Американський досвід у розвитку фінтех-талантів. Як банки та університети формують майбутніх лідерів і чи можливо це в Україні?

10 Лютого 2025

Євгенія Поліщук, запрошений дослідник за Програмою академічних обмінів імені Фулбрайта у Массачусетському технологічному інституті, MIT Cryptoeconomics Lab, 2023-2024 рр., cпеціально для Banker.ua

Американські рецепти того, як пожвавити співпрацю між університетами та банками задля розвитку талантів, надала професорка Євгенія Поліщук, яка протягом 2023-2024 років перебувала як запрошений дослідник за Програмою академічних обмінів імені Фулбрайта у Массачусетському технологічному інституті, MIT Cryptoeconomics Lab. Євгенія досліджувала, яким чином академічна спільнота у співпраці з банками впливає на формування фінтех-екосистеми у штаті Массачусетс, який є водночас і освітньо-науковою столицею, і потужним фінансовим хабом. Він є ідеальним місцем для виникнення різних форм співпраці,  оскільки налічує 114 університетів та коледжів, а також на його території розташовані понад 15 тис. фінансових установ, які переважно сконцентровані в Бостоні. І більшість із цих форм можна застосувати в українських реаліях.

Головний Telegram-канал банкірів

Перспективи традиційної співпраці банків і університетів

Співпраця українських банків і університетів має вже традиційний характер і лежить у площині проходження студентами практики, а також організації заходів із запрошенням провідних експертів, як перед студентською, так і перед викладацькою аудиторією. Нечасто спостерігається співпраця між викладачами та банками. Зовсім рідко — колаборація університетів та банків, і тут мова йде не про зарплатні карткові проєкти, а про те, як банки можуть підтримувати навчальну або дослідницьку інфраструктуру.

Разом із тим, банки продовжують конкурувати за випускників не тільки між собою, але і з небанківськими фінустановами. Крім того, в гонитву за найкращими студентами цієї спеціальності вступають консалтингові компанії, аудиторські фірми, нефінансові корпорації.

Матеріал підготовлено для новорічного номера журналу Banker, який можна придбати тут.

Війна загострила ситуацію на ринку праці,  і брак персоналу став ще одним ризиком для банків. Це змушує переглядати звичні форми співпраці та виходити на новий  рівень.

Поговоримо про те, як через соціальні активності у студентських клубах формуються взаємовідносини між університетами та банками. Адже саме ці структурні об’єднання створюють  атмосферу особливого вайбу у студентських кампусах.

Соціальна активність студентських клубів: місток до співпраці

В Україні культура студентських клубів присутня, але пандемія та повномасштабне вторгнення внесли корективи в їхню діяльність. Щоб реанімувати їх, пропонуємо імплементувати практики провідних університетів США, які входять у топові світові рейтинги: Массачусетський Технологічний Інститут та Гарвард. Це два університети, які знаходяться поряд (2 станції метро) у Кембриджі, що межує з Бостоном, столицею штату Массачусетс. І щоб зрозуміти важливість студентських клубів, варто звернути увагу на їхню кількість. В обох університетах їх понад 500 в кожному, які мають професійне, етнічне, релігійне, спортивне спрямування. Фінансування діяльності таких клубів може здійснюватися як за рахунок університету (але це досить мала частина), так і за рахунок інших стейкхолдерів (представників галузі, випускників, урядових організацій, тощо).

Як і в Україні, банки США є важливим учасником не тільки місцевої, але й глобальної фінтех-екосистеми, тому їхня співпраця носить тут системний характер.

Робота з молоддю дозволяє банкам вибудовувати основу співпраці з сучасними студентами — це майбутні клієнти, партнери та навіть співробітники

Що таке студентський клуб в американських університетах? Це об’єднання студентів, які допомагають побудувати спільноту однодумців, розвинути знання, навички у тій сфері, де вони планують працювати. Часто такі клуби виступають містками між академічним світом та відповідною індустрією, готуючи студентів до майбутньої кар’єри.

Усі від цього мають відповідні вигоди. Так, студенти розвивають свої власні лідерські якості, отримують миттєвий доступ до лідерів галузі, а також до свіжих і найкращих вакансій, формують міцні стосунки зі своїми одногрупниками та іншими студентами університету. Крім того, вони вчаться фандрейзити кошти на проведення заходів, працювати в команді, організовуючи спільні заходи. Банки, в свою чергу, знайомлять широку молоду аудиторію зі своїми продуктами та сервісами, вони отримують доступ до конвеєру талантів та винаймають найкращих на роботу до себе, а також через студентські клуби вони мають можливість донести до викладачів інформацію про освітні потреби та тренди у відповідних індустріях.

У США студенти ведуть клуби самостійно і викладачі вкрай рідко втручаються в менеджмент таких організацій. В Україні часто ці обов’язки покладають на когось з викладачів. Зазвичай, очільник студенського клубу в тутешніх університетах та його команда обираються на 1, максимум 2 навчальних роки. За цей час вони розуміють, що мають збільшити кількість представників мережі (причому не тільки за рахунок свого університету, але й інших), а також напрацювати зв’язки з представниками фінтех-індустрії.

Роль банків у фінансуванні та підтримці студентських ініціатив

Такі банки, як  State Sreet Corporation, Boston Private Bank, Eastern Bank, Santander Bank, N.A., Rockland Trust, J.P. Morgan, Bank of America, UBS, Barclays, Citibank, PNC Financial Services, Goldman Sachs, Morgan Stanley, Fifth Third Bank, Citizens Bank, Regions Bank, TD Bank виступають спонсорами тематичних студентських клубів. У одного клубу може бути декілька спонсорів, і ось деякі активності, які підтримуються банками:

  • Зустрічі із представниками індустрії, які в американських студентських фінтех-клубах проводяться, зазвичай, на регулярній основі. Їжа — обов’язковий атрибут заходів студентських клубів, якою забезпечують саме представники компаній. Звісно, можна і без кейтерингу обійтися, але тоді й кількість відвідувачів буде значно меншою, та й нетворкінг не такий ефективний. І так, потрібно бути готовим до того, що хтось прийде просто поїсти. Для спонсора це невеликі гроші — у середньому це $300 за кейтеринг (не йдеться про професійний кейтеринг з сервісом), але це суттєва підтримка клубу.
  • Проведення тематичних конференцій. Так, раз на рік студентські клуби самостійно організовують такі заходи, куди запрошують представників галузі. На прикладі конференції MIT BitCoin Expo 2024, яку проводили студенти бізнес-школи Sloan, цікаво розглянути, як обирали спонсорів (так, саме клуби обирають спонсорів). Було декілька спонсорських пакетів: anchor ($50 тис. від компанії глобального рівня), platinum ($20 тис.), Gold Sponsor ($10 тис.). Таку конференцію проводять в квітні і планують з листопада. Спонсорів знайти можливо, якщо захід обіцяє цікавий контент і впливових спікерів. Цю конференцію відвідало понад 300 учасників, які отримали брендовані спонсорами роздаткові матеріали конференції.
  • Проведення ярмарків вакансій. Американські компанії борються за найкращі кадри місцевих університетів, тому вони залюбки платять внески за участь у таких ярмарках.
  • Організація хакатонів особливо затребувана, якщо у заході приймають участь студенти як з технічних, так і фінансових спеціальностей. Адже спонсоруюча компанія миттєво отримує доступ до пулу талановитих студентів з необхідних спеціальностей. Зазвичай, фінансування тут також здійснюється за рахунок спонсорів і спрямовується на покриття витрат на харчування учасників, оренду приміщення, технічний супровід, призи для переможців, роботу суддів.

Окрім фінансового спонсорства банки також можуть здійснювати підтримку через надання доступу до платформ фінансових даних (Bloomberg, FactSet, or Refinitiv), просунутих сервісів фінансового моделювання, отримання ліцензій на навчання на спеціалізованих фінансових курсах, надання доступу членам клубу до змагань та хакатонів, які проводяться безпосередньо спонсорами. Pay Tech компанії надають безоплатно в користування свої сервіси для проведення платежів. Компанії часто пропонують свої приміщення для проведення заходів клубу.

Банки у США знайомлять молоду аудиторію зі своїми продуктами та сервісами,  отримують доступ до конвеєру талантів та винаймають найкращих на роботу, а через студентські клуби мають можливість донести до викладачів інформацію про освітні потреби та тренди у відповідних індустріях

Фінансові студентські клуби: від локальних проєктів до глобальних можливостей

Клуби можуть об’єднувати студентів-бакалаврів і студентів з бізнес-шкіл (старша аудиторія). Компанія-спонсор може надавати свої рекомендації щодо відбору членів клубу і також мати вплив під час обрання управлінського органу клубу.

Наведемо приклади клубів з фінансової тематики в МІТ. Зазначимо, що цей перелік не є вичерпним, і в одному університеті може бути декілька клубів з фінансів, але з відповідною нішею:

  • Fintech MIT присвячений зростанню обізнаності членів клубу про можливості фінтех індустрії через освітні, нетворкінгові заходи, а також підтримку стартапів у цій галузі.
  • Investment management club MIT організовує щотижневі лекції за участі лідерів галузі для кращого розуміння того, як оцінювати та інвестувати в публічні компанії. Також клуб готує своїх членів до національних змагань з інвестування та до майбутніх інтерв’ю під час влаштування на роботу.
  • Traders@MIT— перший студентський клуб кількісних фінансів. Основні напрями діяльності: організація Конкурсу з кількісних фінансів, семінарів та заходів, які готують студентів до кар’єри у сфері трейдингу та фінансів.
  • Sloan Business Club— пропонує своїм членам доступ до нетворкінгу, ексклюзивні пропозиції з працевлаштування від лідерів галузі (вони і є спонсорами), а також менторство.

Щодо сусіднього Гарварда, то тут клубів також багато. Fintech клуб Гарварда, метою якого є ознайомлення Гарвардської спільноти з новітніми технологіями та інноваціями в бізнес-моделях, які змінюють фінансові послуги, а також сприяють можливостям рекрутингу у Фінтех. Щорічно вони проводять ярмарки вакансій у Фінтех.

Finance club Гарварда також значною мірою зорієнтований на заходи щодо розвитку кар’єри у інвестиційному банкінгу, продажах, трейдингу, управлінні добробутом та корпоративних фінансах.

Bitcoin &Crypto Club Гарварду функціонує з освітньою метою, а також для ознайомлення студентів з лідерами криптоіндустрії та кар’єрними можливостями, які вони пропонують.

Impact Investing Club, який прагне озброїти своїх членів необхідними навичками та знаннями для інвестування з впливом.

Цікавим є таке утворення, як Scholars of Finance. Цей студентський клуб заснований лідерами галузі, і МІТ є лише його філією. Відділення цього клубу працюють у 60 університетах США і мають на меті виявлення та розвиток молодих лідерів у галузі фінансів через менторство та активну підтримку провідних фахівців з фінансів. Таким чином, фінтех-індустрія робить внесок у розвиток молодих талантів ще на етапі їхнього навчання в університетах.

Як ми можемо імплементувати цей досвід?

Отже, що ж потрібно, щоб українські студентські клуби стали подібними до американських?

З боку університетів необхідно надавати дозвіл та підтримку студентам у їхніх намірах з боку адміністрації вишів, а також проводити тренінги щодо того, як функціонують ці клуби і що це дасть студентам; виявляти лідерів серед студентів, хто б міг принаймні один рік підтримувати діяльність таких клубів; проводити промоції студентських клубів у своїй екосистемі; просувати клуби серед лідерів галузі, а також передбачати мінімальне фінансування їхньої діяльності.

Щодо лідерів галузі, то тут необхідна зміна майндсету, який виходить за межі сприйняття університетів як кузні кадрів; розуміння того, що розвиток талантів можливий за активної участі банків у житті студентів; організація постійної підтримки на умовах спонсорства студорганізацій, яка буде зміцнювати фінтех-спільноту; ініціація студентських конкурсів та інших заходів через відповідні клуби, що забезпечить критичну кількість учасників заходів, а ще постійна робота з менеджментом університетів щодо підтримки таких клубів.

Імплементація американської моделі співпраці університетів з банками через університетські тематичні клуби в Україні можлива, оскільки все залежить від бажання людей, а також прагнення створити організовувану фінансову спільноту.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: