Голова правління СГ «ТАС» Павло Царук: «Ми чи не єдина компанія на ринку, яка надає перевагу живому контакту з клієнтом»

28 Жовтня 2025

Інтервʼю підготовлено для 17 номера журналу Banker спецвипуску в рамках премії Banker Awards 2025.

За динамічний розвиток, упевнене нарощування обсягів страхових премій, стабільне збільшення клієнтської бази, високий рівень клієнтоорієнтованості, а також Високий рівень виплат, оперативність врегулювання страхових випадків та цифровізація процесів забезпечили компанії визнання серед клієнтів і професійної спільноти СГ «ТАС» отримала визнання у двох номінаціях премії Banker Awards 2025 — «Лідер зростання на ринку страхування» та «Лідер з виплат та клієнтоорієнтованості».

Минулого року СГ «ТАС» стала абсолютним лідером страхового ринку, посівши перше місце як за обсягом зборів, так і за сумою виплат. Компанія залучила 4 881,27 млн грн страхових премій — на 37,9% більше, ніж роком раніше, а сума виплат за договорами страхування становила рекордні 1 975,29 млн грн.

СГ «ТАС» демонструє гнучкість у формуванні продуктів, поєднуючи класичні страхові рішення з інноваційними пропозиціями, що відповідають актуальним потребам ринку. Компанія стабільно утримує перше місце за обсягом премій і є лідером у сегментах ОСЦПВ та «Зеленої картки». СГ «ТАС» залишається добре капіталізованою, надійною та орієнтованою на швидке й якісне обслуговування, що підтверджує її статус одного з ключових гравців українського страхового ринку.

З повною версією можна ознайомитися в журналі — придбайте тут.

Результати СГ «ТАС» вражають: за рік компанія досягнула зростання премій майже на 38%, рекордних виплат і першості у ключових сегментах страхування. У розмові з Вanker.ua Голова правління Страхової групи Павло Царук розповів, як побудована система, що дозволяє масштабувати бізнес без втрати якості, чому ставка на агентську мережу стала стратегічною перевагою та які інновації формують нову культуру страхування в Україні.

Про трансформацію та лідерство

— Павле, страховий ринок України сьогодні виглядає складним, але водночас і надзвичайно перспективним. Як би ви описали його трансформацію останніми роками?

— На жаль, в суспільстві сформувалося дещо упереджене ставлення до страхового ринку: мовляв, страховики не платять, страховий захист — це фікція і взагалі поліс потрібний лише для поліції. Прикро, але часто такому ставленню сприяли самі страховики, а саме — ті недобросовісні компанії, що не виконували свої зобов’язання перед клієнтами, а також нерозуміння самими клієнтами закону про «автоцивілку»,  який передбачав зокрема виплати зі зносом до 70%. Однак останнім часом завдяки зусиллям НБУ, спрямованим на очищення ринку від непорядних гравців, а також впровадженню нових законодавчих норм, прописаних в законах «Про страхування» та «Про ОСЦПВ», ситуація в галузі, на щастя, почала докорінно змінюватися. З фактично 400 компаній залишилось трохи більше 60, і, думаю, це не межа: на ринку мають залишитися лише надійні страховики — платоспроможні, достатньо капіталізовані, що чесно виконують свої зобов’язання.

Забезпечити це покликане посилення вимог до компаній, зокрема в корпоративному управлінні, щодо обсягу капіталу, наявності ліній захисту і контролю, функцій комплаєнсу, андерайтингу тощо. І Нацбанк дуже ретельно контролює відповідність всім цим вимогам.

Минулого року ми проходили відповідну перевірку і були приємно вражені і рівнем компетентності фахівців, які її здійснювали, і її масштабністю: регулятор має повний доступ до всіх інформаційних систем страховика, всіх документів тощо. І я пишаюся тим, що цю перевірку ми пройшли практично без зауважень.

— В рамках Banker Awards 2025 СГ «ТАС» відзначена як лідер зростання на ринку. Що саме стало драйвером такого результату і які  канали продажів є для вас найбільш ефективними?

— За минулий рік ми залучили понад 4881 млн грн премій — майже на 38% більше, ніж позаторік. І, окрім того, що посіли перше місце на ринку за зборами в цілому, вчергове підтвердили й своє лідерство в сегментах обов’язкової «автоцивілки» та «Зеленої картки».

Торік частка СГ «ТАС» на ринку ОСЦПВ за обсягом платежів перевищила 14%. При цьому, якщо загалом по ринку приріст продажів «автоцивілки»  склав понад 26%, то у нас — більш ніж 36%.

В свою чергу, в сегменті «Зеленої картки» частка СГ «ТАС» за результатами 2024 року перевищила 25%, фактично кожен четвертий поліс на ринку — наш. Так, за підсумками І півріччя 2025 року СГ «ТАС» випереджає компанії, які посіли друге і третє місця за зборами, на 725 млн грн і 964 млн грн відповідно.

…Ми завжди робили ставку на мережу. Саме завдяки мережі ми, на відміну від інших, не «просіли» в продажах в перший рік повномасштабної війни, зберегли їх обсяги на рівні 2021-го, а вже з 2023-го почали активно «приростати». Ще два роки тому ми відставали від тодішнього лідера ринку на 1 млрд грн платежів, а за результатами І півріччя цього року майже на 1 млрд його випереджаємо! І в цьому величезна заслуга зокрема нашої мережі.

Ми чи не єдина компанія на ринку, яка надає перевагу живому контакту. Коли інші будують продажі на тому, щоб щось пропонувати клієнтові, ми — його розпитуємо: якого захисту потребує? чи розуміє, що саме купує? що робитиме, якщо суми виплати не вистачить? В процесі таких розмов ми з’ясовуємо справжню потребу клієнта і пропонуємо відповідні фінансові рішення. І такий підхід дуже цінують клієнти.

Сьогодні ми продовжуємо збільшувати як свою частку ринку в цілому, так і відрив від конкурентів

Звісно, що працюють в нас й інші канали продажів, в тому числі онлайн, але агентська мережа — наша особлива гордість.

— Зростання — це завжди вик­лик для операційної ефективності. Як вам вдається масштабувати процеси без втрати якості обслуговування?

— Ще 2008 року ми зробили свої бізнес-процеси повністю електронними. З іншого боку, у нас грамотний розподіл навантаження на фахівців. Більшість з них можуть бути не прив’язаними до конкретного робочого місця чи підрозділу,  який обслуговують, можуть територіально перебувати будь-де, але при цьому підміняти один одного, що дозволяє знімати системне навантаження. У нас є чіткий розрахунок завантаження за FTE. Тож, коли розуміємо, що навантаження зросло — залучаємо ще людей. І, звичайно, постійно спрощуємо й автоматизуємо процеси, що дозволяє робити те ж саме або більше — меншим людським ресурсом.

До того ж, в нашій галузі навантаження, наприклад, на врегулювання, є прогнозованим. Адже навантаження на сервіс зростає не одразу після продажу, відтак ми маємо кілька місяців на те, щоб привести все у відповідність до майбутніх потреб.

Про стратегію і врегулювання

— З огляду на темпи зростання, чи довелося вам оновити якимось чином стратегічні цілі на 2026-2027 роки?

— Ми ретельно підходимо до розробки стратегічних планів, і зазвичай всі наші прогнози відповідають дійсності. Однак цього року через те, що низка компаній, зокрема з числа провідних,  робили «стоп» продажів,  ми мусили актуалізувати всі плани — у відповідності до чималого зростання своїх показників в зборах.

І, безумовно, цьогорічне зростання позначиться на наших обсягах в майбутньому.

— У першому півріччі 2025 року СГ «ТАС» здійснила рекордний обсяг страхових виплат. Який підхід дозволяє вам утримувати лідерство у цій площині?

— За І півріччя 2025 року ми виплатили майже 1290 млн грн — фактично на 36% більше, ніж торік, і на 29% більше, ніж наш найближчий конкурент. Лише за «автоцивілкою» ми виплатили понад 429 млн грн — на 18% більше, ніж компанія, що стала другою в сегменті. Ще суттєвіше випереджаємо решту учасників ринку за показником виплат за «Зеленою карткою». За шість місяців 2025 року компанія виплатила за вказаними полісами понад 321 млн грн, що на 45% перевищує відповідний показник «другого номеру».

Крім того, за показником виплат входимо в ТОП3 страховиків в сегменті КАСКО та в ТОП5 на ринку ДМС.

Такі високі показники насамперед зумовлені тим, що СГ «ТАС»  — дуже клієнтоорієнтована компанія, нам довіряють люди — і ми завжди намагаємося виправдати їхню довіру.

Ми завжди ставимо на чільне місце інтереси клієнта і налаштовані на тривалу співпрацю із ним

— Як побудована внутрішня система врегулювання: що дозволяє здійснювати швидкі та прозорі виплати на такому рівні?

— Процес врегулювання за полісом ОСЦПВ у нас виглядає так: клієнт звертається в контакт-центр — і оператор одразу формує страхову справу. Потім через електронну чергу клієнт обирає зручний для себе час для візиту в найближчий до нього офіс, де проводиться огляд авто та формується пакет документів на виплату. Наші фахівці роблять фото авто, і, поки заповнюються документи, наш розрахунковий центр протягом 30 хвилин робить калькуляцію. Отже, підписуючи останній документ, клієнт отримує розрахунок. І насправді такою оперативністю сьогодні ніхто, окрім СГ «ТАС», похвалитися не може.

Ще швидше врегульовуються страхові випадки з КАСКО. Після дзвінка в контакт-центр клієнту одразу пропонують на вибір СТО. Саме там фахівці роблять калькуляцію і далі вже комунікують напряму з нами. Єдине, що має зробити клієнт, це потім забрати відремонтоване авто. Середня швидкість врегулювання з КАСКО в нас складає 11 днів.

Вся система врегулювання з автострахування в нас цифровізована і передбачає автоматизований контроль на кожному етапі,  чим забезпечується її масштабованість і керованість.

Втім, ми плануємо й надалі її вдосконалювати, зокрема до кінця року запустимо оновлений процес онлайн-врегулювання з інтеграцією з «Дією».

Про сервіс, інновації та культуру страхування

— Чи змінилися очікування клієнтів щодо сервісу?

— Клієнти стали більш вибагливими. Так, вони вже звикли до того, що ми виплачуємо швидко, і сьогодні це сприймають як належне.

Раніше у клієнтів часто виникали питання щодо застосування страховиком коефіцієнту зносу при розрахунку відшкодування за полісом ОСЦПВ. Хоча насправді ця норма була прописана в законі, і страховики мусили її виконувати. На щастя, новий закон це виправив. І зараз страховики і за «автоцивілкою» мають ремонтувати авто. Тож у їх власників, відповідно, будуть вимоги до того, щоб воно було відновлено якісно — і в короткий термін. Загалом клієнти хочуть, щоб все було швидко, без додаткових зусиль та зайвих папірців. Ми це розуміємо, тому й рухаємося в «повний онлайн».

— Розкажіть про цифрові інновації, які були впроваджені останнім часом.

— У нас більшість процесів давно цифровізовані. Ми широко використовуємо різні боти, посадкові сторінки тощо, коли клієнту приходить посилання, за яким він може все зробити. Повністю цифровізовані способи оплати, для зручності клієнтів ми зробили оплату через QR-код: по суті страхувальник отримує готовий інвойс за посиланням в sms або повідомленні на Viber і за 2-3 кліки може все оплатити в своєму банку.

Ми вже інтегрувалися з «Дією», завдяки чому можемо якісно здійснювати фінансовий моніторинг клієнтів, не вимагаючи від них різних документів. Загалом в нас повністю автоматизовані всі процеси, пов’язані з ідентифікацією та верифікацією клієнтів.

Оформляючи договір страхування, клієнт отримує посилання з унікальним паролем на свою сторінку, де впродовж періоду дії поліса і ще один місяць після його закінчення зберігатимуться сам договір, оферта на страхування, переддоговірна інформація, а також  інформація про компанію, страховий продукт тощо.  До того ж тут можна й оплатити поліс, й підписати його.

І це дуже зручно: не потрібно нічого завантажувати, реєструватися, тримати в пам’яті паролі — необхідні для доступу на сторінку дані миттєво надсилаються на вказаний в договорі телефон.

— Як ви оцінюєте рівень культури страхування в Україні? І що має змінитися на ринку, аби страхові продукти стали справді масовими?

— На жаль, говорити про культуру страхування як таку наразі не доводиться: люди здебільшого  обмежуються лише обов’язковими договорами страхування. І то — за наявності жорсткого контролю.

Не змінила таке ставлення навіть війна. Більшість людей вважають, що для них краще заощадити кошти в розмірі 1 — 1,5% від вартості авто і наражатися на ризик, аніж застрахувати автівку на її повну вартість від воєнних ризиків. Хоча й розуміють, що цей ризик з кожним днем стає все реальнішим і, найвірогідніше, буде тотальним за своїми наслідками. Втім, ми віримо в те, що ставлення до страхування з часом зміниться.

Адже ті речі, які робить НБУ і законодавці на шляху України до ЄС, мають підвищити довіру до страхових інституцій. Коли клієнти побачать, що страховики реально їх убезпечують, надаючи якісний сервіс, що відшкодування виплачуються оперативно, авто швидко і якісно ремонтуються, думаю, ситуація зміниться.

Сприятиме цьому і інтеграція України в ЄС. В рамках інтеграційних процесів вже ухвалено новий закон, яким передбачено суттєве підвищення лімітів з «автоцивілки»  відповідно до норм, що діють в країнах ЄС. Так, планується, що після скасування воєнного стану ліміти мають зрости в 5 разів, а потім — впродовж ще кількох років після вступу в ЄС — до 60 — 72 млн грн.

Поміж тим, згідно з нещодавно оприлюдненою НБУ інформацією, можливо, ці терміни будуть скорочені: євроспільнота вимагає, аби відповідне підвищення лімітів — до 1 — 1,5 млн євро — було ще до вступу України в ЄС (тобто до 2028 року).

Звісно, що за таких умов зросте й вартість «автоцивілки». З іншого боку, такі ліміти точно покриватимуть всі можливі збитки. А це, в свою чергу, вплине і на сегмент КАСКО, адже після запровадження нових лімітів «автоцивілка» покриватиме значну частину збитків, які зараз покриваються страховиками за договорами страхування наземного транспорту. Отже, КАСКО подешевшає, адже кількість ризиків за ним знизиться.

Розвиткові ринку сприятиме і завершення медичної реформи, запровадження обов’язкового, але не державного медичного страхування. На жаль, сьогодні в Україні є лише корпоративне медстрахування, тоді як для приватних осіб його де-факто немає. Це пов’язано зокрема з тим, що страховики не мають доступу до медичної історії пацієнта, тому не можуть належним чином зробити відповідні розрахунки при прийомі клієнта на страхування.

Водночас в нас вже працює централізована система «Хелсі», де зберігаються всі дані про пацієнтів. Якщо у страховиків буде доступ до цієї інформації, вони матимуть можливість адекватно   оцінювати ризики і пропонувати фізособам відповідні програми добровільного медстрахування.

…Взагалі, мені здається, що культура страхування прийде все ж таки з обов’язкових видів. Просто на це потрібен час. І, звичайно, багато чого залежить від самих страховиків — якщо вони гідно виконуватимуть свої зобов’язання і реально забезпечуватимуть фінансовий захист клієнта, культура страхування в нас розвиватиметься швидше.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: