Так, наприкінці лютого Президент України Володимир Зеленський оголосив про старт нової економічної платформи «Зроблено в Україні», яка націлена на підтримку вітчизняного виробника. Один із кроків такої підтримки – запуск державної програми кешбеку «Купуй українське».
У межах програми українського кешбеку «Купуй українське» громадяни України зможуть отримати повернення частини коштів, витрачених на придбання визначених українських товарів і послуг.
«Зроблено в Україні» — комплексна політика, покликана підтримувати українських виробників і посилювати економіку держави. Йдеться не лише про роздрібні товари для побутового споживання, а й про інші напрямки: пріоритетний доступ українських виробників до публічних закупівель, програми стимулювання попиту на українські товари, дешеві кредити й гранти для інвестицій та на розширення виробництва, стимулювання інвестицій в реальний сектор і модернізацію, розвиток несировинного експорту. Завдяки реалізації всього комплексу цих заходів, Мінекономіки прогнозує отримати 1% із 4,6% прогнозованого загального зростання ВВП уже в результаті 2024 року.
У програмі братимуть участь п’ять сторін: продавець, виробник, банк, державна платформа на основі «Дії» та покупець. Всім сторонам, крім держави, потрібно буде зареєструватися.
За словами заступник керівника Офісу Президента України Ростислава Шурми підтримка українського товаровиробника ґрунтуватиметься на трьох засадах: стимулюванні попиту за допомогою кешбеку в споживчому та промисловому сегментах, інвестиційному кредитуванні та дерегуляції.
Кешбек буде нараховуватись за покупку товарів з позначкою «Зроблено в Україні» в роздрібних точках продажу. Кошти можна буде отримати на спеціальну картку й витратити на інші українські товари. Для того, щоб отримувати кешбек, людина має «прикріпити» в «Дії» одну зі своїх банківських карток та надати державі дозвіл на те, аби вона бачила усі транзакції з неї. Це необхідна умова, адже без цього кроку сервіс не зможе верифікувати покупця товару та продукцію, яку він придбав.
Учаснику програми також відкриють спеціальний рахунок у банку, на який зараховуватиметься кешбек.
В першу чергу мову йде про харчові продукти. Також кешбек буде поширюватись на будматеріали, побутову хімію, одяг, взуття тощо.
Водночас кешбек не буде поширюватися на підакцизні товари, зокрема алкоголь і тютюнові вироби, щоб не заохочувати українців до шкідливих звичок.
Наразі в уряді ще не затвердили розмір кешбеку, але він точно не перевищить 10%.
Водночас розмір відсотка, який повертатиме держава, буде однаковим для всіх типів товарів. Крім цього, держава планує обмежити максимальний розмір кешбеку, який можна отримати на спеціальну картку за місяць.
Спочатку планувалось, що кешбек можна буде витрачати на купівлю української продукції. Але реалізувати такий задум складно. Тому урядовці планують дозволити витрачати кешбек на певний перелік послуг, зокрема на оплату комунальних платежів, транспортні чи медичні послуги. Також отримані від держави кошти пропонують дозволити витрачати на придбання військових облігацій і на донати, зокрема United24.
Спочатку в уряді та Офісі президента повідомляли, що для фінансування цієї програми планують залучити кошти зовнішніх партнерів. Але згодом цю ідею відкинули.
За слова першого заступника голови податкового комітету ВР Ярослава Железняка, урядовці зрозуміли, що міжнародники ніколи цей проєкт грошей не дадуть, тому знайшли нерозподілені 3-10 млрд грн у бюджеті й швидко хочуть їх на це свято популізму спустити.
«Максимально тупа, пуста, безглузда ідея навіть у мирний час. Хоч самі вже визнають, що ніякого ефекту це не дасть», – додає Ярослав Железняк.
В Офісі Президента та уряді продовжують розробляти проєкт кешбеку, за яким громадяни отримуватимуть компенсацію за купівлю українських товарів.
Водночас до кампанії вже долучилися найбільші мережі супермаркетів країни: на рекламних площинах у магазинах Сільпо, АТБ, Novus, Varus, Ашан покупців закликають звертати увагу на країну-виробника та обирати саме українські товари. Водночас десятки брендів найбільш популярних товарів уже працюють над тим, щоб їхня маркована новим лого продукція незабаром потрапила на полиці магазинів.