Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Розвинута економіка, затьмарена держборгом. Як виглядає зворотний бік успіху Франції
Франція — одна з провідних економік світу, яка славиться своєю високорозвиненою промисловістю та інноваційними технологіями. Ця країна є прикладом економічного успіху та соціального добробуту. Однак, за блискучими показниками росту та процвітання ховається серйозна проблема — державний борг.
Banker.ua розбирався, чому одна з найуспішніших економік має величезну фінансову заборгованість, і чи може Франція бути прикладом економічної успішності для інших країн.
Економічний гігант
Франція як одна з найбільших економік Європи відіграє важливу роль у глобальній економічній системі. Її економічна структура характеризується високорозвинутим промисловим сектором, значною часткою сфери послуг та потужною аграрною галуззю. Станом на 2024 рік економіка Франції стикається з низкою викликів, водночас демонструючи стійкість та здатність до адаптації в умовах глобальних змін.
Французька економіка зазнала впливу кількох глобальних факторів, включаючи пандемію COVID-19, геополітичну напруженість та зміну кліматичних умов. Після значного скорочення ВВП у 2020 році країна показала відновлення, зокрема завдяки активній державній підтримці бізнесу та населенню. Подальше зростання ВВП країни свідчить про поступове відновлення економічної активності.
Основними секторами, які сприяють зростанню економіки, залишаються промисловість, сільське господарство та сфера послуг. Франція є лідером у виробництві автомобілів, літаків, залізничного обладнання та хімічних продуктів. Сільське господарство країни відоме своєю продукцією, зокрема вином, сиром та іншими харчовими продуктами, які користуються попитом у всьому світі.
Один із головних викликів, що стоять перед Францією, – це рівень безробіття, особливо серед молоді. Рівень безробіття у країні залишається на рівні близько 7%. Наразі у Франції найнижчий рівень безробіття за 20 років, але уряд продовжу вживати заходи для стимулювання ринку праці, зокрема через підтримку малого та середнього бізнесу, розвиток програм професійної підготовки та залучення іноземних інвесторів.
Ще одним викликом є високий рівень державного боргу, який перевищує 100% ВВП. Це змушує уряд проводити політику жорсткої економії та впроваджувати структурні реформи, спрямовані на зменшення бюджетного дефіциту та підвищення ефективності державних витрат.
Особливості банківської системи
Банківська система Франції є однією з найбільш розвинених та стабільних у світі, відіграючи ключову роль в економіці країни та Європейського Союзу загалом. Французькі банки відомі своєю надійністю, інноваційністю та здатністю до адаптації в умовах глобальних змін.
Найбільшими гравцями є BNP Paribas Group, Société Générale, Groupe BPCE та Crédit Agricole. Вони складають “велику четвірку” банківського ринку країни. Ці фінустанови надають широкий спектр послуг, включаючи роздрібне банківське обслуговування, корпоративне фінансування, інвестиційні послуги та управління активами.
Важливу роль у фінансуванні великих проєктів та операцій на фінансових ринках відіграють інвестиційні банки, такі як Natixis.
Banque de France виконує функції центрального банку країни, регулюючи грошово-кредитну політику, забезпечуючи фінансову стабільність та контролюючи інфляцію.
Французькі банки мають високий рівень капіталізації та ліквідності, що дозволяє їм витримувати економічні потрясіння та забезпечувати стабільність фінансової системи. Суворі регуляторні вимоги та ефективний нагляд з боку Banque de France та інших європейських інституцій сприяють підвищенню стійкості банківської системи. Крім цього, французькі банки активно інвестують у цифрові технології та фінтех, що дозволяє їм покращувати якість послуг, знижувати витрати та підвищувати конкурентоспроможність.
Податки на все
Податкова система Франції є важливою складовою економічної політики країни, забезпечуючи фінансування широкого спектра державних та соціальних програм. Попри високий рівень податкового навантаження та складність податкового законодавства, уряд Франції активно працює над реформами, спрямованими на підвищення ефективності, прозорості та справедливості податкової системи.
Податок на доходи фізичних осіб – це податок, ставки якого варіюються від 0% до 45% залежно від рівня доходу. Він є основним джерелом надходжень до державного бюджету. Якщо річний оподатковуваний дохід на особу становить менше 10 777 євро, тоді податок 0%; якщо 10 777 – 27 478 євро, тоді податок складає 11%; 27 479 – 78 570 євро – 30%; 78 571 – 168 994 євро – 41%, понад 168 994 євро – 45%.
Стандартна ставка податку на додану вартість (ПДВ) у Франції становить 20%, знижені ставки застосовуються до певних товарів та послуг, таких як продукти харчування, медичні товари та громадський транспорт.
Якщо ви володієте нерухомістю чи інвестиціями у Франції та вирішите продати їх із прибутком, ви, швидше за все, будете зобов’язані сплачувати податок на приріст капіталу. Цей податок застосовується до доходів, отриманих від продажу активів нерухомості або інвестицій, таких як акції та облігації. Ставка податку на приріст капіталу у Франції залежить від таких факторів, як характер активу та тривалість його зберігання.
Окрім податку на прибуток і податку на приріст капіталу, ще одним важливим аспектом оподаткування у Франції є соціальні збори. Ці збори стягуються з різних форм доходу та покривають внески на соціальне страхування. Нинішня ставка становить 17,2%, що включає медичне обслуговування та інші соціальні виплати.
Франція також запроваджує щорічний податок на багатство, відомий як Impôt sur la Fortune Immobilière (IFI), який зосереджується виключно на активах нерухомості, а не на загальному накопиченні багатства. Згідно з правилами, фізичні особи, активи нерухомості яких оцінюються вище певного порогу, підпадають під прогресивну шкалу в діапазоні від 0,5% до 1,5%.
Крім цього, є податок на спадщину – це податок, який стягується з майна померлої особи. У Франції податок на спадщину відомий як «право спадкування» і сплачується спадкоємцями померлого. Сума податку, що підлягає сплаті, залежить від ряду факторів, включаючи вартість спадщини та відносини між померлим і спадкоємцями.
Зворотний бік медалі
Державний борг Франції є однією з найактуальніших економічних проблем країни. Як одна з найбільших економік ЄС, Франція стикається з необхідністю забезпечення стабільності та зростання своєї економіки в умовах високого рівня заборгованості.
У 2023 році держборг країни вже перевищив 3000 мільярдів євро або 112,5% ВВП. У 2019 році цей показник був нижчим за 100%. До того ж дефіцит французького бюджету склав 5% ВВП, що значно більше встановленого в Єврозоні припустимого максимуму – 3%. Це викликає занепокоєння щодо його впливу на економічну стабільність і довгострокові перспективи країни.
Високий борг означає великі суми, що спрямовуються на його обслуговування. Це обмежує можливості уряду фінансувати інші важливі проєкти та програми. Крім цього, це обмежує здатність уряду реагувати на економічні кризи та інші непередбачені події. Це знижує гнучкість державної фінансової політики.
Також зростання держборгу може негативно впливати на довіру інвесторів, що може призвести до зростання вартості запозичень на міжнародних ринках.
Країна страйків
Страйки у Франції відображають глибокі соціальні та економічні проблеми, з якими стикається країна. За останні кілька років країна стала свідком численних страйків, які охопили різні сектори економіки, від транспорту до освіти. Ці страйки стали реакцією на низку урядових реформ та економічних викликів.
З року в рік у Франції відбуваються великі страйки по всій країні, які паралізують як окремі міста, так і цілі регіони. Серед найвідоміших страйків за останні роки можна назвати рух жовтих жилетів. Назва руху походить від світловідбивних жовтих жилетів, які використовують учасники демонстрацій для самоідентифікації. Причиною протестів стало підвищення ціни на паливо внаслідок збільшення акцизного збору, потім вимоги учасників розширилися до відставки чинного президента Франції Емманюеля Макрона.
А до найновіших можна віднести – протести фермерів на початку 2024 року, коли було заблоковано одну з головних автомагістралей Франції, що з’єднує Париж із північним містом Лілль, країнами Бенілюксу та Великою Британією, утворивши кілометрові затори. У лютому страйкували диспетчери залізниці, а у квітні – авіадиспетчери. Ці страйки призвели до тимчасового скорочення кількості запланованих потягів та авіарейсів.
Урок для України
Україна, яка активно займається реформами в різних структурах, може багато чого навчитися від французького досвіду.
Франція активно підтримує розвиток високотехнологічних секторів, таких як біотехнології, ІТ та зелена енергетика. Україна може вивчити програми субсидій, пільг та державно-приватного партнерства, які сприяють інноваціям і технологічному прогресу.
Крім цього, Франція має потужну систему сільськогосподарських кооперативів, які допомагають фермерам об’єднувати ресурси, збільшувати обсяги виробництва та отримувати кращі умови на ринку. Україна може запозичити цей досвід для підвищення ефективності та конкурентоспроможності свого аграрного сектору.
Прогресивна шкала оподаткування у Франції дозволяє знизити податковий тиск на громадян з низькими доходами і збільшити внесок заможніших верств населення. Також країна активно впроваджує екологічні податки, стимулюючи сталий розвиток і зниження викидів парникових газів. Україна може запозичити ці підходи в оподаткуванні.