Сергій Наумов, СЕО Ощадбанку: «Ми закликаємо організації та громадян приєднуватись до розбудови безбар’єрності в Україні вже сьогодні»

16 Жовтня 2024

Banker.ua цьогоріч уперше презентує свою авторську премію Banker Awards 2024, в рамках якої відзначає найкращі українські банки і компанії за їхні досягнення протягом року. Ці бізнеси стали рушіями розвитку країни, фінсектору й економіки, тож відзнака їхніх зусиль стимулюватиме їх до подальшого покращення власних продуктів та сервісів, автоматизації процесів і цифровізації. Отже, представляємо вам переможців премії та їхні номінації, і публікуємо ексклюзивні інтервʼю з ними.

Ощадбанк  — переможець у номінації «Інклюзивний банк»

Сьогодні Ощадбанк має найбільшу мережу відділень в Україні — близько 1200, з яких понад 70% сертифіковані згідно з державними будівельними стандартами інклюзивності. Їх обладнано пандусами, тактильною плиткою, кнопками виклику менеджера тощо.

Окремо в мережі Ощаду є 23 відділення, розроблені за власним безбар’єрним проєктом, — у банку їх називають суперінклюзивними. Ці відділення додатково обладнано заниженими касами, спеціалізованими санвузлами, банкоматами та терміналами з тактильними маркерами і роз’ємами для навушників. В Ощадбанку є 72 банкомати і 66 терміналів самообслуговування, спеціально облаштованих для обслуговування людей з порушеннями зору. А ще Ощад першим серед банків минулого року запустив мобільні підрозділи на базі автофургонів, які надають банківські послуги в тих населених пунктах, де не працює жоден інший банк. Також створено окрему сервісну модель обслуговування «Моя безбар’єрність», в рамках якої співробітники пройшли спеціалізований курс навчання, що включає навіть базову медичну підготовку.

Нещодавно в переліку послуг банку з’явився онбординг — приєднання нових клієнтів — фізичних осіб онлайн. Також Ощадбанк запровадив онбординг для ФОПів та є активним учасником державної програми допомоги бізнесу єРобота, включаючи напрям, що має на меті підтримати ветеранське підприємництво. Крім того, з квітня 2024 року Ощад першим серед банків започаткував спеціальну кредитну програму для ветеранів під назвою «Бізнес 4.5.0».

Окрім згаданих вище проєктів, спеціальних курсів з обслуговування ветеранів для персоналу та допомоги у відкритті/розвитку власної справи Ощадбанк реалізує ще дві великі ініціативи: програму адаптації власних ветеранів та участь у партнерських проєктах, покликаних допомогти в реабілітації українських військових та цивільних, що зазнали поранень внаслідок повномасштабного вторгнення країни-агресора.

Повну версію тексту читайте на сторінках журналу, який можна придбати тут. Нижче представляємо ексклюзивне інтервʼю переможців.

Голова правління Ощадбанку Сергій Наумов розповів про те, як банк імплементує принципи інклюзивності у своїй роботі та чому в Україні вже сьогодні всім потрібно долучатися до безбар’єрних програм.

— Пане Сергію, на чому базуються програми інклюзивного банкінгу Ощаду?

— Ми спираємось на власний досвід, дослідження та найкращі світові практики. Наприкінці минулого року започатковано спеціальну програму «Моя безбар’єрність», одна з цілей якої — масштабувати доступність послуг Ощадбанку для мільйонів українців з інвалідністю та окремо для ветеранів. Внутрішня складова програми охоплює три основні напрями: фізичну доступність, комунікаційну безбар’єрність (підготовку персоналу) та розвиток цифрових сервісів з урахуванням потреб людей з інвалідністю.

У рамках цієї програми ми провели масштабну навчальну програму для всіх  співробітників — «Інклюзивно привітні». Вона передбачає спеціалізоване навчання персоналу правильній комунікації для розуміння та прийняття людського розмаїття, адже ми маємо надавати якісний сервіс усім категоріям клієнтів. Окрему увагу під час навчання приділили правилам взаємодії з ветеранами та ветеранками.

У реалізації ідеї інклюзивного банкінгу для Ощадбанку важливими є доступність фінансових послуг, соціальна відповідальність, партнерство з урядом та міжнародними організаціями, прозорість та етичні стандарти.

— Які ще існують складові програми «Моя безбар’єрність»?

— Ощадбанк активно розширює доступ до банківських продуктів та послуг по всій контрольованій території України та серед груп людей, які потребують спеціального обслуговування. Робимо це зокрема шляхом цифровізації та покращення фізичної доступності відділень. Також цього року запущено мобільні відділення на базі автотранспорту, які працюють поблизу лінії розмежування.

Маємо окремий напрям програм допомоги ветеранам/ветеранкам, спрямованих на їхню реабілітацію та реінтеграцію в суспільство.

Крім того, Ощадбанк спільно з Visa підтримують проведення суспільної дискусії на тему інклюзивності. Навесні ми спільно організували велику конференцію з безбар’єрності, де були присутні понад 160 компаній — Нова Пошта, Укрзалізниця, Fozzy Group, Novus, McDonald’s тощо. На форумі обговорили методологічні та практичні аспекти того, як має розвиватись безбар’єрність в Україні.

За сприяння Ощадбанку та Visa протезований військовий Олександр Будько з позивним «Терен» створив перше інклюзивне тревел-шоу «Відвал ніг або All inclusive», в якому досліджував безбар’єрність українських міст. Цей проєкт мав вплив не лише на бізнеси, а й на суспільство загалом через великий публічний резонанс. Приміром, деякі мери за результатами інспекцій Олександра започаткували зміни на вулицях своїх міст. Незабаром Олександр просуватиме тему інклюзії в новому шоу за своєю участю — «Холостяк». Ощад теж долучився до цього проєкту.

Головний Telegram-канал банкірів

— Як банк співпрацює з громадськими організаціями та державними структурами для підтримки інклюзивних фінансових ініціатив?

— Імплементація безбар’єрних рішень — завдання для всіх стейкхолдерів: держави, бізнесу, громадського сектору. Свою місію в цій сфері Ощад вбачає не лише в тому, щоб покращувати власну інклюзивність, а й допомагає гуртувати навколо цього руху небайдужих громадян та організації.

Один з прикладів такого співробітництва — участь банку в роботі  спільноти «Бізнес без бар’єрів» — компаній, об’єднаних навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів». Представники бізнесів регулярно зустрічаються, презентують свої інклюзивні ініціативи та беруть участь у спільних проєктах.

Приміром, учасники спільноти Visa та Ощадбанк у партнерстві з БФ «Майнді», Координаційним центром з психічного здоров’я КМУ, ГО «Безбар’єрність», Житомирською ОВА, Овруцькою міською радою та іншими ОВА розпочали створення мережі реабілітаційних модулів у малих містах України — встановили пілотний реабілітаційний мобільний модуль в Овручі. На черзі — запуск ще трьох таких установ.

У рамках інклюзивної програми «Моя безбар’єрність» Ощадбанк підтримав український паралімпійський рух, у якому беруть участь чимало ветеранів російсько-української війни.

За ініціативи НБУ та ЄБРР Ощад долучився до Хартії з фінансової інклюзії та реінтеграції ветеранів, згідно з якою банк зобов’язується підтримувати реінтеграцію та ресоціалізацію ветеранів і ветеранок війни в цивільне життя і захищати їхні економічні інтереси та можливості. Перелік подібних ініціатив Ощаду, що реалізуються спільно з партнерами, можна продовжувати довго.

Імплементація безбар’єрних рішень є завданням для всіх стейкхолдерів: держави, бізнесу, громадського сектору. Свою місію в цій сфері Ощад вбачає не лише в тому, щоб покращувати власну інклюзивність, а й допомагає гуртувати навколо цього руху небайдужих громадян та організації

— Які плани має Ощадбанк щодо розширення інклюзивності в найближчі роки?

— Маючи найбільш розгалужену мережу відділень, ми працюємо над тим, щоб 100% нашої мережі відповідало державним нормам інклюзивності — відсоток наших установ, які пройшли сертифікацію на відповідність державним інклюзивним нормам, постійно збільшується. Також заплановано збільшення кількості інклюзивних відділень, розроблених за власним проєктом, — ці відділення значно перевершують чинні нормативи інклюзії. Будемо нарощувати кількість наших мобільних «відділень на колесах», що працюють там, де не представлений жоден інший банк. Також плануємо розширення мережі спеціалізованих банкоматів і терміналів самообслуговування для людей із порушеннями зору.

І звісно, надалі будемо продовжувати інформаційну кампанію щодо необхідності інклюзивних змін. Це частина процесу інтеграції України у європейське співтовариство.

— Які виклики банк бачить у впровадженні інклюзивних практик і як планує їх подолати?

— Багато десятиліть ніхто в Україні особливо не замислювався над тим, щоб країна жила за безбар’єрними нормами. В результаті склалась ситуація, коли кількість змін, необхідних для того, щоб усі категорії українців мали рівний доступ до різноманітних можливостей, — величезна. Жодна організація чи навіть держава самотужки не в змозі виправити цю ситуацію. Приміром, ми побудували повністю інклюзивне відділення, де людям з інвалідністю можна комфортно отримати всі необхідні сервіси. Але як, приміром, людина на кріслі колісному дістанеться до цього відділення, якщо у його будинку відсутній пандус, а громадський транспорт не передбачає спеціального облаштування, яке дає змогу користуватись ним людям з інвалідністю? Безбар’єрна Україна — це титанічне завдання, проте спільними зусиллями всіх партнерів ми поступово наблизимось до європейських стандартів у цій сфері. Приєднуйтесь до безбар’єрного руху вже сьогодні!


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: