Діловий туризм в Україні: нові перспективи для бізнесу

12 Серпня 2021

Стирання кордонів і глобалізація світової економіки зробили сферу ділового туризму однією з найбільш перспективних в Україні. Бізнес не стоїть на місці, і його представникам, аби не випасти з гонки, потрібно постійно відкривати нові ринки, шукати ділових партнерів і можливості для інвестування, а також примноження прибутку. Ділові тури відкривають багатообіцяючі перспективи для представників українського бізнесу. І не тільки.

Banker.ua розбирався, як діловий туризм розвивається в Україні, і які напрямки найбільш популярні серед українців.

Головний Telegram-канал банкірів

У США і Європі діловий туризм вже багатьма експертами розглядається як окрема самостійна галузь, яка виходить за межі звичного туризму. Скільки існує поняття бізнесу, налагоджування професійних і ділових контактів, стільки існують і подорожі з діловою та професійною метою, адже вони є необхідною умовою для подальшого розвитку.

Матеріал підготовлено для друкованої версії журналу Banker.

Які існують напрямки ділового туризму?

Особисті ділові поїздки. Це подорожі представників компаній до інших країн з метою вивчення місцевого ринку, налагодження ділових контактів і шляхів спів­праці, пошуку майданчиків для інвестицій. Зазвичай у такі ділові тури вирушають бізнесмени високого рівня, тобто керівники компаній та топ-менеджмент. Кожна хвилина такої поїздки розписана, а дозвілля влаштовують максимально корисно.

Конференції, семінари, тренінги. Масштабні заходи, які збирають представників компаній із різних країн. Їхньою метою може бути обмін досвідом, презентація інноваційних продуктів. Також такі поїздки часто використовуються для підвищення кваліфікації персоналу компанії, проте не обходяться без розважальної програми.

Корпоративні подорожі. Керівництво багатьох великих компаній щорічно організовує туристичні поїздки для своїх найкращих співробітників. Такі подорожі сприяють згуртованості колективу, підвищують мотивацію й працездатність. Вони є невід’ємною частиною корпоративної культури західних, а тепер уже й українських компаній. У таких турах співробітники не обтяжені бізнес-зустрічами, тренінгами та іншими навчальними заходами, але забезпечені великою культурною програмою: спільними екскурсіями, квестами, спортивними змаганнями, гала-вечерями, дегустаціями тощо.

Хто займається підготовкою ділових турів?

Мета поїздок може бути різна і, відповідно, насиченість графіка теж. Мінімізувати клопоти співробітників у зв’язку з підготовкою поїздки допоможуть компанії, які повністю вирішують всі питання, пов’язані з організацією турів. Це можуть бути як звичайні туристичні агентства, так і спеціальні компанії, які займаються організацією бізнес-поїздок. Вони можуть організувати діловий тур навіть для організацій з великою кількістю персоналу.

Вони допоможуть оформити візи, купити квитки, забронювати готель і конференц-зали, підберуть екскурсії з урахуванням зайнятості клієнта. За необхідності фірма також надає перекладача, гіда, бере на себе клопоти, пов’язані з орендою автомобіля та іншого транспорту. Такі компанії організують поїздку, яка поєднає в собі не тільки ділові зустрічі та заходи, але й дозволить відвідати відомі історичні місця і відпочити.

До речі, в Україні з 2007 року навіть існує Асоціація ділового туризму (BTA Ukraine), яка об’єднує зусилля професіоналів цієї сфери з метою покращення та популяризації послуг. За словами директора BTA Ukraine Анатолія Бородинця, асоціація постійно працює над проєктами, які дозволяють знайомити бізнес із новими можливостями й потенційними партнерами як у самій Україні, так і в інших країнах. Для цього BTA Ukraine організовує ознайомчі тури із проведенням воркшопів для українських компаній за кордоном, а для зарубіжних колег — в Україні.

У 2020-му і на початку 2021 року у зв’язку з обмеженнями, пов’язаними з пандемією, особливий акцент був зроблений на наш проєкт «Відкрий Україну», який ми ведемо з 2015 року. В рамках нього ми знайомимо українських учасників галузі з можливостями для організації ділових заходів всередині України.
img
Анатолій Бородинець, директор BTA Ukraine

Діловий туризм від інших його видів відрізняє грошова складова. Від того, наскільки успішно пройде поїздка, залежить часом багатомільйонний прибуток компанії, тому ризики тут підвищені, а недбалість категорично неприпустима.

Вартість бізнес-турів залежить від обраного напрямку, наповнення та тривалості. Цілком логічно, що ділові поїздки Україною будуть істотно дешевшими за закордонні. Плюс деякі бізнес-тур­и носять виключно розважальний характе­­р і не потребують оренди дорогих залів для проведення заходів. Часто ділові тури замовляют­­ь українські компанії для своїх іноземних бізнес-партнерів, які приїхали ближче познайомитися з Україною і її можливостями для розвитку бізнесу.

Показово, що величезною популярністю користуються як тури великими містами нашої країни, так і колоритні тури Закарпаттям, Львівщиною та Буковеллю.

Власниця компанії International Travel Group Юлія Монастирьова відмічає, що основні напрямки в Україні – це великі міста, наприклад, Одеса, Львів, Дніпро, Київ.

Насправді у нас великий попит на корпоративні поїздки за кордон. Це може бути як організація тімбілдинг-заходу на одному з масових морських курортів, так і відвідування Економічного форуму в Давосі або ж зустрічі зі світовими лідерами.
img
Юлія Монастирьова, власниця International Travel Group

А директор компанії DINADIS Business Travel Дмитро Шевченко запевняє, що географія подорожей їхніх клієнтів — уся Україна. За його словами, тури до великих міст України все ж займають більшу частину, оскільки саме великі міста є консолідаторами фінансових потоків та бізнесу в цілому.

Однак специфіка подорожей кожного з клієнтів індивідуальна, залежить від виду та типу їхньої діяльності, але точно не обмежується виключно містами-мільйонниками, тож визначити, куди найчастіше відбуваються подорожі, дуже складно.
img
Дмитро Шевченко, директор DINADIS Business Travel

Вартість ділових турів по Україні стартує від 1000 грн з людини і може сягати $50 000, якщо мова йде про закордонну поїздку. Стосовно середньої тривалості корпоративних бізнес-турів, всередині Європи вона становить 5-6 днів, по Україні — 3-4 дні.

Серед клієнтів компаній з організації бізнес-турів є великі мережі магазинів техніки, мережі продуктових магазинів, виробники напоїв, представники фармацевтичних компаній, місцеві спортивні команди і збірні України тощо.

Деловий туризм в Україні і світі

Близько 40% ділових поїздок у світі припадає на європейські країни. За витратами на діловий туризм цей напрямок посідає перше місце у світі. Основними прихильниками корпоративних ділових турів є Німеччина, Великобританія, Франція, Італія й Іспанія. У 2019 році світовим лідером цього ринку стали США.

В Україні сфера ділового туризму також активно развивається. Анатолій Бородинець стверджує, що в Україні на сьогодні є гідні локації для проведення ділових заходів будь-якого рівня і масштабу, місця розміщення на різні бюджети, професійні фірми TMC (Travel Management Company) і DMC (Destination Management Company), компанії з технічного супроводу ділових заходів, транспортні і кейтерингові компанії, ресторани і кафе гідного рівня, величезна кількість історичних і культурних пам’яток, які є додатковим магнітом для проведення міжнародних ділових заходів.

Безумовно, світова пандемія підкосила сферу туризму в цілому. Якщо до її початку обсяг ринку ділового туризму становив у Німеччині, Франції, Великобританії більше $100 млрд на рік, у США цей показник досягав $275 млрд, а в період пандемії він знизився до $235 млрд, проте наразі зріс до $250 млрд. А в азійських країнах обсяг ринку зростав, незважаючи на кризу.

В Україні ситуація також починає змінюватися на краще. Закриття кордонів і заборони на масові збори вдарили по діловому туризму так само болісно, як і по інших напрямах туризму. Але бізнес не може існувати без таких подорожей, тому, як тільки пандемія почне вщухати, бізнес перший відновить свої ділові подорожі.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: