Електромобілі проти авто з ДВЗ: «за» і «проти» у преміум-сегменті

12 Січня 2024

Перші серійні електромобілі здавалися нам справжньою екзотикою, вони були націлені на гіків та експериментаторів. Сучасні ж авто на електротязі пропонують своїм власникам відмінні технічні характеристики та часто навіть перевершують машини з двигунами внутрішнього згорання. І сьогодні маємо вже цілком рівнозначний вибір між преміальним авто з бензиновим мотором і електромобілем того ж бренду та класу. Що ж варто обрати?

Костянтин Широкун, спеціально для Banker.ua

Більшість преміальних брендів у своїй модельній лінійці сьогодні мають одну або кілька електричних автівок, і за технічними характеристиками вони максимально наближені до однокласників із двигунами внутрішнього згорання. Але з різних причин, переважно пов’язаних із недостатнім розвитком інфраструктури, на українському ринку вони не з’являються або виходять на нього з суттєвим запізненням.

Головний Telegram-канал банкірів

Для порівняння ми вибрали машини чотирьох марок різних класів. Клас компактних кросоверів у нас будуть представляти Volvo XC40 та XC40 Recharge, у сегменті середньорозмірних седанів порівняємо BMW 5-Series та BMW i5, а легковики преміум-класу у нашому огляді — це Mercedes-Benz EQS та Mercedes-Benz S 580. Окремо розглянемо спортивні чотиридверні авто — Porsche Taycan та Panamera. Вони мають дещо різні розміри, але схожі цінник та характеристики продуктивності. Зазначимо, що в огляді беруть участь лише електромобілі, які офіційно представлені на українському ринку, усі характеристики та ціни надані компаніями-імпортерами.

Практичність та комфорт

Перші масові електромобілі створювались на базі звичайних машин з ДВЗ, тому в них зазвичай були менш місткі, а, отже, і не такі комфортні салони — частину корисного об’єму з’їдали тягові батареї, сховані під підлогою, в багажнику тощо. Сьогодні кузови електромобілів створюють з урахуванням великої кількості акумуляторів, тому батарейні відсіки вже не обмежують пасажирський простір. А от на об’ємі багажника електромобільна специфіка може позначитись, оскільки під його підлогою часто встановлюють електромотор, редуктор, інвертор та інше специфічне обладнання.

BMW 520i: потужність – 208 к.с.; динаміка розгону 0-100 км/год – 7,5 сек; запас ходу – 938 км

Так, у бензинового BMW 5-Series об’єм багажного відсіку в похідному положенні становить 520 л, а у спорідненого електромобіля — менше, хоч і всього на 30 л. Бензиновий Volvo XC40 також має більший багажник (+ 33 л), аніж його електричний «родич». Цікаво, що у випадку максимально близьких за зовнішніми габаритами преміальних Mercedes-Benz за корисним об’ємом багажного відсіку виграє електромобіль — 610 л та 540 л відповідно.

Проте деякі електромобілі, зокрема Volvo та Porsche, через відсутність великогабаритного ДВЗ мають додатковий багажник під капотом спереду. Він невеликий, на 100-200 л, але у нього вмістяться 1-2 рюкзаки або повний комплект зарядного пристрою з кабелями.

Важлива особливість експлуатації електромобіля — зарядка його батареї. Точніше, потреба знайти місце і час для цього процесу.  І це саме той фактор, який часто стримує автомобілістів від купівлі «зелених» машин. Але в преміальному класі справи з цим потроху налагоджуються. За наявності поблизу будинку або на маршруті слідування швидкісної зарядної станції на 120-250 кВт повна зарядка тягового акумулятора у героїв нашого огляду займе не більше 30-45 хвилин.

BMW i5: потужність – 340 к.с.; динаміка розгону 0-100 км/год – 6 сек; запас ходу – 477-582 км

Але мережа таких надпотужних станцій в Україні поки що розвинена дуже слабко. Наприклад, зарядок потужністю понад 200 кВт взагалі дві — по одній в Рівному та на трасі поблизу аеропорту «Бориспіль». До того ж, вони часто виявляються зайнятими. Зазвичай їх необхідно завчасно бронювати через спеціальні мобільні додатки, аби не витратити зайві кілька годин. Окрім того, треба слідкувати за типом роз’єму на станції. На щастя, сьогодні у мобільних додатках вказується, яким автівкам підходить та чи інша зарядка.

Але більшість «заправок» для електромобілів в Україні, як і по всьому світі, мають потужність від 7 до 22 кВт. З такою швидкістю, щоб поповнити ємність майже «в нуль» розрядженої батареї, знадобиться від 3 до 7 годин. Звичайно, це важко порівнювати з 10‑15 хвилинами заправки повного баку бензину, включаючи стояння в черзі на АЗК.

Також важлива обставина — малий запас ходу електромобілів у порівнянні з бензиновими та дизельними авто. Останніми роками у преміальному сегменті ця різниця зменшується швидкими темпами. Але досі на такий параметр значно впливають зовнішні температури — як екстремально високі, так і критично низькі.

Volvo XC40: потужність – 250 к.с.; динаміка розгону 0-100 км/год – 6,4 сек; запас ходу – 760 км

Загалом існує думка, що електромобілі мають ненадійні акумулятори, які швидко втрачають свій ресурс. Але варто поглянути на гарантію виробника, щоб зрозуміти, що часи примітивних та недовговічних тягових батарей вже минули.

Так, гарантія на Mercedes-Benz незалежно від силової установки складає 2 роки без обмеження пробігу. А на акумулятор німецький автовиробник надає окрему гарантію 10 років або 250 000 км — залежно від того, що настане раніше. У випадку з Volvo зобов’язання перед власниками електромобілів навіть більш вигідні. Так, компанія надає гарантію у 2 роки без обмеження пробігу на кросовер з ДВЗ та 3 роки або 100 000 км на XC40 Recharge. Гарантія на «вольвівську» батарею складає 8 років або 160 000 км. Гарантія на всі Porsche складає 2 роки без обмеження пробігу. У випадку Taycan додатково гарантується безвідмовна робота тягового акумулятора протягом 8 років або 160 000 км.

Volvo XC40 Recharge: потужність – 252 к.с.; динаміка розгону 0-100 км/год – 7,3 сек; запас ходу – 575 км

Ціна питання

Лише люди, які ніколи не володіли автомобілем, можуть думати, що власники преміальних машин не зважають на витрати на обслуговування та паливо. І саме за ціною експлуатації та вартістю «заправки» електромобілі беззаперечно випереджають авто з ДВЗ, якщо мова йде про заощадження.

Наприклад, бензинова BMW 520i у змішаному режимі споживає 6,4 л на 100 км пробігу. При ціні бензину А-95+ на одній із преміальних мереж АЗС у 58 грн, для подолання 100 км необхідно заправитись на 371 грн. Скільки ж потрібно буде заплатити за зарядку BMW i5 на публічній зарядці? На одній із найпопулярніших мереж в Україні — від Yasno — вартість зарядки коштує 13 грн/кВт*год у випадку швидких портів та 9 грн/кВт*год, якщо мова йде про повільні зарядки.

Електромобіль у середньому витрачає 20 кВт*год/100 км. Тому у випадку швидкої зарядки 100 км пробігу обійдуться власнику у 260 грн, а якщо нікуди не поспішати, то ще дешевше. Найбільш вигідний (і найбільш повільний!) метод зарядки — від побутової мережі. Якщо заряджатися вдома, при ціні 2,64 грн за 1 кВт*год пробіг у 100 км обійдеться всього у 53 грн.

Porsche Taycan: потужність – 480 к.с.; динаміка розгону 0-100 км/год – 5,4 сек; запас ходу – 450 км

У випадку спортивних електромобілів та спорткарів з ДВЗ різниця у витратах ще суттєвіша. Змішане споживання електроенергії Porsche Taycan складає 26,4 кВт*год/100 км. Porsche Panamera з її схожими динамічними характеристиками витрачає 9,2 л на 100 км пробігу. Враховуючи ціни з попередніх розрахунків, отримуємо економію власника електромобіля в 190 грн на кожних 100 км пробігу.

Крім того, електромобілі дозволяють економити час та кошти на плановому технічному обслуговуванні, бо мають значно більший міжсервісний інтервал. Наприклад, за регламентом ТО-1 для Volvo XC40 Recharge виконується один раз на 30 тис. км, або кожні 2 роки. Два ТО в офіційного дилера коштують 15 362 грн. У випадку бензинового шведського кросовера мова йде про інтервал в 1 рік або 20 тис. км. Ціна трьох ТО (на 3 роки експлуатації) — від 36 700 до 41 948 грн залежно від типу ДВЗ.

Porsche Panamera: потужність – 330 к.с.; динаміка розгону 0-100 км/год – 5,6 сек; запас ходу – 815 км

Власникам електричного Mercedes-Benz EQS 450 рекомендується відвідувати фірмовий сервіс для обслуговування раз на два роки, або кожні 30 тис. км. Ціна одного ТО — 12 273 грн. Бензиновий Mercedes-Benz S 580 треба обслуговувати щороку або кожні 15 тис. км, при цьому ціна роботи та запчастин — 8700 грн за кожен візит.

Власник кожного автомобіля рано чи пізно замислюється, за яку суму він з часом зможе з ним розпрощатись. Нескладно промоніторити онлайн-майданчики вторинного ринку, щоб побачити, що вживані електромобілі та машини з ДВЗ дешевшають по-різному.

Електромобілі з нашого огляду через свій малий вік на вторинному ринку нечасто мають пробіг більше 20-30 тис. км, тому і динаміку падіння цін важко порівняти з бензиновими однокласниками. Але загалом по ринку вживаних електромобілів в Україні можна помітити, що ціни на них щороку знижуються швидше, ніж на подібні авто з ДВЗ. Це пояснюється тим, що ринок електромобілів поступово насичується, і пропозиція у багатьох сегментах часто перевищує попит.

Mercedes-Benz EQS 450: потужність – 360 к.с.; динаміка розгону 0-100 км/год – 5,6 сек; запас ходу – 780 км

Схоже, падіння цін на вживані електромобілі триватиме й надалі. Справа у тому, що законодавець електромобільної моди Tesla протягом року почала зниження цінників на нові Model 3 і Model Y, що швидко позначилось і на вторинному ринку інших марок. Свій внесок у попит на електромобілі вносять і ціни на паливо. Стабілізація цін на бензин та дизель дещо зсувають попит на електромобілі у бік авто з ДВЗ.

Більшою мірою ціна залежить від пробігу, стану кузова та основних агрегатів, аварійної історії машини. Але в електромобілів є ще один ціноутворюючий чинник — залишковий ресурс батареї, який залежить не лише від пробігу, а й від віку автівки, стилю керування нею, кількості «заправок» на швидкісних зарядних станціях тощо. Цікаво, що більшість із окреслених подробиць можна зрозуміти, проаналізувавши інформацію, отриману з блоків керування двигуном, трансмісії та інших вузлів автомобілів з обома типами силових установок.

Mercedes-Benz S 580: потужність – 503 к.с.; динаміка розгону 0-100 км/год – 4,4 сек; запас ходу – 938 км

Хто переміг?

Як часто буває у двобої гідних та добре підготованих супротивників, у нашому порівнянні визначити абсолютного переможця неможливо. Бензинові та дизельні авто на сьогодні в Україні експлуатувати суттєво простіше. Це пов’язано з меншим часом на заправку та можливістю поповнити бак ледь не у кожному населеному пункті. У той же час, за наявності зацікавленості у поєднанні з неквапливим способом життя, експлуатація електромобілів дозволяє суттєво економити. І відчути це можна буде вже з перших кілометрів.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: