Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Зберігаючи довіру: як ТАСКОМБАНК утримує лояльність вкладників в умовах війни. Спецпроєкт Banker.ua
Banker.ua представляє спецпроєкт «На своєму фронті», в якому ми зібрали історії українських банків і бізнесів про те, як вони функціонують від початку війни. Це повноцінні бізнес-кейси, які розкривають шлях окремих команд протягом всієї війни: що колектив відчував 24 лютого, якими були перші рішення, як організовували роботу команд, чи проводили релокейт співробітників, як підтримували клієнтів на початку війни і що змінилося зараз, якими стали клієнтські запити, як проходить процес відновлення продуктів та послуг, наскільки можливо бізнесу будувати плани в умовах військового стану та багато іншого.
Це історії від емоційного до логічного, від розгубленності до зібранності, від думок про закриття до планів на майбутнє, від скорочення лінійки продуктів і послуг до роботи над запуском інноваційних сервісів, від секундної зневіри до сталої упевненості, що все є і все ще буде.
Про те, наскільки такі рішення виявилися правильними, а бізнес-моделі — ефективними, свідчать доволі високі показники ліквідності, депозитних портфелів, зростання попиту на пільгове кредитування, переважне збереження робочих колективів без скорочень персоналу, висока відвідуваність і загальна активність гравців на ринку. Тож війна — не вирок ані для українського народу, ані для бізнесу, ані для фінансової системи. Все подолаємо, знайдемо інші шляхи та побудуємо нове. Головне — робити разом!
Матеріал підготовлений для друкованої версії журналу Banker.
Першою ми представляємо історію ТАСКОМБАНКУ про те, як він утримує лояльність вкладників в умовах війни. Текст наведений нижче.
З початком російського вторгнення на ринку банківських послуг України намітилася стійка тенденція до міграції коштів з депозитів на поточні рахунки — як наслідок бажання клієнтів мати змогу вільно розпоряджатися своїми накопиченнями. За розрахунками CASE Ukraine, підкріпленими даними НБУ, протягом першого півріччя 2022 року строкові депозити в банках країни зменшилися на 15% або на 48,5 мільярди гривень. А обсяги коштів на вимогу та на поточних рахунках очікувано зросли: на цілих 26% або понад 108 мільярдів гривень.
Загроза різкого відтоку коштів під впливом шокових зовнішніх обставин поставила багато банків на поріг ризикової ліквідності, з чим тим довелося оперативно справлятися. Втім, для окремих банків цей удар виявився менш суттєвим. Зокрема, для ТАСКОМБАНКУ, якому навіть в умовах війни вдалося зберегти лояльність вкладників.
«Найважливішою цінністю з початком війни для нас є людяність. Від лояльного ставлення банку до проблем людей після повномасштабної агресії буквально залежать долі. Ми максимально швидко допомагали клієнтам, які потребували коштів для переїзду, лікування тощо. Приміром, достроково повертали гроші з депозитів, якщо була нагальна потреба. І клієнти це цінують — згодом коштів в банку розмістили ще більше», — згадує заступник голови правління ТАСКОМБАНКУ Артур Муравицький.
Міграція депозитних коштів була відчутною для банку лише під час загальної березневої паніки. Тоді у нього вперше стала меншою за 50% частка грошей, яку клієнти перевкладають після завершення терміну депозиту. Втім, вже до початку літа цей показник повернувся на довоєнний рівень, в середньому складаючи 70% і вище.
Забезпечили безперебійну роботу мережі та доступ до послуг
З перших годин війни одним з ключових завдань банку стало забезпечення безперебійної роботи всіх відділень, де немає загрози життю клієнтів і працівників. Серед пріоритетів було стабільне підкріплення банкоматів і кас готівкою. Доки це було можливо, послуги надавалися й у населених пунктах, які тимчасово перебувають в окупації.
Крім того, війна не зупинила розширення мережі ТАСКОМБАНКУ: загалом з лютого по Україні було відкрито 8 відділень у новому форматі. Там клієнти отримують послуги у неформальному оточенні.
«Ми посилили доступність послуг банку в західних регіонах і відкрили відділення в тому числі у нових для нас містах — Кам’янець-Подільському, Ковелі, Коростені. І попри війну ми не припинили підвищувати якість сервісу, разом з оновленим форматом обслуговування запропонувавши людям новий клієнтський досвід», — розповідає Артур Муравицький.
Зросла важливість дистанційних інструментів обслуговування. Можливість відкрити або поповнити депозит у сервісі онлайн-банкінгу та мобільному застосунку TAS2U з будь-якого куточка планети також позитивно впливає на динаміку розміщення вкладів.
Справедливі відсоткові ставки та умови
За звичними правилами фінансового ринку після різкого підвищення облікової ставки Нацбанку до 25% об’єктивно мала підвищитися і дохідність депозитів. Втім, масово цього не сталося — більшість великих системних банків досі дають за гривневими вкладами відсотки, які не покривають і третини інфляційного знецінення. Водночас, ТАСКОМБАНК вже влітку підвищив дохідність до справедливого рівня. А наприкінці вересня з нагоди свого 33-річчя банк запустив бонусну програму, за якою клієнти отримали до базових ставок ще додаткові 3% річних.
«Всі мають розуміти, що умов для встановлення депозитних ставок, які б повністю компенсували рівень інфляції, зараз немає. З існуючими ризиками, рівнем ліквідності та величезною відповідальністю ми як надійний банк не можемо виплачувати такі високі відсотки. Але ми даємо справедливі ставки: настільки вигідні, наскільки можливо. Це ще один крок на шляху зміцнення відносин з клієнтом — його довіра значно цінніша», — пояснює заступник голови правління ТАСКОМБАНКУ.
Крім того, ТАСКОМБАНК відреагував на підвищений запит власників депозитів щодо постійного доступу до своїх коштів. Для цього є відповідний ощадний вклад, в перші ж дні війни були запущені 7-денні депозити з автопролонгацією тощо: такі інструменти звільняють людей від необхідності переведення коштів на поточні рахунки.
Залучення нових клієнтів
Попри війну ТАСКОМБАНК також не зупинив темпи залучення нових вкладників. Вже влітку ця динаміка повернулася на довоєнний рівень. Серпень взагалі став рекордним — нових клієнтів за місяць прийшло майже двічі більше, ніж у найрезультативнішому до цього грудні 2021 року.
Значний приплив нових клієнтів банку дала участь у виплатах Фонду гарантування вкладів вкладникам виведених з ринку «Банку Січ» і харківського «Мегабанку».
«Для нас це не просто бізнес, ми бачимо у цих виплатах і свою важливу соціальну роль. Ми змогли у надважкий період забезпечити грошима людей у Харкові, де з доступом до банківських послуг було, м’яко кажучи, непросто», — підкреслює Артур Муравицький.
З кінця червня до середини жовтня клієнти двох банків таким чином отримали в ТАСКОМБАНКУ понад 763 мільйони гривень. І в результаті більше 462 мільйонів з них люди залишили в банку: лише 32 мільйони осіли на поточних рахунках, а решту поклали саме на депозити. Загалом це понад 60% всіх виплачених коштів.
Ринок вкладів пожвавили конвертаційні депозити
Наповненню депозитних портфелів банків посприяли і кроки, започатковані Нацбанком. Купівля безготівкової валюти з умовою подальшого розміщення строкового вкладу стала популярним інструментом захищення гривневих накопичень від інфляційних і валютних ризиків.
Тільки за перші три місяці з моменту дозволу купівлі валюти за курсом НБУ+1% клієнти ТАСКОМБАНКУ розмістили більше семи тисяч вкладів на загальну суму понад 12 мільйонів доларів.
«Звісно, більшість клієнтів сприймають такий депозит як конвертаційний. Його для цього й було створено. Але це також доходний інструмент, з тими ж відсотками, як за традиційними валютними депозитами. Тому другий за популярністю після мінімального тримісячного терміну у нас вклад на рік — саме він дає найвищу ставку», — резюмує Артур Муравицький.
АТ «ТАСКОМБАНК», ліцензія НБУ № 84 від 25.10.2011. Реєстрація НБУ №45 від 21.10.1991.