови масштабної екосистеми сервісів. Компанія вміло поєднує інновації з надійністю, завдяки чому залишається стабільним лідером на ринку. СЕО Portmonе Дмитро Басов розказав про те, як їхня команда працює над майбутнім країни і як SmartCity, BankPay та нові продукти перетворюють платіжний сервіс на інструмент цифровізації громад і бізнесу.

— Дмитре, Portmone працює на українському ринку вже багато років.  Як би ви описали еволюцію компанії від старту до сьогоднішніх лідерських позицій?

— Компанія Portmone починала свою діяльність як невеликий стартап із метою зробити платежі зручнішими, а життя простішим. Саме цей принцип не зазнав еволюції.  Натомість суттєво змінилася кількість продуктів, якими ми оперуємо, наші можливості та технологічні потужності. Наша команда й далі зосереджена на результаті й постійних змінах. Ми щоразу нагадуємо собі, що не можна зупинятися на досягнутому і вважати, що ми назавжди залишимося лідером ринку. Це мотивує рухатися вперед.  Ми розуміємо, що тепер маємо більше ресурсів, щоб досягати ще кращих результатів.

Крім того, ми створюємо екосистему фінтех-продуктів, де платіжне ядро об’єднує всі інші сервіси.  Це дозволяє забезпечувати якісний клієнтський досвід. Наприклад, можна створити рахунок у Portmone Billing, оплатити його через сайт Portmone, додатки банків-партнерів, а віднедавна — і в застосунку SmartCity. Portmone дозволяє працювати всередині екосистеми, спрощуючи всі етапи взаємодії — безшовно та зручно.

— Які 3 головні принципи ви вважаєте основою вашого стабільного лідерства?

— Я би сказав, що першим принципом є командна робота і можливість кожного співробітника впливати на процеси, висловлювати свою думку і переконувати керівництво, якщо він вважає, що має краще рішення.  Для нас співробітники — це не просто виконавці обмеженого пулу завдань, які мають повноваження лише в межах своїх посад.

Значна частина колективу Portmone працює в компанії понад п’ять років.  Тому варто розуміти, що кожен є частиною великої команди, яка щиро вболіває за спільну справу.

Другий принцип  — довгострокова надійність.  Ми не йдемо в сумнівні проєкти, навіть якщо вони можуть принести швидку вигоду.  Ми постійно зважуємо, які наслідки для нас матиме кожен продукт чи рішення в перспективі. Це дозволяє уникати ризикованих кроків, які могли б зашкодити компанії, і водночас дає партнерам упевненість у стабільності та безпеці взаємодії з нами.

І третє, що важливо зазначити, — це жага до інновацій. Ми постійно шукаємо нові рішення і намагаємося їх впроваджувати. Якщо не можемо знайти на світовому ринку сучасних рішень, які можна запропонувати українському бізнесу, тоді працюємо над створенням нового продукту самостійно. Щороку команда збирається на стратегічні сесії, обговорює наявні продукти, визначає, що можна вдосконалити, і формує бачення розвитку компанії на 1, 3 або 5 років.

Про функціонал і технології

— Які сервіси сьогодні є найбільш популярними серед клієнтів Portmone?

— Я би сказав, що ключовими напрямами є оплата комунальних послуг, інтернет-еквайринг і сервіс розстрочки онлайн.  Торік ми додали можливість для наших мерчантів підключати платежі частинами з мінімальними зусиллями й активно розвиваємо цей напрямок.

Ми залучаємо до співпраці все більше банків, адже бачимо зростання популярності сервісу саме тоді, коли клієнт може скористатися ним у два кліки, а партнер — швидко налаштувати додатковий функціонал без складних інтеграцій.

— Наскільки важливу роль для Portmone відіграють технологічні інновації — штучний інтелект, big data, API-інтеграції?

— API-інтеграцію ми не вважаємо інновацією — це радше наша буденність. Ми інтегровані як із партнерами, так і з постачальниками, зокрема з «Дією» та сервісами ПРРО.

В нас дійсно дуже багато даних, які ми опрацьовуємо насамперед з метою безпеки платежів. Зокрема, йдеться про фрод-моніторинг та запобігання шахрайським транзакціям. Що ж до використання спеціалізованих сервісів Big Data, цей напрям поки що у нас не розвинений. Ми перш за все зосереджуємося на безпеці даних, які зберігаємо, тому дуже обережно підходимо до будь-якої роботи з ними.

Що стосується ШІ, у нас створена корпоративна програма з підтримки його розвитку.  Будь-який наш співробітник може долучитися до команди ентузіастів зі штучного інтелекту.  Ми активно розробляємо і тестуємо внутрішні продукти на базі ШІ.  Один з них вже є у відкритому доступі.  Це бот,  який вивчив технічну документацію компанії та допомагає нашим менеджерам з інтеграції відповідати на запитання партнерів.  Ну і, власне, самим мерчантам — самостійно знаходити необхідну інформацію для підключення Portmone. До речі, його можна знайти і протестувати в Telegram за назвою Portmone.Helper.Bot.

Як найбільша екосистема регулярних платежів, пошуку і доставки рахунків за адресою по всій Україні, ми впроваджуємо ШІ у сервіс розпізнавання рахунків за фото. Також аналізуємо зміни в назвах вулиць у разі перейменувань або коли постачальники комунальних послуг надсилають рахунки з некоректними чи помилковими адресами. Це допомагає нам залишатися лідером в напрямку.

А ще в команді вже доволі тривалий час працює віртуальний співробітник. Ми активно використовуємо AI-асистента під час важливих зустрічей: він фіксує ключові домовленості та формує короткі summary для учасників проєктних груп і менеджменту компанії.

Про клієнтів і партнерів

— Хто є вашими основними клієнтами та як змінювався їхній портрет за останні роки?

— Наші партнери — це бізнеси, які цінують надійність прийому платежів, бездоганну репутацію постачальника та інновації, що доступні їм із мінімальними зусиллями з їхнього боку. Склад наших клієнтів змінюється з роками, але портрет залишається стабільним, коли йдеться про топові компанії країни.

Однак певна трансформація все ж відбулася — передусім у розширенні аудиторії, яка дедалі більше цікавиться сервісами Portmone. З часом ми трансформували наш досвід співпраці з великими компаніями, створивши ефективні шаблони та стандарти. Це дозволило активніше залучати малий і середній бізнес.

У результаті ми досягли диверсифікації клієнтської бази. Наразі продовжуємо фокусуватися на великих корпоративних клієнтах, паралельно застосовуючи напрацьовані best practices для роботи з невеликими компаніями, які також активно інтегрують наші рішення у свої бізнес-моделі.

— Portmone активно працює з банками, фінансовими установами та торговельними мережами. Які партнерства ви вважаєте найбільш знаковими, зокрема за останній рік?

— Як і для будь-якого українського сервісного бізнесу, для нас важливо підтримувати всіх мерчантів і йти їм назустріч, особливо з огляду на ситуацію в країні останні роки. Кількість бізнес-партнерів Portmone незмінно продовжує зростати, що свідчить про те, що кожен із них є для нас цінним. Ми забезпечуємо високий рівень сервісу та професіоналізму, відповідаємо очікуванням щодо приймання онлайн-платежів. У такі складні часи надзвичайно важливо не лише залучати нових партнерів, а й сприяти розвитку наявних.

— Як ви працюєте з клієнтським зворотним зв’язком і які вдосконалення впроваджуєте завдяки йому?

— Якщо говорити про напрям В2С, то щотижня ми проводимо збір відгуків для подальшого NPS-аналізу, намагаємося оперативно враховувати та покращувати користувацький досвід наших клієнтів.  Раз на квартал ми агрегуємо всі звернення, ідеї та ініціативи, які надходять. Якщо помічаємо проблеми, що не можуть бути вирішені локально (дрібні баги тощо), ми конвертуємо їх у задачі для продуктових і структурно-архітектурних допрацювань із найвищим пріоритетом.

У B2B-напрямі зв’язок між клієнтом і менеджерами компанії є тіснішим.  Запити тут здебільшого індивідуальні та пов’язані з особливостями кожного бізнесу.  Ми намагаємося враховувати всі фідбеки, щоб у майбутньому створювати нові продукти й удосконалювати підходи до їхньої реалізації.

Про конкуренцію і пріоритети

— Як ви оцінюєте динаміку українського ринку онлайн-платежів протягом року і чи можете спрогнозувати, що буде далі?

— Ринок онлайн-платежів традиційно демонструє тренд на зростання, насамперед об’ємів платежів, у зв’язку з інфляцією та здорожчанням вартості комунальних і супутніх послуг.

Платники вже звикли до сталого якісного сервісу та сучасних інструментів для онлайн-розрахунків, які надають платіжні провайдери в Україні. У цьому плані ми суттєво випереджаємо більшість країн, і я впевнений,  що цей розвиток триватиме з упровадженням нових технологічних рішень.

За офіційними даними, ринок онлайн-платежів зростає на 14-16% щороку. Наші показники суттєво випереджають ці темпи, що вкотре підтверджує правильність обраного курсу.

— Чи бачите ви загрозу з боку міжнародних фінтех-сервісів, які можуть вийти на український ринок після війни?

— Загроза для Portmone на українському ринку, на мою думку, несуттєва.  Міжнародні сервіси, які з’явилися тут під час війни, мають вузьку спеціалізацію і орієнтовані на фінансову інтеграцію громадян України в міжнародні фінансові системи.

Наразі складно об’єктивно оцінити, як виглядатиме повноцінний вихід міжнародних гравців на український ринок і як відбуватиметься інтеграція фінансової системи України з системою ЄС.

Ймовірно, після завершення війни стане зрозуміліше, де саме формуватиметься конкуренція: між українськими гравцями на ринках ЄС чи між європейськими компаніями в Україні.

— Які напрями розвитку сервісів Portmone ви вважаєте пріоритетними у найближчі роки?

OpenBanking має суттєво змінити ринок, так само, як свого часу змінили онлайн-платежі

— Адже більшість людей, які зараз користуються менш зручними додатками клієнт-банків, зможуть працювати з більш функціональними рішеннями для розрахунків в інтернеті. Це створить конкурентніше середовище на ринку і сприятиме тому, що Portmone зможе стати ще кращою і ще потужнішою компанією.

Ми також вважаємо, що комунальні платежі продовжать активно розвиватися. І, звісно, частка онлайн-оплат у ритейлі теж постійно зростатиме.

Сьогодні вже активно відбувається процес цифровізації громад, що поєднує сервіси на перетині взаємодії платника з місцевою владою та е-демократією. Йдеться не лише про приймання комунальних платежів, а і про додаткові сервіси з повсякденного життя платника: запис до лікаря, оформлення та оплати в дитячих садках, переведення транспорту в онлайн. Усе це найближчим часом набуватиме дедалі більшого поширення.

— Чи плануєте ви запуск нових продуктів, і що це може бути? Можливо, підете в якісь нові сегменти?

— Як відомо, Portmone з 2002 року приймає комунальні платежі, і ми постійно шукаємо способи для розширення цієї екосистеми.  Спочатку це були оплати на сайті Portmone, згодом — на порталах комунальних компаній,  далі — у застосунках банків-партнерів. Таким чином ми охоплюємо максимум каналів для комунальних платежів.

Наприкінці 2024 року ми запустили новий продукт Portmone.Billing. Він дає змогу комунальним компаніям та іншим білерам, що мають потребу у регулярних оплатах, не лише передавати нам рахунки, а й створювати їх за допомогою зручного білінгу.  Тож тепер ми розширюємо екосистему комунальних платежів, додаючи послуги білінгу та надаючи партнерам інструменти для зручного опрацювання, обліку та своєчасного отримання коштів без затримок і помилок.

У середньому через Portmone щомісяц­­я сплачується до 12 млн рахунків, значна частина яких формується у нашій білінговій системі.

Ми створили продукт, що поєднав різні техніки роботи з рахунками і, на відміну від інших рішень, додали найкращі та найшвидші методи їхньої оплати.  Це дозволяє отримувати платежі швидше, ніж у випадках, коли всі ці продукти пропонуються розрізнено.

Серед останніх новацій — застосунок SmartCity, який ми нещодавно запустили. Він вирішує цифрові потреби мешканців громади та забезпечує якісну комунікацію місцевої влади з жителями щодо важливих для міста питань. Застосунок дає можливість сплачувати комунальні послуги, транспорт, штрафи, послуги садочків, шкіл, навчання, робити перекази з картки на картку тощо.  SmartCity дає рівні можливості цифровізації для будь-якого міста або селища — хоч на 100+, хоч на 20 тисяч мешканців.

Продукт одночасно вирішує завдання місцевої влади й мешканців у двосторонньому діалозі, зокрема щодо підписання петицій, проведення голосувань або опрацювання термінових звернень: поломок у житлово-комунальних системах, ремонту доріг тощо.


Все самое интересное за неделю в нашей рассылке: