Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Створювати рішення, що працюють за будь-яких умов: CEO Portmone Дмитро Басов про адаптацію бізнесу у часи змін
2024 рік став для бізнесу в Україні роком складнощів і можливостей водночас. У контексті безпрецедентних викликів саме фінтех-компанії відіграли ключову роль у забезпеченні стабільності платежів і підтримці бізнесу. Portmone як один із лідерів українського фінтех-ринку цьогоріч зробила значні кроки у зміцненні своїх позицій. У розмові з Дмитром Басовим, CEO Portmone, Banker.ua обговорив ключові досягнення компанії у 2024 році, впроваджені інновації, специфіку роботи в умовах воєнного стану та погляди на майбутній розвиток.
Про результати роботи за рік
— Дмитре, традиційно наприкінці року заведено підбивати підсумки. Наскільки компанія Portmone змогла досягти поставлених KPI чи, можливо, навіть перевершила їх? Чим відзначився цей рік для компанії?
— 2024 рік був для Portmone сповненим викликів, напевне, як і для будь-якого іншого українського бізнесу. Втім, компанія виконує та перевищує планові KPI, а нарощені резерви дозволяють нам гарантувати партнерам стабільність і надійність подальшої співпраці.
Підбиваючи підсумки року, можу впевнено сказати, що нам є чим пишатися. Ще влітку вийшов у прод великий проєкт Billing – рішення повного циклу, що дозволяє керувати рахунками, пришвидшити процес їхнього створення і доставки мешканцям. Для споживачів на сайті та в застосунку Portmone ми модернізували та значно спростили процес пошуку платіжок за адресою.
Матеріал підготовлено для новорічного номера журналу Banker, який можна придбати тут.
Крім того, в листопаді ми запровадили новітній для українського ринку метод BankPay, що покращує клієнтський досвід продавця і покупця під час здійснення оплат з IBAN на IBAN. Сьогодні це революційний FinTech-продукт для України, який дозволяє здійснювати платежі без необхідності вводити реквізити вручну і проходити додаткові кроки перевірки.
Звісно, є й такі продукти, які поки залишаються на етапах розроблення і тестувань. Під час воєнного стану важко вимагати від людей ідеальної точності прогнозів щодо їхнього запуску. Як СЕО, я завжди ставлюся з розумінням до членів команди та вдячний кожному з них. Наразі маємо плани запустити декілька знакових проєктів у 2025 році, тож готуємося до плідної роботи.
— Як Portmone адаптувала бізнес-процеси та стратегію розвитку в умовах воєнного стану? І як це відбилося на кількості та якості ваших бізнес-партнерів?
— В умовах війни ми переглядали стратегію декілька разів. На початку 2022-го мали план розвитку Portmone як частини Kaspi та активно рухалися в цьому напрямку. Повномасштабне вторгнення внесло свої корективи, проте ми вірили, що війна закінчиться у 2023-му, і ми повернемося на трек цієї екосистеми.
За півроку стало очевидно, що ситуація в країні не вирішиться швидко. Тож ми переглянули плани, націлені на очікування перемоги, та замінили їх рішеннями довгострокової витривалості, спрямованими зокрема на утримання лідерства на ринку. Відтоді ми з командою топменеджменту Portmone збираємося щокварталу, щоб обговорити нові виклики та можливості для розвитку бізнесу, а також розставляємо актуальні пріоритети.
У перший місяць після повномасштабного вторгнення кількість наших партнерів зменшилася на 10%, оскільки припинили роботу компанії на тимчасово окупованих територіях, а деякі підприємці виїхали з України. Проте вже влітку бізнеси почали оживати, а кількість партнерів зросла завдяки підписанню нових контрактів. Станом на 2024 рік з Portmone співпрацюють на 40% більше компаній, ніж до повномасштабної війни. Бізнеси довіряють Portmone, оскільки ми пропонуємо найсучасніші технології та цілодобову технічну підтримку як партнерам, так і клієнтам.
З нестандартних кейсів можу згадати ситуацію, коли з ринку вийшла компанія Fondy. Звісно, у її колишніх мерчантів виникла потреба в пошуку надійного платіжного партнера. Розуміючи терміновість запиту бізнесу, ми в Portmone уявили себе на місці таких клієнтів і подумали: а що б нас врятувало в ситуації, коли потрібно приймати платежі «на вчора»? Ми підлаштували систему таким чином, щоб нові мерчанти змогли оперативно перемкнути приймання оплат без втрати часу та необхідності залучати великий технічний ресурс для нових інтеграцій. Рятівне для підприємців рішення було розроблене буквально за одну ніч завдяки зусиллям нашої IT-команди, однієї з найсильніших на ринку. Компанія Portmone завжди націлена допомагати українському бізнесу, і ми в черговий раз це зробили.
Щодо якості мерчантів скажу, що Portmone від самого початку заснування у 2002 році працює виключно в межах правового поля лише з легальними компаніями. Це наша принципова позиція.
— Які нові продукти або послуги ви запустили протягом року, і наскільки вони відповідають потребам користувачів у період війни, тобто в умовах певних обмежень, ризиків і особливих потреб?
— Рік, що минає, ми присвятили активній розробці нових продуктів. Наймасштабнішим з них є Portmone.Billing, про який я вже згадував. Ми створили особливу екосистему, яка гарантує правильність нарахувань, швидке формування та доступність платіжки для споживача в максимальній кількості каналів і зручність здійснення розрахунків як онлайн, так і офлайн. Інші переваги – швидке отримання коштів адресатом і щогодинне оновлення звітності.
Ми віримо, що цей продукт буде особливо актуальним після перемоги, коли в багатьох містах почнуть створюватися нові ОСББ, а постачальники комунальних послуг починатимуть «з чистого аркуша». Саме Portmone.Billing надасть їм можливість взяти за основу найсучасніше білінгове рішення.
Ще одним важливим продуктом 2024 року є метод оплати BankPay. Він побудований на технології платежів IBAN 2 IBAN, але має унікальну особливість. Партнер, що використовує цей метод за допомогою Portmone, отримує повністю автоматизований процес 24/7 з максимально швидким підтвердженням транзакції. Ми реалізували механізми повернення коштів звичними для мерчанта інструментами через кабінет або API. Метод не залежить від фінустанови, через яку клієнт хоче сплатити рахунок або інвойс. З BankPay нам вдалося перетворити доволі незручну техніку приймання платежів на революційне технологічне рішення.
Крім того, нам вдалося реалізувати першу частину пілотного проєкту SmartCity, що являтиме собою повноцінне цифрове місто. У Вознесенську Миколаївської області ми трансформували процес оплати паркування і штрафів за його порушення. Відтепер мешканці можуть керувати цими процесами за допомогою застосунку за лічені хвилини.
Також, Portmone долучилася до проєкту «Національний кешбек». Ми прагнули, щоб українські виробники та продавці, які є нашими партнерами, могли зареєструватися в програмі одними з перших. На додаток, ми максимально спростили процес використання накопиченого кешбеку клієнтами. Попри складнощі, які виникали, результат перевершив усі сподівання. Загалом ми постійно працюємо над розробленням і впровадженням професійних рішень для бізнесу і платників. Тож попереду ще багато нових проєктів.
Про нові рішення, безпеку даних і сервіс
— Зокрема цікаве ваше рішення для бізнес-клієнтів. У вересні ви інтегрували до власної платформи віртуальний реєстратор від Checkbox, який дозволяє передавати податківцям звіти за операціями, створеними в B2B-кабінеті. Як це рішення полегшує роботу компаній, та які переваги вони отримують при цьому?
— Основа діяльності Portmone полягає в роботі з бізнес-партнерами, а саме в забезпеченні професійного інтернет-еквайрингу. Ми завжди прагнемо давати нашим партнерам доступ до передових платіжних технологій.
Скажу чесно, у 2021 році ми недооцінили потенціал ПРРО, коли вважали, що цей функціонал залишиться між мерчантами та фіскалізаторами. Однак, запит ринку формує пропозицію, тож ми зробили все, щоб сервіс фіскалізації став повноцінно доступний нашим партнерам. Мерчанти мають можливість фіскалізувати інвойси з кабінету Portmone або ж за API. За запитом ми можемо налаштувати роботу не лише з CheckBox, а з будь-яким фіскалізатором, з яким вже працює наш партнер.
— Як компанія підтримує кібербезпеку своїх сервісів в умовах підвищених загроз під час війни?
— Безпека кожного платіжного провайдера ретельно перевіряється в рамках щорічної сертифікації PCI DSS. Нагадаю, що Portmone була першою серед українських компаній, що пройшла сертифікацію PCI DSS ще у 2007 році. Відтоді ми кожен рік підтверджуємо, що наші технічні потужності та бізнес-процеси відповідають суворим стандартам безпеки.
Попри відповідність стандарту PCI DSS, після початку повномасштабного вторгнення нам довелося додатково підсилити периметр безпеки на програмному та апаратному рівні. Ми розуміли, що Portmone де-факто є критичною платіжною інфраструктурою, оскільки на наших ресурсах працює велика кількість важливих партнерів. У 2022 році на нас було здійснено кілька потужних DDoS атак, зокрема з боку кіберармії рф. Це була помста за те, що саме Portmone за перші пару днів повномасштабної війни допомогли зібрати понад 500 млн грн з карток «єПідтримка» на користь армії. Після першої важкої атаки ми налаштували скрипти на максимальний рівень захисту. Тепер їх можна запустити за лічені секунди. Наступні атаки пройшли для наших партнерів невідчутно.
— Вже не новина, що фінансові послуги в Україні розвинуті на дуже високому рівні. Українці пересвідчилися в цьому на власному досвіді, перебуваючи за кордоном. Чи складно забезпечувати безперервність і якість послуг у поточних умовах? Які виклики при цьому постають?
— Безперервність послуг залежить від наявності потужного обладнання та його ефективного застосування. У 2021-му ми перейшли на оновлену IT-інфраструктуру, що охоплює сучасну технічну базу, оптимізовану систему використання ресурсів і можливість під’єднувати хмарні віртуальні машини.
Цьогоу року компанія Portmone ставить рекорди як щодо товарообороту, так і щодо кількості транзакцій, яка на 30-40% перевищує показники 2021-го і 2022-го. Наразі ми маємо технічний потенціал для її збільшення ще у 2-3 рази. Тож, ми на пару років наперед готові до чорних п’ятниць, новорічних розпродажів тощо.
Про регуляцію ринку
— НБУ веде доволі жорстку регуляторну політику. Наприклад, з жовтня він запровадив ліміти на p2p-транзакції, обмежуючи тим самим перекази між картками. Як це вплинуло на сферу грошових переказів, чи змінилися обсяги або кількість транзакцій?
— Насправді поточні обмеження в 150 000 грн на місяць некритичні для більшої частини населення. Для клієнтів, що мають більший офіційний дохід (зі сплаченими податками), банк має право підняти ліміт. Також обмеження не розповсюджується на оплати з рахунку (IBAN).
Проти кого ж тоді спрямовані ліміти? Їхньою ціллю є дропи, тобто, фізособи, картки яких використовуються для ухилення від сплати податків. Найбільшими сегментами, де застосовуються дропи, завжди були онлайн-казино і криптовалюта. Відмова від дропів і використання легальних схем дозволить правильно обліковувати подібні платежі та оподатковувати їх. Portmone ніколи не працює на сірих чи чорних сегментах ринку, тому прагнення НБУ боротися з дропами нам зрозуміле, і ми його підтримуємо.
— Що, на вашу думку, було б зараз правильним і необхідним рішенням для спрощення роботи платіжних систем в Україні?
— НБУ активно впроваджує інновації в роботу платіжних установ. У 2025 році нас очікує запуск миттєвих платежів (СЕП) і Open Banking. Також на розвиток фінансового ринку може вплинути легалізація платежів криптовалютами.
На жаль, боротьба з ухиленням від сплати податків призводить до погіршення клієнтського досвіду добропорядних клієнтів. Приклад такої ситуації – постанова НБУ №58 від 03.05.2023, що замість приведення оплат у режим «у два кліки» навпаки ускладнює їх. Поки покращення в цьому напрямку не очікується, і це прикро, оскільки спрощення процесу позитивно впливає на конверсію, задоволеність клієнта і загальний ринок онлайн-платежів.
Про мультизадачність, корпоративну культуру і плани
— Як вам вдається тримати руку на пульсі подій, контролювати роботу команди, враховуючи, що ви наразі служите в Нацгвардії? Як загалом поєднуєте ці два аспекти життя? Чи впливає це на корпоративну культуру та мотивацію команди?
— Навіть попри службу я вболіваю за бізнес і намагаюся бути залученим у всі стратегічно важливі питання. Маючи доволі щільний графік, знаходжу час зранку і ввечері, щоб переглядати статуси ключових задач, спілкуватися з командою та попри все тримати руку на пульсі. Під час військової відпустки можу приїхати в офіс, щоб побачити команду чи провести стратегічну сесію.
Багато співробітників Portmone мобілізувалися, тому корпоративна культура зазнає змін. Кожен спеціаліст, що наразі працює в офісі, усвідомлює: для повноцінної роботи компанії йому потрібно виконувати робочі завдання за себе і за мобілізованого колегу. Це додає відповідальності та розуміння важливості взаємопідтримки.
— Як будь-який соціально-відповідальний бізнес, Portmone веде активну благодійну діяльність, співпрацює з фондами, допомагає військовим і цивільним. Які ініціативи та проєкти вдалося реалізувати цьогоріч?
— На другий день повномасштабного вторгнення ми разом із порталом Дія запустили рішення, що дозволило зібрати 587 млн грн за 2 дні. Ми надавали можливість переказувати 1000 грн «єПідтримки» на армію. За перші хвилини українці перевантажили сервіс, надсилаючи понад 6 тис. оплат одночасно. У лютому 2023 року разом з фондом «Повернись живим» запустили спільний збір 50 млн грн і успішно зібрали кошти на потреби кібервійська.
Зараз на сайті Portmone маємо цілий розділ, що дозволяє переказати кошти на користь благодійних організацій та проєктів.
Крім підтримки благодійних ініціатив ми зберігаємо робочі місця за мобілізованими працівниками та намагаємося всіляко підтримувати їх. У нинішніх реаліях для Portmone як роботодавця важливо дбати про своїх людей.
— Як Portmone загалом бачить свою роль у відновленні економіки України?
— Portmone сприяє розвитку бізнесів шляхом надання надійних можливостей приймати платежі, а отже, робить свій внесок у розвиток української економіки. Зокрема команда багато працює над розробленням провідних рішень для сфери eСommerce. Впровадження новітніх технологій спрощує життя бізнесу, а вдосконалення механізму платежів дозволяє зробити досвід користувача максимально позитивним, що значно покращує конверсію. В свою чергу, застосування онлайн-транзакцій зменшує частку сірої економіки та прискорює інтеграцію України до європейської фінансової інфраструктури.
— Поділіться коротко найближчими планами компанії на 2025 рік.
— У 2025 році ми очікуємо на низку революційних подій у фінансовій сфері. Це запуск миттєвих платежів (СЕП) і Open Banking. Якщо Нацбанку вдасться запустити ці проєкти якісно, це може спричинити переворот платіжної екосистеми.
Portmone знаходиться на передовій FinTech-галузі України понад 2 десятки років. Тож ми плануємо й надалі пропонувати українському бізнесу професійні платіжні рішення і створювати можливості для онлайн-розрахунків там, де їх ще немає. Ми прагнемо покращувати зручність для платників і робимо тим самим ще кілька кроків до майбутнього, в якому готівка може бути повністю замінена на cashless-формат.