Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Анна Нестерчук, керуючий партнер рекрутингової агенції «Бізнес Актив», що є партнером в Україні міжнародної Executive search організації Cornerstone International Group, спеціально для Banker.ua
Матеріал підготовлено для 16 номера журналу Banker, який можна придбати тут.
Світ змінюється швидше, ніж можна було б собі уявити ще вчора. Бізнес-стратегії оновлюються, ринки трансформуються. Незмінними залишаються цінності, серед яких дуже важливе місце займає довіра. Для ролі СЕО це не просто іміджеві складові, а справжній капітал, який може як примножити вартість компанії, так і зруйнувати її за одну кризову затримку.
В Україні довіра до керівника — це тема особливо чутлива. Це має бути довіра всебічна і багаторівнева:
- Довіра людей до свого лідера, за яким вони йдуть і на якого орієнтуються;
- Довіра акціонерів до керівника, в руках якого репутація, важливі рішення, фінансові й ринкові результати організації. І головне — команди;
- Довіра клієнтів, підрядників, потенційних інвесторів, партнерів, повага конкурентів;
- Довіра до продукту, що створює організація під керівництвом такого лідера.
Думаю, точно є ще елементи, що базуються на довірі СЕО і є важливими складовими загального сприйняття людини, тому що СЕО зараз — більше ніж керівник.
Довіра через професіоналізм
Успіх сучасного СЕО базується на вмінні побудувати довіру і, відповідно, створити сильну й гарну репутацію собі як професіоналу, своєму підприємству, продукту, ідеям і рішенням. Тож на перший план виходять такі якості, як чесність, компетентність, послідовність, вміння працювати прозоро. Внутрішні та зовнішні комунікації базуються на щирості та відкритості. Лідери, які відкрито говорять про стратегію, виклики, рішення, і що важливо — помилки, викликають більше довіри. Ідеали та боги залишились в минулому.
Люди довіряють тим, хто не змінює позицію залежно від обставин. Авторитет завжди підсилюється, якщо людина діє відповідно до своїх принципів і слів. З розумінням того, що СЕО апріорі вже стає публічною особою, зміну поведінки і принципів можна легко і швидко зчитати з комунікаційних меседжів.
Довіру неможливо збудувати без професіоналізму. Лідер має не просто обіймати посаду, а розуміти галузь, демонструвати стратегічне бачення, тенденції, володіти технологіями.
Довіра — це про міцні стосунки, про розуміння потреб команди, клієнтів, суспільства. Це в тому числі про соціальну відповідальність, коли лідер і компанія дбають не тільки про прибуток, але і про якість продукту, про людей, про державу.
Відповідальність та відкритість до змін, на мій погляд, є надважливими складовими, що впливають на збільшення довіри. Дуже цінною стала навичка і вміння швидко адаптуватися, але не за рахунок зміни принципів, а на підставі вміння по-іншому подивитися на обставини та ситуацію, креативного підходу до вирішення питань.
Вплив на ринок праці
Усе це прямо впливає на ринок праці. Сьогодні, обираючи СЕО, компанії не просто оцінюють досвід кандидата, а й приділяють велику увагу тому, наскільки цьому кандидату довіряють ринок, партнери, команда та суспільство. Ми, як рекрутингова агенція, часто маємо пошукові завдання на роль СЕО. Це завжди виклик, хоча і дуже цікавий. Кожен проєкт є особливим і ні на що не схожим досвідом.
Останнім часом кількість таких проєктів зросла. Війна в Україні вносить свої корективи і в цьому напрямі. І якщо в 2022 році ми майже не працювали з такими завданнями, то починаючи з 2023 року їхня кількість збільшилася в порівнянні з довоєнним періодом. Це пов’язано з багатьма факторами:
- Перебудова бізнес-моделей та запуск трансформаційних процесів, що пов’язані з безпрецедентними викликами.
- Відтік кадрів за кордон та зміна управлінських команд — частина топменеджерів вийшла за кордон та змінила кар’єрні пріоритети.
- Вихід компаній на міжнародні ринки або зміна маркетингової/виробничої стратегії.
- Зміна підходів до лідерства. Сьогодні керівник — це лідер, який об’єднає команду за рахунок цінностей, прозорих і зрозумілих цілей.Це люди, які беруть відповідальність не лише за прибуток, а й за соціально важливі речі як всередині компанії, так і зовні.
Продовжуючи тему довіри, варто підкреслити, що одним з основних критеріїв, на яких базується вибір кандидата на роль СЕО, є наявність довіри до нього. Як це оцінюють замовники на цю посаду?
- Повага і довіра до попереднього досвіду, що має відповідати вимогам: наявність досвіду в певних індустріях, бізнес-структурах і на необхідних ринках (зокрема — географічних), функційна відповідність (якщо необхідно).
- Репутація, що перевіряється рекомендаціями від попередніх роботодавців: акціонерів, колег, підлеглих. Відгуки партнерів, клієнтів.
- Аналіз соціальних активностей, які можна відслідкувати навіть за допомогою швидкого аналізу зовнішніх комунікацій даного кандидата, зокрема в соціальних мережах.
- Довіра, що встановлюється за рахунок виявлення спільних цінностей — те, що часто ми називаємо «хімія».
Таким чином, попит на СЕО зріс, бо компаніям потрібні сильні, адаптивні та стратегічні лідери, які можуть забезпечити розвиток, енергію руху, впевненість акціонерів, партнерів, психологічну стабільність команди. І звісно, довіру внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів.
Сьогодні СЕО — це не просто управлінець, а людина, від якої залежить репутація та конкурентоспроможність організації. Саме тому підбір таких лідерів стає все більш складним і стратегічно важливим завданням.