Імпакт-бізнес не омине Україну: що це за тренд на впливові інвестиції і до чого тут сталий розвиток

24 Червня 2024

Імпакт­інвестування кинуло виклик застарілим поглядам представників бізнесу на те, що соціальні, екологічні та інші проблеми слід вирішувати лише благодійними пожертвуваннями, а ринкові інвестиції мають зосереджуватися виключно на досягненні фінансової прибутковості.

Banker.ua вирішив дослідити напрям імпакт­бізнесу, розібратися, наскільки це сталий тренд у світі, хто в Україні прагне інвестувати у вирішення соціальних, екологічних та інших проблем, а також куди звертатися, якщо бажаєш створити бізнес­проєкт, що буде не тільки приносити прибуток, але і в довготривалій перспективі стане корисним для суспільства.

Головний Telegram-канал банкірів

Імпакт-інвестування — це про що?

Для початку спробуємо зрозуміти краще, що ж таке імпакт-інвестування як тренд. Це так звані «впливові інвестиції» — вони зазвичай зроблені з наміром створити позитивний вимірний соціальний та екологічний вплив разом із фінансовим прибутком. Впливові інвестиції можна здійснювати як на ринках, що розвиваються, так і на розвинених, і орієнтуватися на діапазон доходів від мінімальних до високих ринкових, залежно від стратегічних цілей інвестора.

Ринок імпакт-інвестицій надає капітал для вирішення найнагальніших світових проблем у таких секторах, як стійке сільське господарство, відновлювана енергетика, природоохоронна діяльність, мікрофінансування та доступні базові послуги, включаючи житло, охорону здоров’я та освіту.

Багато типів інвесторів виходять на зростаючий ринок імпакт-інвестування. Ось кілька поширених мотивів інвестора:

  • Банки, пенсійні фонди, фінансові консультанти та менеджери капіталу можуть надавати інвестиційні можливості клієнтам як окремим особам, так і установам, зацікавленим у загальних або конкретних соціальних або екологічних справах.
  • Інституційні та сімейні фонди можуть використати значно більші активи для просування своїх основних соціальних чи екологічних цілей, зберігаючи або збільшуючи загальний фонд.
  • Державні інвестори та фінустанови розвитку можуть надати докази фінансової здібності для інвесторів приватного сектору, націлюючись на конкретні соціальні та екологічні цілі.
Ринок імпакт-інвестицій надає капітал для вирішення найнагальніших світових проблем у таких секторах, як стійке сільське господарство, відновлювана енергетика, природоохоронна діяльність, мікрофінансування, житло, охорона здоров’я та освіта.

Як розказала Banker.ua директорка Українського соціального венчурного фонду Олена Калібаба, бізнеси, що впроваджують імпакт-стратегії, окрім досягнення комерційних цілей, прагнуть вирішувати й соціальні проблеми. Безумовно, це створює додаткове навантаження порівняно з класичними бізнес-моделями, орієнтованими лише на отримання прибутку. Тому для імпакт-бізнесів критично важливо співпрацювати з інвесторами, які поділяють їхні цінності та цінують не лише комерційні результати, але й позитивний соціальний або екологічний вплив.

«Соціальні інвестиції часто характеризуються більш гнучкими умовами та супроводжуються експертною підтримкою. Важливо зазначити, що не всі соціальні інвестори однакові. Існує безліч різних типів соціальних інвесторів, кожен з яких має свої власні пріоритети та цілі. Тому слід ретельно дослідити потенційних інвесторів, щоб знайти тих, хто поділяє ваші цінності та цілі. Соціальне інвестування може бути потужним інструментом для імпакт-бізнесів, який допоможе їм досягти своїх цілей та зробити позитивні зміни для суспільства», — зауважує Олена Калібаба.

Світовим лідером імпакт-інвестування є некомерційна організація Global Impact Investing Network (GIIN), що прагне збільшити масштаб і ефективність імпакту у всьому світі.

Збираючи впливових інвесторів для сприяння обміну знаннями, висвітлюючи інноваційні інвестиційні підходи, створюючи доказову базу для галузі, цінні інструменти та ресурси, GIIN прагне прискорити розвиток галузі за допомогою цілеспрямованого лідерства та колективних дій. Ця організація працює над тим, щоб інвестори, які прагнуть створити імпакт-бізнес разом із фінансовою прибутковістю, не вигадували як це зробити, а спиралися на конкретні дані про те, як вже працюють різні стратегії, сектори та бізнес-моделі, та вже забезпечують потужні результати.

IRIS+ — це безкоштовний доступний каталог загальноприйнятих показників продуктивності GIIN, загальновизнана система для вимірювання, управління та оптимізації впливу, яку більшість інвесторів використовують для вимірювання соціального, екологічного та фінансового успіху. Вимірювання та управління впливом (IMM) лежить в основі імпакт-інвестування, тому GIIN надає інструменти, рекомендації та ресурси, щоб допомогти інвесторам визначити показники та врахувати міркування впливу в управлінні інвестиціями.

Вплив має значення

В імпакт-підприємництві існує такий показник, як вплив, який для інвесторів важливий не менше, ніж економічні результати проєкту. Тому дуже важливо не тільки визначити рівень впливу (мінімізація шкоди чи позитивний вплив) та ціль, на яку ви впливаєте, але як і у випадку з фінансовими показниками, сформувати зрозумілі індикатори та спосіб їхнього виміру (саме для цього була розроблена універсальна система індикаторів впливу — IRIS+).

В імпакт-підприємництві розрізняють кілька рівнів впливу:

  • Діяти, щоб уникнути шкоди: бізнес запобігає або зменшує негативний вплив від діяльності на людей та навколишнє середовище. Наприклад, зниження використання невідновних ресурсів у продукті, у порівнянні з аналогами, зменшення кількості сміття тощо. Варіантом економічної моделі, що сприяє зменшенню шкоди, є ощадливе виробництво та спільне споживання.
  • Діяти, щоб приносити користь: підприємство не тільки діє, щоб уникнути шкоди, але є рушієм позитивних змін для людей та планети.
  • Сприяти розв’язанню проблем: підприємство не тільки діє, щоб уникнути шкоди, але й сприяє позитивним змінам для людей і планети, яких в іншому випадку було б недостатньо. Зазвичай це передбачає використання комбінації попередньо згаданих моделей, які доповнюються рішеннями соціального підприємництва та моделі використання великих даних.
Якщо бізнес може спричинити ненавмисний негативний вплив, то така бізнес-модель не може вважатись імпакт-підприємництвом.

Світова практика імпакт-інвестування

Асигнування інвесторів на стратегії впливу збільшилися протягом 2023 року. Є значне зростання публічних ринків, інвестицій у житло та технології, що відбиває ширші глобальні тенденції. Про це можна дізнатися з дослідження серії GIINsight 2023 року, яке пропонує вичерпний огляд про індустрію імпакт-інвестування з дієвою інформацією про цей напрям та практику вимірювання впливу й управління. Кожен звіт показує дані та перспективи різноманітної вибірки з 308 імпакт-інвесторів у всьому світі, які спільно управляють $371 мільярдом в імпакт-інвестуваннях. Ці звіти також досліджують тенденції в часі, пропонуючи порівняння за 7 років між 88 повторними респондентами (щорічне опитування інвесторів проводиться з 2018 року).

Головний науковий співробітник GIIN Дін Хенд вважає, що дослідження надає інвесторам і тим, хто цікавиться імпакт-інвестуванням, ключову інформацію про життєздатність ринку. Найважливіше те, що у 2023 році інвестори продемонстрували зростаючу диверсифікацію, сильне зростання та життєздатність своїх підходів до впливу — це ознаки зрілого ринку імпакт-інвестування та важливість використання капіталу для вирішення соціальних та екологічних проблем, з якими ми всі стикаємося.

Ринок імпакт-інвестування є відносно новим, але швидко зростає і досягає стрімкого прогресу в наближенні до загальних рамок по управлінню інвестиціями для досягнення впливу. Більшість міжнародних фінансових фондів, які інвестують у такі країни, як Україна, починаючи з 2020 року внесли зміни до своїх інвестиційних стратегій, саме визначаючи пріоритетними імпакт-інвестиції у своїх портфелях.

Імпакт-інвестування в Україні

В Україні спостерігається стрімке зростання кількості організацій та підприємців, які прагнуть поєднувати отримання прибутку з вирішенням соціальних та екологічних проблем. Директорка Українського соціального венчурного фонду Олена Калібаба каже, що цей тренд набув особливого розвитку з початку повномасштабного вторгнення і зумовлений він декількома факторами:

  • Зростання соціальних та гуманітарних потреб: війна призвела до значного збільшення кількості вразливих категорій населення, таких як ВПО, люди з інвалідністю, ветерани, сироти. Це стимулює розвиток соціальних підприємств, які надають їм необхідну допомогу та підтримку.
  • Посилення екологічних викликів: забруднення великих територій нашої країни, заміновані землі, залишки зброї і руйнувань, збільшення об’ємів сміття та інші екологічні проблеми стають дедалі гострішими. Усе це спонукає до створення імпакт-бізнесів, які пропонують моделі стійких рішень з переробки, очищення або формування нової культури поведінки для мінімізації негативних наслідків.
  • Зміна свідомості суспільства: усе більше людей прагнуть підтримувати етичний та відповідальний бізнес, який не лише генерує прибуток, але й позитивно впливає на суспільство та довкілля.

Соціальні та імпакт-підприємці пропонують інноваційні та ефективні рішення існуючих проблем, які часто можуть бути масштабовані на ширший рівень.

До слова, в Україні вже є певні публічні кейси довгострокових впливових інвестицій. Наприклад, музей у темряві «Третя після опівночі». Це соціальний проєкт, який пропонує екскурсії, виставки, концерти та інші заходи у повній темряві, де вас супроводжують незрячі екскурсоводи. Мета музею — руйнувати стереотипи про незрячих, сприяти їхньому працевлаштуванню та соціалізації. Бізнес-модель музею ґрунтується на концепції «едютеймент», що поєднує освітню та розважальну складові.

Мережа реабілітаційних центрів у Києві та області «Самотужка», які надають реабілітаційні послуги дітям з ДЦП, аутизмом та іншими тяжкими формами захворювань. Цей соціальний бізнес підтримує родини, які хочуть допомогти своїй дитині, але в них немає можливості робити це за кордоном або у дорогих закладах.

«Це Крафт» — соціальне підприємство, релоковане з окупованої Нової Каховки до Умані, продовжує свою діяльність з підтримки українських крафтових виробників. Онлайн-маркетплейс ставить за місію підтримку ремісників і майстрів, які працюють і творять в Україні, а також популяризацію місцевої продукції. У бізнес-моделі закладений револьверний фонд: з прибутку платформи вони надають гранти для розвитку молодим крафтарям, яких обирають в рамках відкритого конкурсу.

І ще один цікавий приклад — технологічний стартап Ecola, який допомагає людям та бізнесам сортувати сміття та здавати його на переробку простим і зручним шляхом. Ecola сортує сировину на різні фракції, відповідно до вимог переробників, спресовує її у тюки по 200 400 кг, накопичує мінімальні партії і передає на переробні підприємства. Ця сировина потім використовується для виробництва напівфабрикатів (флексу, гранули, волокна) або нових товарів, та продовжує створювати користь без негативного впливу на навколишнє середовище.

Як це працює? Кейс співпраці WNISEF із банками

Існує кілька фінансових інструментів для підтримки соціальних бізнесів, включаючи імпакт-інвестиції, гранти, позики з низькими відсотковими ставками та програми спільного фінансування.

«Важливо, що соціальне та імпакт-підприємництво не лише генерує позитивний соціальний та екологічний ефект. Воно є прибутковим, сплачує податки та підтримує економіку країни на рівні з класичними МСБ. Це робить його цікавим для інвесторів, які шукають можливості для етичного та відповідального вкладення коштів», — зазначає директорка Українського соціального венчурного фонду Олена Калібаба.

Наприклад, WNISEF спільно з Ощадбанком надають низьковідсоткові позики соціальним підприємствам. За умовами угоди, ТОВ «Смачні Справи» отримало кредит під 4% річних, що дозволить розширити комерційну діяльність з виробництва м’ясних делікатесів та вийти на інший рівень продажу м’ясної продукції, підписавши угоду з національною мережею продуктових супермаркетів. Збільшення обсягів виробництва сприятиме працевлаштуванню більшої кількості представників вразливих категорій населення, адже персонал підприємства щонайменше на 50% складається з ВПО, людей з інвалідністю тощо.

Обидва засновники компанії «Смачні Справи» є внутрішньо переміщеними особами, які переїхали на Київщину після російської агресії 2014 року. Підприємство активно сприяє соціалізації та адаптації ВПО, надаючи безкоштовне проживання та харчування співробітникам, а також шукає нові можливості для компенсації втраченого житла. Підприємство вкладає 10% від свого прибутку в розвиток громади та ще 10% витрачає на соціальні проєкти.

Роман Пудлик, керівник управління агробізнесу та партнерських програм АТ «Кредобанк», розказав Banker.ua, що завдяки Програмі соціального інвестування WNISEF, в якій Кредобанк виступає фінансовим партнером, соціально спрямовані підприємства мають можливість одержати кредит під низькі відсотки в розмірі до $100 тисяч у гривневому еквіваленті. Відсоткова ставка за такими кредитами зазвичай складає 5% річних, а термін кредиту — до 36 місяців.

Також у рамках Програми кредит під низькі відсотки можуть отримати підприємства, які тільки нещодавно розпочали господарську діяльність. Зазвичай таким клієнтам важко одержати фінансування в банках, а завдяки підтримці WNISEF для них відкривається доступ до банківських кредитів.

«Для участі у Програмі потенційні клієнти першочергово повинні звернутися з аплікаційною заявкою в WNISEF. При розгляді потенційних учасників WNISEF першочергово звертає увагу на соціальну спрямованість клієнтів, зокрема, зайнятість в діяльності підприємств вразливих груп населення та спрямування частини прибутку на соціальні цілі», — зазначив Роман Пудлик.

За час існування програми «Кредобанк» вже профінансував 8 клієнтів на суму 7,5 млн грн. Клієнти, які стали учасниками програми, представляють різні галузі економіки, серед яких переважає сфера послуг та виробництво.

Маєте ідею для імпакт-бізнесу?

Якщо підприємець має ідею запуску імпакт-бізнесу, але не зовсім розуміє, з чого почати і куди звернутися за допомогою, то ось що можна зробити.

По-перше, проведіть дослідження. Ознайомтеся з існуючими соціальними та імпакт-бізнесами. Приклади соціальних підприємств можна подивитися, наприклад, у рубриці «Портфоліо» на сайті Українського соціального венчурного фонду. Це допоможе вам зрозуміти, які бізнес-моделі успішні, а які ні, які виклики та можливості виникають у цій сфері.

Далі розробіть орієнтовний план дій, тобто які кроки потрібно зробити, щоб запустити свій бізнес, скільки часу та ресурсів вам знадобиться і скільки ви готові вкласти.

Зрештою пошукайте програму навчання для запуску та підтримки. Є декілька ресурсів, які можуть допомогти:

  • Дія.Бізнес пропонує безліч безкоштовних ресурсів для підприємців, включаючи інформацію про те, як розпочати імпакт-бізнес, знайти фінансування та масштабувати свій бізнес. Платформа для залучення імпакт-інвестування (MVP) в Дія.Бізнес дозволить підприємцям подати свої проєкти, а інвесторам — знайти цікаві об’єкти для інвестицій.
  • USVF є організацією венчурної філантропії, яка надає фінансову та нефінансову підтримку для зміцнення соціальних підприємств та розвитку цієї галузі. Це довгострокова та самоокупна ініціатива, яка забезпечує доступ до капіталу для тих соціальних підприємств, що розпочинають свою діяльність або планують масштабуватися.

Тож, як бачимо, ринок імпакт-інвестування пропонує різноманітні та життєздатні можливості для бізнесменів-інвесторів просувати соціальні або екологічні рішення за допомогою інвестицій, які також приносять фінансову віддачу. І цей світовий тренд активно проростає в українському бізнес-просторі.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: