Андрій Буренок (tripmydream): «Ця криза серйозніша, ніж у 2008 році, і відновлюватися доведеться довше»

15 Квітня 2020

За короткий термін Андрій Буренок побудував суперуспішний сервіс з пошуку дешевих квитків tripmydream, створив блог і YouTube-канал з мільйонами відвідувачів. Сайт tripmydream запустили в травні 2015- го, а вже через рік проект став найкращим туристичним стартапом у світі, вигравши міжнародний конкурс Seedstars Summit 2016. Весь цей час tripmydream активно зростав і розвивався, але зараз, на тлі закриття кордонів і скасування авіаперельотів, тревел-галузь завмерла. Переживає не найкращі часи і tripmydream. Спеціально для Banker.ua Андрій Буренок розповів, як зберегти бізнес під час карантину, на чому можна заощадити, а також про найбільш надійні і перспективні банки, з якими працює.

– Як карантин і закриття кордонів відбилося на Вашому бізнесі?

– Бізнесу зараз просто немає. Все поставлено на паузу, гроші в цей період витрачаються, а не заробляються. Принаймні, у світовій тревел-індустрії. Один з важливих джерел доходу tripmydream – сервіс пошуку авіаквитків. З другого тижня лютого число відвідувачів на нашому сайті різко скоротилося, ну а з закриттям кордонів взагалі настало повне затишшя. Те ж саме з продажем готелів, екскурсій та інших, пов’язаних з подорожами послуг. Більшість клієнтів поставили на паузу рекламу в наших медіа: виданні про подорожі, Telegram-каналі. Виходять тільки нативні статті, спецпроекти і рекламні Telegram-пости. Тобто, доходу практично немає, зате є фіксовані витрати, включаючи зарплати команді, з якою я працюю.

– Крім продажу квитків, на чому ще ви заробляли в докризовий період?

– Це B2B – продаємо наш софт іншим компаніям, переважно закордонним, і наші канали комунікації: сайт, Facebook, Telegram, YouTube-канал, через які ми даємо нативную і пряму рекламу. До речі, вважаю, що зараз YouTube – найкращий інструмент як для комунікації зі споживачем і просування свого бренду, так і для заробітку. Звичайно, за умови якісного контенту. Наприклад, тільки за півроку YouTube приносить нам близько 100 тисяч доларів – в грошах і послугах.

– Ваше особисте ставлення до карантину і скасування авіарейсів?

– Я далекий від політики чи медицини, тому коментувати нинішню ситуацію і доцільність введення карантину не буду. Можу тільки сказати, що організував своє життя відповідно до всіх правил. Працюю віддалено, як і вся команда tripmydream. Сидимо з дітьми вдома, а якщо виходимо, то в масках. Зняв на час карантину заміський будинок, щоб, принаймні, дихати свіжим повітрям і бути ближче до природи.

– Якщо бізнес застиг, чим Ви зараз займаєтеся, над чим працюєте?

– Зараз ми працюємо над різноманітними технічними вдосконаленнями. Зокрема, доробляємо iOS-додаток разом з хлопцями з IceCream, закінчуємо наші DataScience рішення. Ми навчилися з точністю близько 90% передбачати ціни на авіаквитки, це дозволяє користувачеві шукати на гнучкі дати і без прив’язки до конкретного місця. Продовжуємо активно спілкуватися з клієнтами, робимо цікаві добірки про різні країни, намагаємося налаштувати людей на позитивну хвилю, відвернути від паніки і страху. Днями запустили челлендж #StayHomeMiles, домашні милі від TripMyDream. Наші клієнти виконують завдання, отримують милі і забирають подарунки. На сьогоднішній день вже більше 3000 учасників.

На мій погляд, в більшості українських банків надто багато бюрократії

– Як змінилася фінансова політика компанії? На чому вдається економити?

– У туристичній галузі, як і в багатьох інших, зараз не час заробляти, а час економити. Виживе той, хто знайде найкращі способи зниження витрат без шкоди для бізнесу. Оскільки ми перейшли на роботу онлайн, вдається економити на оренді. Плюс, немає сенсу витрачати зараз гроші на рекламу і маркетинг, а це десятки тисяч доларів, майже половина витрат. Зокрема, скоротивши рекламу на GoogleAds, заощадили більше 20 тисяч доларів на місяць. Відмовилися також від всієї платної реклами в мережах. Крім того, ми раніше інвестували в нових фахівців. Поки в цьому немає необхідності, так що теж стаття економії. Благо, tripmydream ще з 2017 року себе окупає і не вимагає інвестицій. Весь прибуток, який ми отримували, реінвестували і він йшов на розвиток бізнесу. Тобто, завжди були фінансово незалежні, і особливо зараз це величезний плюс.

-На чому, на Ваш погляд, економити неприпустимо?

-Для мене головне завдання – зберегти команду. Тому що згуртована, перевірена команда – запорука успіху в майбутньому. Якщо є поруч надійні професіонали, вийти з кризи і адаптуватися до нових умов роботи можна буде максимально швидко. Плюс, запуск нових, «посткризових» продуктів – без хорошої команди це неможливо. Команда формувалася роками, це люди з сильною експертизою і мотивацією зробити щось складне, ексклюзивний продукт, якого раніше ні у кого не було. Поки ми працюємо всім складом, з повним збереженням заробітної плати. Але на скільки вистачить ресурсів – невідомо.

Ставтеся до процесу так, щоб бренд можна було в будь-який момент зруйнувати і залишитися щасливим. Сильне перспективне виживе, все інше піде. Часто ми заперечуємо необхідність змін, не помічаємо, що настала пора рухатися до чогось нового. А криза, на зразок нинішнього, розставляє все по своїх місцях.
img
Андрій Буренок, засновник сервісу TripMyDream

– З яким банком або банками Ви працюєте як підприємець і як приватна особа? Які критерії вибору банку?

– Я вже багато років і як фізичне, і як юридична особа, працюю з OTП Банком. Це перевірена фінансова структура, якій я повністю довіряю. А коли мова йде про великі депозити, масштабні фінансові операції, то факт довіри принципово важливий. На мій погляд, у OTП найзручніший VIP клієнтський сервіс. Всі питання вирішуються дуже швидко. Плюс, зручні онлайн-додатки. До того ж банк постійно пропонує щось нове, революційні банківські продукти. Для інтересу, як фізична особа, відкрив рахунок в monobank. Використовую, якщо потрібно швидко перекинути кудись гроші, за щось заплатити. Задоволений послугами – просто і зручно. На мій погляд, в більшості українських банків надто багато бюрократії, тому використовую перевірений роками OTП. З іноземних банків дуже якісні сервіси в латвійських. Планую також для майбутніх подорожей відкрити мультивалютну картку Revolut, яка підтримує більше 150 валют. Карта дозволяє обміняти будь-яку валюту на будь-яку іншу за стандартним біржовим курсом, без зайвих націнок і конвертацій. Як активному мандрівникові, мені це дуже цікаво.

– Як зберегти бізнес в період карантину і як його швидко повернути до життя, коли ізоляція закінчиться?

– Я уважно вивчав кризу 2008 року. Тоді на відновлення бізнесу знадобилося три роки. Ця криза, очевидно, набагато серйозніша і відновлюватися доведеться довше. Швидше за все, відбудеться глобалізація ринку. Дрібні і середні компанії або закриються, або приєднаються до великих гравців. Це відноситься до різних галузей, включаючи туристичну. Не хочу називати імена, але знаю, що одна досить відома компанія-авіаперевізник віддала в лізинг 30% свого парку літаків. Всі готуються до складного періоду. Навіть після того як кордони відкриються і перельоти відновляться, у народу просто не буде грошей на подорожі. На те, щоб відновитися, потрібен час, швидше за все, не рік і навіть не два. Це потрібно прийняти як факт і робити все, що від нас залежить в існуючих умовах. Як я вже говорив: оптимізувати витрати, максимально економити ресурси і зберегти команду професіоналів, щоб було з ким, якщо доведеться, починати бізнес з нуля.

– Оскільки ви все робите правильно, є шанси, що після кризи ваш бізнес вийде на новий рівень і буде успішно розвиватися?

– Я не знаю. До речі, хто сказав, що бізнес необхідно зберігати? Так, поки ситуація не проясниться, свою справу варто підтримувати, а там подивимося. Щоб бути успішним, потрібно бути гнучким і адаптивним. А ще потрібна сміливість і впевненість в своїх силах – щоб не боятися закрити те, чим займався багато років і почати щось нове. Ставтеся до процесу так, щоб бренд можна було в будь-який момент зруйнувати і залишитися щасливим. Сильне перспективне виживе, все інше піде. Часто ми заперечуємо необхідність змін, не помічаємо, що настала пора рухатися до чогось нового. А криза, на зразок нинішнього, розставляє все по своїх місцях. Чим швидше ми зрозуміємо, що світ вже не буде колишнім і більшість інструментів і стратегій незастосовні, тим краще. Так у нас залишиться більше часу на те, щоб прийняти ситуацію і підготуватися до адекватної реакції на зміни. Ось ви могли собі пару місяців назад уявити, що стільки країн закриє кордони, перекриє транспортне сполучення, а люди будуть ходити в масках на відстані двох метрів один від одного? Ось я теж не міг. А це реальність. Зараз ситуація абсолютно непередбачувана, тому ми не можемо знати, до чого потрібно готуватися.

Щоб бути успішним, потрібно бути гнучким і адаптивним. А ще потрібна сміливість і впевненість в своїх силах - щоб не боятися закрити те, чим займався багато років і почати щось нове.

– Ваші рекомендації: як не впасти в паніку і провести карантин з максимальною користю?

– Найрозумніше, на мій погляд, рішення – зосередити увагу на тому, що ти в змозі контролювати. Приділяти більше уваги сім’ї, дітям, собі самому, здоров’ю, емоційному, фізичному, духовному розвитку. Щоб стати кращою версією себе. Щоб почути себе справжнього. Підтримувати тих, хто цього потребує. Просто робити все, що від тебе залежить в нинішній момент. Щоб вийти в новий світ, максимально «зарядженим» і максимально швидко адаптуватися до нової реальності. Думаю, що успіх – це не досягнення конкретного результату, а наскільки якісно ти проживаєш кожен день, кожен момент, повністю йому віддаючись і їм насолоджуючись.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: