Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Українські банкіри розповіли Banker.ua про те, як оцінюють вплив війни для свого банку з точки зору фінпоказників, яких трансформацій за цей період зазнали продуктова лінійка та комунікація з клієнтами, а також які уроки винесли для себе, аби рухатися вперед.
Дмитро Каплюк, член Правління Укрексімбанку:
Протягом року повномасштабної війни Укрексімбанк відігравав і продовжує виконувати роль фінансового плеча держави як для фінансування економіки, так і для оперативного вирішення нагальних потреб воєнного часу, наприклад, забезпечення посівної навесні або подолання паливної кризи у травні-червні.
Щодо ключових результатів, Укрексімбанк є найбільшим кредитором економіки за підсумками 2022 року, його загальний кредитний портфель складає понад 103 млрд грн. Приріст портфеля склав близько 20 млрд гривень у 2022 році, при цьому банк першим на ринку сформував адекватні резерви обсягом близько 11 млрд грн для захисту коштів вкладників і кредиторів від кредитних ризиків в умовах війни.
Чистий процентний дохід у близько 4 млрд грн разом із суттєво більшим за попередній рік чистим непроцентним доходом у близько 3 млрд грн дозволили банку отримати операційний дохід вище, ніж за попередній період.
Банк посідає першу позицію на валютному ринку України, здійснивши операції з купівлі/продажу іноземної валюти на понад $15 млрд (екв.).
Від початку війни для власного портфеля та за заявками клієнтів банк придбав ОВДП на понад 50 млрд грн.
За перший рік війни трансформацій зазнали багато аспектів роботи банку. Так, Укрексімбанк є єдиним агентом Уряду з реалізації державних і міжнародних програм підтримки підприємництва. Маючи розгалужені джерела фондування, банк адаптував кредитні процеси відповідно до умов воєнного часу і забезпечив широкі опції для фінансування проєктів профільних клієнтів.
У рамках співпраці з Експортно-кредитним агентством банк фінансує експортерів для виконання зовнішньоекономічних контрактів.
Запустили окремий вклад для військовослужбовців з найвищими в усій нашій лінійці депозитів ставками, вклад для захисту гривневих активів від курсових коливань. Запровадили опцію з оформлення депозитів у мобільному застосунку Enter EXIM. За 2022 рік клієнти банку відкрили понад 70 тис. цифрових карток.
Провели ретельний аналіз кредитного портфеля юросіб і визначили «больові точки» фінансового стану позичальників. У форматі діалогу домовились з клієнтами щодо прийнятного рівня ставок, переглянули сценарії грошових потоків та провели на випередження короткострокові реструктуризації заборгованості, де було необхідно. Завдяки цьому близько 80% наших корпоративних клієнтів продовжили обслуговувати кредити.
Маючи потужний бекграунд в адмініструванні програм розвитку економіки, залученні коштів і найкращих практик іноземних партнерів, реалізації складноструктурованих угод, ми застосовуватимемо його для створення ефективної платформи з післявоєнної відбудови України з широким колом учасників.
Тетяна Путінцева, Голова Правління COMINBANK:
Ми пишаємось тим, що навіть на тлі війни банку вдалося посилити статус надійного фінансового партнера для наших клієнтів.
Рік війни був надзвичайно складним. Особливо важким для нас і колег по ринку став березень 2022-го: більшість банків тоді увійшли у ступор платіжної ліквідності, оскільки багато клієнтів почали виводити грошові кошти з кореспондентських рахунків. У ті кризові дні, коли система переживала шалене навантаження, нам допоміг втриматися «ручний режим» керування і, звісно, те, що НБУ прийняв рішення надати банкам рефінансування в розмірі 30% від залишків на рахунках фізосіб. Ми ефективно скористалися цією можливістю — змогли знизити фінансову напруженість. А вже у червні того року завдяки конкурентній бізнес-моделі банк вийшов на рівень комісійних доходів довоєнного часу.
Наразі АТ «КОМІНБАНК» має наступні показники ефективності: ROE — 38%, ROA — 2,5%, CIR — 40%.
Прибуток станом на 01.01.2023 р. склав 192 млн грн. Відрахування в резерви за 2022 рік — 268,6 млн грн. На 58% збільшено обсяг коштів залучених від населення (приріст за 2022 рік). Станом на грудень 2022-го АТ «КОМІНБАНК» сплатив 80% рефінансу НБУ.
За рік війни ми відкрили 18 нових відділень: 16 — у минулому і 2 — у цьому році.
Рік війни не зломив, а загартував нашу команду. Прогнози щодо тотального блекауту, зупинки промисловості та гуманітарної катастрофи не справдились завдяки нашим ЗСУ та ефективній і злагодженій роботі українських банків, які тримали фінансовий фронт, відмовились складати руки та чекати на катастрофу. Ми бачимо, як сьогодні банківська система працює у режимі 24/7, забезпечуючи бізнес та населення якісними сервісами у надзвичайно складних умовах.
І, звісно, ми вдячні нашим клієнтам, які попри все продовжують виконувати перед банком свої зобов’язання. Це сотні відповідальних підприємців, які заслуговують на підтримку і повагу. Разом ми працюємо заради того, щоб Україна процвітала й якнайшвидше перемогла.
Олександр Куркін, директор Proximity бізнесу та мережі Креді Агріколь Банку:
Навіть у воєнний час ми підтверджуємо свою стабільність. Достатність капіталу становить 18,8%, що майже вдвічі перевищує мінімальний рівень, згідно з вимогами НБУ. Коефіцієнт покриття ліквідності складає 229%, що в 2,3 рази перевищує мінімально необхідний рівень. Незважаючи на додаткові витрати, викликані війною, Креді Агріколь вдалося подвоїти валовий операційний дохід, який досяг 4,5 млрд грн. Ми продовжуємо дотримуватися надзвичайно зваженого підходу, тому всю суму валового доходу спрямували на формування значних резервів.
Ми не припиняли роботу банку навіть в найтяжчі часи завдяки самовідданій злагодженій роботі наших співробітників, лояльності клієнтів та підтримці Групи.
Від початку війни отримали безпрецедентну підтримку від нашого материнського банку, а також від регіональних банків Групи по всьому світу. Група призупинила роботу в росії та офіційно заявила про те, що гарантує повну підтримку колегам в Україні: за цей період не було жодних звільнень співробітників чи скорочень зарплати, навпаки — у жовтні ми підвищили зарплати.
Наразі в Україні Креді Агріколь має 141 відділення, 52 з яких працюють навіть під час довготривалих блекаутів.
В рамках програми КСВ «We Care!» ми спрямували 21 млн грн на підтримку лікарень та постраждалих від війни. Благодійні проєкти та культура волонтерства в нашій команді допомагають єднатися навколо ідеї та продовжувати рух уперед, незважаючи на складні обставини.
Дмитро Коваленко, директор з маркетингу та продуктів Креді Агріколь Банку:
На початку війни ми запровадили лояльні тарифи та скасували деякі комісії за низкою продуктів, знизивши фінансовий тиск на клієнтів. Суттєвих змін зазнали пакетні пропозиції для щоденного банкінгу — ми запустили повноцінну лінійку для підприємців, мікро- та малого бізнесу. В нашому фокусі, зокрема, ІТ-підприємці , і в період війни ми розпочали масштабну трансформацію процесу дистанційного залучення клієнтів для простого і швидкого входу в банк.
Щодо ринку депозитів, ми тримаємо руку на пульсі та постійно оновлюємо наші пропозиції.
Також продовжуємо підтримувати аграрний бізнес, оскільки він є надважливим елементом для української економіки та для Креді Агріколь Україна. В рамках держпрограми «Доступні кредити 5-7-9%» від початку війни ми видали 2,5 млрд грн кредитів, агробізнес — серед найактивніших позичальників. Крім того, приєдналися до Урядової програми держгарантій, в рамках якої видали майже 1 млрд грн кредитів.
До війни ми були одними з лідерів ринку автокредитування, тому вирішили у ці важкі часи відновити цю послугу. Протягом півроку видали 500 млн грн кредитів на купівлю авто.
Ми продовжуємо інвестувати в діджитал. Запустили сучасні цифрові рішення для бізнесу — CORPEX і СА+ Pro. Безперебійне безпечне дистанційне банківське обслуговування для клієнтів актуальне як ніколи. Прагнучи бути максимально простим у використанні та доступним у будь-якій частині світу, у 2022 році Креді Агріколь зосередився на розвитку цифрового банкінгу для фізосіб. Наш мобільний додаток СА+ є одним з лідерів ринку. Під час війни ми запропонували дистанційну ідентифікацію клієнтів, що дозволило їм заощаджувати час, необхідний для відвідування відділень.
Для зручності бізнес-клієнтів та пришвидшення проведення операцій під час війни ми забезпечили можливість підписання документів та договорів за допомогою ЕЦП.
Ми реалізували опцію благодійності у кілька кліків у додатку CA+, завдяки чому наші клієнти зібрали 35,5 млн грн на підтримку армії та постраждалих від війни.