Бренд Ощаду як роботодавця успішно пройшов випробування великою війною

03 Листопада 2023

Банківський сектор України попри війну продовжує розвиватись. Про те, як Ощадбанк переживає воєнні часи, як вдалося зберегти персонал, які програми впроваджуються для демобілізованих працівників, про найближчі плани розповіла Ірина МАКОВЄЄВА, директорка департаменту по роботі з персоналом Ощадбанку.

Інтерв’ю підготовлене для десятого номеру журналу Banker.

Головний Telegram-канал банкірів

—  Ірино, Ощад є одним із найбільших банків країни. Якою була робота з персоналом та які завдання постали перед командою на початку війни?

— Це було непросто, але все вдалося — так це можна описати зараз. У компанії відбулась швидка зміна стратегії для переналаштування на роботу в умовах війни.

Ключовим завданням Ощадбанку було збереження людського ресурсу та мотивація персоналу — нашої команди, яка незважаючи на небезпеку, відсутність електроенергії та інші перешкоди продовжила роботу та стала фінансовою опорою для громадян по всій Україні, адже Ощадбанк — це майже 19 тисяч співробітників.

Тоді ми працювали в режимі 24/7. Збирали дані з усіх областей про працюючих/непрацюючих співробітників, їхнє місцезнаходження, стан, потребу в евакуації тощо.

Моніторили ситуацію в Києві та обласних управліннях, аналізували й оптимізували навантаження в тих регіонах, куди релокувалися співробітники. В перші місяці повномасштабної війни таким містом був Дніпро. Команда HR допомагала з евакуацією співробітників та їхніх сімей з гарячих точок. Ми евакуювали близько 500 сімей, надали допомогу в пошуку житла та вакансій в Ощадбанку, створювали для таких співробітників тимчасові та віддалені робочі місця. Ми підтримували зв’язок зі співробітниками, які виїхали за кордон (станом на 1 березня 2022 року їх налічувалось 1345 осіб), розшукували тих, з ким зв’язок було втрачено. Окрім цього, потрібно було забезпечити автоматизацію військового обліку.

Це були складні виклики, але ми доклали максимум зусиль, щоб наші працівники могли відчути себе захищеними.

— Чи вдалося це завдання виконати?

— Впевнена, що так. Ми зберегли людський капітал, робочі місця та заробітні плати. Банк працював і працює стабільно, виконуючи свою місію критично важливої установи. Ми виправдали довіру понад 6,6 мільйонів клієнтів, обслуговуючи та підтримуючи їх в усіх куточках країни, де це на сьогодні можливо.

В березні минулого року відсоток персоналу, який забезпечував безперебійний режим роботи банку, становив 62% облікової чисельності і був оптимальним на той час для здійснення основної діяльності. В кінці 2022 року цей відсоток збільшився до 82%.

Було забезпечено безперебійну роботу на всіх рівнях, постійно працювало 70% відділень мережі та банкоматів. На деокупованих територіях Ощадбанк одним із перших відновлював роботу.

За опитуваннями працівників можемо констатувати, що люди сприймають Ощад як надійного роботодавця, який дбає про них. Співробітники пишаються тим, що працюють у одному з найбільших державних банків країни із найбільшою мережею відділень.

— Що було зроблено для мотивації людей?

— У перші дні війни всім працівникам Ощадбанку було виплачено матеріальну допомогу в розмірі двох посадових окладів. Також у цей період відбулось підвищення окладів співробітників у межах 10‑30%. З міркувань безпеки працівникам було дозволено знаходитись у простої на термін до 90 днів з оплатою 2/3 окладу та працювати дистанційно з-за кордону. Як я вже казала, на початку війни 1345 співробітників виїхали за межі країни, а на кінець 2022 року їхня кількість становила 144 особи.

І хоча банк був вимушений вдатися до певного скорочення персоналу через припинення роботи на тимчасово окупованих територіях, всім працівникам, які залишились у банку, було збережено заробітну плату. З ІІ кварталу 2022 року відновлено виплату премій бізнес-підрозділам Ощадбанку.

Надважливо надавати підтримку співробітникам як задля їхнього особистого психічного здоров’я, так і для нормальної роботи з клієнтами

— Як підтримували ментальне здоров’я команди?

— Щотижня на початку війни ми організовували вебінари з кризовим психотерапевтом Наталією Байкаловою. Їх відвідали тисячі працівників. Понад 700 співробітників Ощаду пройшли тренінг з надання першої домедичної допомоги з обов’язковою сертифікацією. Проводились тренінги з кризового управління. Надважливо надавати підтримку співробітникам як задля їхнього особистого психічного здоров’я, так і для нормальної роботи з клієнтами. З початком повномасштабної війни серед наших спрацівників було багато тих, хто в надскладний час виявив особливу відвагу, відданість справі та доклав надзусиль при виконанні своїх обов’язків. Таким колегам ми присвятили окремий розділ «Сміливі серця» на внутрішньому порталі, де розповідаємо про їхні подвиги.

На сьогодні банк пропонує співробітникам не лише обов’язкові курси та тренінги, необхідні для професійного розвитку та зростання, а й матеріали психолого-терапевтичного спрямування.

Нещодавно ми почали впроваджувати проєкт, реалізований у форматі телеграм-спільноти, де ощадівці можуть отримати інформацію та взяти участь в активностях, спрямованих на покращення таких складових життя, як фізичне та ментальне здоров’я, емоційна енергія, саморозвиток та міжособистісна комунікація. 

Адаптація та соціалізація демобілізованих співробітників

— Скільки працівників Ощадбанку зараз служить в лавах ЗСУ?

— З початку повномасштабного вторгнення 440 співробітників Ощаду було мобілізовано до лав ЗСУ (з них 38 — жінки). Більшість з них і зараз зі зброєю в руках боронять країну від ворога. 55 співробітників вже демобілізовано.

— Чи є в Ощаді програма підтримки військових?

— Звичайно, є. У нас діють програми підтримки для мобілізованих та демобілізованих працівників. 

— Що включає програма для мобілізованих?

— Ця програма у нас діє ще з 2014 року. За всіма співробітниками, мобілізованими до ЗСУ, на час служби зберігаються робочі місця. Їм виплачується щомісячна матеріальна допомога: до Дня захисників та захисниць України — в розмірі одного окладу, при мобілізації — 75 000 грн, при пораненні — до 300 000 грн.

— Розкажіть про програму адаптації та соціалізації демобілізованих працівників.

— Ми в Ощаді дуже чекаємо на наших героїв. Також ми розуміємо, що кількість ветеранів-ощадівців зростатиме й надалі, тож створюємо умови для їхньої якнайшвидшої адаптації та соціалізації (психологічна допомога, реабілітація тощо). Належна адаптація та соціалізація демобілізованих ощадівців допоможе їм швидко повернутись до повноцінного життя та перетворить багатьох із них на лідерів Ощадбанку. Для цього ми розробили спеціальну програму відновлення та психологічної підтримки ветеранів під назвою «Без бар’єрів».

Належна адаптація та соціалізація демобілізованих ощадівців допоможе їм швидко повернутись до повноцінного життя та перетворить багатьох із них
на лідерів Ощадбанку

— Що включає ця програма підтримки?

— Це комплексна програма. Вона  включає 5 напрямів:

Медичний напрям — надання ветеранам розширеної програми медичного страхування з можливістю раз на рік оздоровитись у санаторії. У разі потреби передбачено супровід з питань реабілітації та протезування. 

Психологічний напрям — індивідуальні консультації з психотерапевтами для ветеранів та членів їхніх сімей. Додатково для керівників демобілізованих співробітників передбачено спеціальний дводенний психологічний тренінг зі специфіки роботи з колегами-ветеранами.

Соціальний напрям — розглядається можливість облаштування інклюзивних робочих місць, перекваліфікація,  гнучкий графік роботи на період адаптації та надання ветеранам додаткової оплачуваної відпустки терміном до 10 днів.

Юридичний напрям — консультативна підтримка з боку юристів Ощадбанку з усіх питань, які можуть виникнути у колеги після повернення.

Навчальний напрям — інформаційна підтримка щодо законодавчих, податкових та інших новацій, які стосуються ветеранів, а також дані профільних організацій та державних установ, що здійснюють підтримку демобілізованих. Цей напрям також включає курси з перекваліфікації ветеранів.

Практична реалізація проєкту «Без бар’єрів» частково вже розпочалась. Зокрема, в липні 2023 року відбувся дводенний пілотний тренінг для керівників демобілізованих співробітників Ощаду. Учасниками набуто навичок спілкування під час виникнення непорозумінь та отримано практику в роботі з емоційними тригерами конфлікту. Цей тренінг проведено за підтримки Благодійного фонду «Ветеран Хаб», він є складовою загальнобанківського проєкту «Без бар’єрів».

— Що є основним при реалізації проєкту?

— Основне — не зашкодити. Є дуже багато нюансів. Особливо це стосується людей, які пройшли гарячі точки, в комунікації з ними потрібен особливий підхід. Для них потрібен провідник — військовий психолог, який допомагає адаптуватись та повернутись до нормального життя. Тому зараз ми хочемо найняти такого спеціаліста.

Ще одна проблема  — відсутність загальноприйнятих протоколів поведінки. Тобто в країні немає інформації, як повинна діяти компанія в певних ситуаціях. Зараз ми орієнтуємося на КЗпП, але він не враховує війну.

Тому у співпраці з іншими організаціями ми плануємо стати платформою, психологічним хабом для ветеранів, де зможемо акумулювати міжнародний досвід у тому, як має себе поводити компанія, працівник, керівник і людина, яка повернулася з війни.

— Опишіть, як компанія дбає про свій імідж роботодавця.      

— Ощадбанк визнано одним із найкращих роботодавців банківської галузі на думку студентів і професіоналів з досвідом роботи — відповідно до результатів дослідження EY «Найкращий роботодавець — 2022».

Ми входимо до трійки найбільших та стабільних роботодавців в банківському секторі. Дбаючи про свій імідж як роботодавця, ми звертаємо увагу на наступне.

Стабільність і захищеність. Ми гарантуємо стабільний заробіток, дотримання прав та оптимальних умов праці: офіційне працевлаштування з першого дня, +7 днів до відпустки. Ощадбанк виконує соціальну роль для пільгових категорій працівників і людей з інвалідністю.

Турботу та безпеку. Можливість працювати дистанційно в межах України, можливість гнучкого графіка роботи. Матеріальна допомога у разі настання непередбачуваних/надзвичайних подій.

Професійний розвиток. Навчання та можливість професійного вдосконалення на всіх етапах кар’єри, розвиток компетенцій, можливість кар’єрного зростання.

— Що змінилося для працівників Ощадбанку в поточному році?

— Цього року ми запустили програму добровільного медичного страхування для усіх працівників. Для демобілізованих працівників діятиме розширена програма страхування з урахуванням індивідуальних потреб.

Окрім цього, у нас стартувала програма щорічної оцінки діяльності, яка передбачає формування індивідуальних цілей персоналу.

Також цього року ми плануємо відновити більшість навчальних програм, зокрема лідерських міні-МВА.

Якщо говорити на перспективу, то наступного року ми плануємо посилити всі існуючі програми та продовжити роботу з кадровим резервом.

Серед основних пріоритетів найближчих років ми плануємо бути вище ринку і стати банком першого вибору.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: