Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Пристрасті за еквайрингом: як ініціатива уряду посварила банкірів із ритейлерами
Минулого тижня Національна рада реформ при президентові України підтримала норму законопроекту № 4364, який вже був прийнятий у першому читанні, про обмеження комісій за послугу еквайрингу. Ініціатори законопроекту наполягають на тому, що в момент кризи закон повинен бути на боці клієнта, а не на стороні банків, тому варто якомога швидше обмежити розмір комісій. Зокрема, прийняття даної ініціативи лобіював голова виконавчого комітету реформ Михайло Саакашвілі. Під час засідання з даного питання він заявив, що тепер споживачі послуги еквайрингу будуть платити менше. “Це було підтримано, незважаючи на те, що Нацбанк офіційно проти. Сьогодні президент підтримав, Нацрада підтримала”, – заявив він. Як зниження комісій за еквайринг відіб’ється на роботі банків, розбирався Banker.ua.
Орієнтуємося на Європу і Китай
Основними ініціаторами зниження ставок за еквайринг стали українські рітейлери. Вони давно говорили про те, що плата за цю послугу занадто висока, а в момент кризи, коли гостро відчувається брак фінансів, потрібно економити на всьому. Крім того, у вартість товарів, які сьогодні реалізуються на маркетплейсах, вже і так закладена банківська комісія в розмірі 1,8−3% за проведення оплат за допомогою банківських карт. Хоча в більш розвинених і економічно благополучних країнах цей відсоток набагато нижче. Наприклад, Amazon або Alibaba платять своїм банкам 0,2−0,5%, ставка в Росії — 1%, Казахстані — 0,7%, Узбекистані — 0,5%.
“І українському бізнесу нікуди подітися: приймати карти зобов’язує закон, а майже всі платежі проходять через три банки, які в Україні можуть ставити будь-які тарифи. В Євросоюзі подібну проблему вирішили на законодавчому рівні, зафіксувавши обґрунтований тариф», – пояснив свою позицію співвласник найбільшого українського маркетплейсу Rozetka.ua Владислав Чечоткін.
За словами самих рітейлерів, якщо законопроект про обмеження комісій за еквайринг буде прийнятий, то маркетплейси зможуть запропонувати українцям більш прийнятну ціну на товари.
У своєму пості в Facebook Владислав Чечоткін вказав, що в Європі це питання вирішене на законодавчому рівні.
“Щоб ви легше уявили собі ці 2% за оплату картками, скажу, що за оренду 90 магазинів ROZETKA, всіх складів і всіх наших офісів ми щорічно витрачаємо менше, ніж на банківську комісію. Або можна навести такий приклад: чистий прибуток найбільшої торгової компанії в світі Walmart становить приблизно 2,8% від обороту. При цьому у нас тільки за обслуговування платежів беруть до 3%!» — написав Владислав Чечоткін.
Найактивнішим противником даної ініціативи є співзасновник monobank Олег Гороховський, який не вперше негативно висловлюється з приводу даної ініціативи.
“Одразу хочу розставити крапки над і – для мене це вже питання не про гроші. Я бачу, що під прапором боротьби за захист інтересів підприємців може статися звичайний дерибан. Я не можу терпіти несправедливість і я хочу, щоб незалежно від того, як вирішиться ситуація з регулюванням еквайрингу, виграли клієнти, а не власники великих мереж або, не дай Бог, власники «нероб» банків (55% яких за активами державні)», — написав Олег Гороховський.
Олег Гороховський вважає, що навіть після зниження комісій за еквайринг ціни на товари все одно не знизяться, а отриманий прибуток піде в кишеню ритейлерам.
“Сьогодні торговці при лобіюванні закону обіцяють знизити ціни, але цього точно не станеться. Ніхто ніколи не доведе, що ціна не знизилася. Ціни будуть такі ж, але нам скажуть, що ми їх знизили, просто курс виріс або вхідна ціна підросла або ще 100500 причин, які неможливо перевірити», — написав Олег Гороховський.
Сам банкір пропонує законодавчо закріпити, що зекономлені на послузі еквайрингу кошти повинні бути спрямовані на кешбек клієнтам. Тоді це буде чесно по відношенню до українців, які втратили частину доходу в момент кризи.
“Куди б не передали ці 1-1,5 пп у разі регулювання – чи залишать їх банкам або віддадуть ритейлерам, необхідно законодавчо закріпити, щоб 1% від кожної витрати по карті в Україні йшов на знижку або кешбеки клієнтам. Залишіть як зараз, тоді треба зобов’язати банки це робити (хоч вони і зараз майже все це роблять, але добровільно). Передасте ці гроші торговцям – зобов’яжіть торговців давати знижку 1% при оплаті карткою», — вважає експерт.
Наразі законопроект знаходиться на розгляді і готується до другого читання. Якщо закон буде прийнятий, то банкам доведеться скорочувати комісії, а це може зашкодити економіці самих банків.