Проблематика імплементації закону «Про страхування» і чому ЛСОУ пропонує об’єднуватись

17 Травня 2024

Віктор Берлін, Президент Ліги страхових організацій України, спеціально для Banker.ua

10 травня разом з колегами-страховиками зустрічались з Головою Національного банку України Андрієм Пишним, його заступником Дмитром Олійником, іншими членами Правління, представниками профільних департаментів регулятора. Питань до обговорення було чимало, але зупинюсь лише на ключових.

Оновлення нормативно-правової бази

На виконання Закону України «Про страхування» Національним банком України наприкінці 2023 року було прийнято біля  25 підзаконних актів, термін імплементації яких – 30 червня 2024 року.

Терміни – дуже стислі і, відверто кажучи, всі стадії прийняття Кюблер-Росс: заперечення, гнів, торг, депресія та прийняття страховики, як на мене, пройшли досить швидко.

Ми створили робочу групу на базі ЛСОУ і АСБ, де налагодили тісну співпрацю щодо допомоги одне одному у розробці документів на виконання Закону України «Про страхування». Звернулись до НБУ з проханням провести серію роз’яснювальних вебінарів для страховиків і хочу подякувати колегам із НБУ за таку швидку реакцію.

З метою визначення ступеня готовності до виконання вимог ключових 10-ти постанов НБУ страхові асоціації провели спільне опитування, в якому взяли участь 59 страховиків, що входять до об’єднань, а також ті, які не входять до жодного. Для розуміння, скажу, що частка ринку опитаних за кількістю становить 61% ринку, а за страховими преміями 86%.

Опитування виявили основні причини ускладнень упровадження перелічених постанов, зокрема:

  • Брак часу. Необхідність впровадження великої кількості вимог одночасно як для страховиків, так і для третіх осіб (актуаріїв, аудиторів, розробників програмного забезпечення тощо), від яких також залежить строк імплементації таких вимог.
  • Недостатність кваліфікованого персоналу на ринку (ІТ, бізнес-аналітики, проєктні менеджери, методологи тощо), зокрема через війну та потреб у вузькопрофільних спеціалістах для виконання ключових функцій
  • Монополізація 1С, відсутність аналогічних стандартних програмних рішень для страхування та обмежена кількість ІТ спеціалістів, які здатні одночасно і в дуже стислі терміни, що відведені, задовольнити потреби всього ринку.
  • Значні фінансові витрати на впровадження нових процесів, які не всім легко знайти і для виконання вимог до платоспроможності.
  • Необхідність адаптації діяльності посередників, у тому числі ІТ-платформ та банків.

Тому з огляду на вищезазначене, а також враховуючи те, що лише 20% ринку встигають виконати нові вимоги, а майже всі страховики, що не встигають до 01.07.2024 року, орієнтовним строком впровадження таких вимог зазначили 01.01.2025 року, від імені страховиків-членів ЛСОУ звернувся з проханням розглянути питання щодо незастосування до страховиків заходів впливу за невиконання Постанов № 194, 199, 201, 203 до кінця 2024 року.

Добровільний вихід з ринку, передача портфеля, реорганізація шляхом приєднання

У процедурах реорганізації страховиків, поступового виконання страхового портфеля та самостійного виходу з ринку, передачі портфеля є проблема, зокрема, за 180 днів неможливо виконати договори внаслідок того, що майже всі вони укладені строком на 1 рік. Тому страховики, які не зможуть збільшити капітал, зокрема, внаслідок вимоги безперервного протягом року зберігання коштів на рахунках у фінансових установах, та мають у рази більше власних коштів, ніж зобов’язань за договорами страхування, проте не мають мінімального статутного фонду у розміру 32/48 млн грн, як і всі їх ключові особи наражаються на ризик анулювання ліцензій внаслідок визнання їх неплатоспроможними тощо.

Люди, які 30 років життя присвятили розбудові національного страхового ринку, добросовісно виконували зобов’язання перед клієнтами, напрацювали сталі та довірчі відносини з партнерами і клієнтами, роками підтверджували свою репутацію зараз можуть її втратити в силу наведених вище причин.

Відповідно до визначення у Постанові НБУ від 30.06.2016 № 351 «платоспроможність – здатність … здійснювати розрахунки за всіма видами своїх зобов’язань відповідно до умов договорів». Тому страхові компанії, що планують вийти з ринку та самостійно виконати всі договори, є фактично платоспроможні, проте вони не будуть відповідати новим нормативам.

Зважаючи на це, запропонував НБУ піти назустріч таким страховикам. Тим паче цей шлях вже був опробований НБУ у 2022 році, а саме:

  • Заборонити страховику укладати нові договори страхування (перестрахування) та/або продовжувати строк дії укладених договорів страхування (перестрахування) на строк 1-2 роки, щоб він за цей час зміг скоротити витрати на корпоративне управління, співробітників з продажів, обслуговування, філії та представництва тощо. Зосередити ресурси на врегулюванні ще чинних договорів та страхових виплатах клієнтам, регулярно інформувати НБУ щодо графіка виконання страхового портфеля.
  • НБУ не вводити тимчасові адміністрації для ліквідації страховиків. Надати можливість страховим компаніям пройти всі процедури і вийти з ринку до кінця 2024 року, не застосовуючи до них заходи впливу, що надасть можливість страховим компаніям самостійно виконати зобов’язання, керівникам зберегти свою репутацію.

Декларація про намір об’єднання учасників ринку страхування

Колеги по ринку добре знають, я щиро вважаю,  що страховий ринок може гідно пройти усі сьогоднішні виклики і планувати майбутнє лише консолідувавши свої зусилля, але для цього кожному із нас – учасників ринку, треба поставити загальні інтереси ринку над особистими.

Тому ми вийшли до страховиків України з ініціативою підписати Декларацію про намір об’єднання учасників ринку страхування в єдину професійну асоціацію, про що я і поінформував Голову НБУ та усіх присутніх на зустрічі.

З нами вже третина ринку, дякую вам, колеги!

Приємно, що наша ініціатива відгукнулась і Голові Національного банку України. «Мені дуже подобається, що ринок рухається шляхом консолідації, пошуку спільних рішень. Ще раз наголошу, що розвиток страхування, його наближення до стандартів ЄС – це безальтернативний процес. Це означає, що ми маємо впроваджувати кращу практику, а не фіксувати те, що працювало раніше. Дякую компаніям, що розумієте це та готові працювати», – сказав Андрій Пишний, підбиваючи підсумки зустрічі.

На завершення додам, що консолідована співпраця дозволить нам не лише вижити сьогодні, залишаючись гідними людьми, а й гарантувати мільйонам українців впевненість у страховому захисті, і так підготувати трамплін для відновлення та розвитку України.  Колеги, давайте цей шанс не втратимо!


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: