Я хочу створити банк, який вирішує проблеми: Іван Світек про свою місію в Юнекс Банку

27 Липня 2021

Прихід Івана Світека в Юнекс Банк не тільки як CEO, але й як міноритарного партнера нового власника в особі Dragon Capital, став однією з найгучніших подій на банківському ринку України в 2021 році. Рівень очікувань від Світека, враховуючи його досвід і скіли, позамежний, як з боку нової команди Юнекс Банку, так і з боку конкурентів, які все пильніше стежать за камбеком чеха на український банківський ринок. Про те, в якому стані перебуває український фінсектор, хто з ритейлерів запустить свої банківські проєкти, про вибір банку для купівлі, конкуренцію, а також про особисті мрії і плани з трансформації продуктової лінійки Іван Світек розповів в ексклюзивному інтерв’ю Banker.ua.

Інтерв’ю підготовлене для друкованої версії журналу Banker.

— Іване, вам добре знайомий український банківський ринок, який в останні роки проходить досить глибоку трансформацію. Як би ви охарактеризували нинішній стан ринку? Наскільки зараз сформовані комфортні умови для самих банкірів і споживачів банківських послуг?

— Український ринок дуже маленький у порівнянні з ринками Європи, але в той же час він дуже просунутий і за деякими параметрами навіть випереджає європейський. Це видно, наприклад, за такими успішними проєктами, як monobank (такого проєкту в європейських країнах немає), а також за кількістю діджитальних платежів.

Взагалі в Україні є два типи людей: ті, які зовсім не користуються банківськими послугами, це близько 30%, та є інший тип — їх близько 20-25%, які дуже просунуті в плані використання банківських продуктів, вони вимогливі і навіть у чомусь розпещені. Такі клієнти звикли, що все зручно, швидко, все у «цифрі» та безкоштовно.

Раніше було дуже багато банків, які займалися незрозумілими бізнесами, багато «кишенькових» банків і фінустанов з негативним капіталом. Потім відбулася «чистка», яка пішла на користь не тільки банківській системі, а й економіці України.

Головний Telegram-канал банкірів

— Вам як менеджеру, очевидно, доводиться працювати в нових для себе умовах. Як би ви охарактеризували свій прихід до Юнекс Банку в порівнянні з вашим призначенням в Альфа-Банку в 2017 році? Що спільного і відмінного ви б виділили?

— В Альфа-Банк я прийшов, коли відбувався «банкопад». Сьогодні його немає, і з’явилося дуже багато гравців, включаючи необанки: monobank, sportbank, izibank, O.Bank, todobank тощо. І з ким би я не спілкувався з банківського сектору, всі говорять, що готують необанк, тому це гігантські зміни.

Існує ще низка гравців, які тільки заходять на ринок, наприклад, «Укрпошта» планує зробити свій банк, є проєкти у «Нової Пошти» та «Сільпо». Також відбувся продаж банку Кредит Дніпро. Організації, в яких є якась клієнтська база, вони всі думають про спільні проєкти з існуючою банківською установою або хочуть створити її самі.

У великих ритейлерів дійсно є, що запропонувати, наприклад, «Сільпо» може дати хороший кешбек на покупки, «Нова Пошта» — безкоштовну доставку, і всі вони намагаються монетизувати свою клієнтську базу. Більше того, «Сільпо» вже використовує свою касу для видачі готівки, також є програма «Власний рахунок». Я думаю, ритейлери будуть намагатися надати повний спектр послуг, в тому числі й депозити, платежі, щоб утримати клієнта всередині цієї екосистеми.

Але не все так однозначно. Все-таки є проєкти, в які я вірю і в які не вірю. У всіх є унікальні переваги, і вони не зовсім один із одним конкурують. Успіх продукту залежить не від бази і самого продукту, він залежить від культури розуміння фінансових послуг.

Ідея створення ритейлерами власного банку сама по собі не нова, вона існує вже 30-40 років. Споживче кредитування почалося з ритейлерів ще в 30-х роках, у роки Великої депресії. У людей не було грошей, щоб придбати в магазині звичайні побутові прилади на зразок плити або холодильника, тому в магазинах почали видавати товари в розстрочку.

— Банки змінюються, і ритейлери йдуть у банкінг, тобто всі конкурують за споживача. А що собою являє сьогодні український споживач, наскільки це платоспроможний і свідомий індивід? Що потрібно робити, щоб було більше якісних клієнтів?

— Економіка повинна зростати. Фінансовий сектор можна порівняти з економікою. Якщо економіка слабка, то і фінсектор буде слабким. За весь час, що я перебуваю в Україні, економіка дуже сильно змінилася. Ще в 2014 році була сильна залежність від важкої металургії, сьогодні ж економіка стала набагато більше орієнтована на агросектор і послуги. Це принципова зміна, яка впливає і на розвиток фінансових послуг.

Я хочу прийти в точку беззбитковості, впровадити одну або дві круті послуги, яких поки ні в кого немає, а також хочу, щоб класичний банк, який ми купили, працював

Структура економіки не змінилася, змінилися ринки. Раніше все йшло на Схід, зараз же більше йде в Європу чи Китай. Це гігантська переорієнтація. Також з’явилося нове покоління підприємців середньої руки. Є, звичайно, олігархи, але під ними вже величезний шар підприємців зі сфери агро, IT, сфери послуг, і вони більш прогресивні, швидше навчаються.

— Угода з купівлі Юнекс Банку була одною з найбільш очікуваних подій цього року. Чому вибір припав саме на цей банк? У якому фінансовому становищі ви взяли Юнекс?

— Спочатку ми хотіли купити Ідея Банк, він був цікавий як актив, більш прибутковий, але ми не домовилися про ціну тоді, в основному через пандемію. Потім ми шукали новий варіант. Юнекс Банк зараз не дуже активний, поки він збитковий, але з чистим капіталом. Тут все потрібно будувати з нуля. Юнекс Банк починає новий виток розвитку, і цю історію ми хочемо писати з чистого листа.

— Свого часу, коментуючи злиття Альфа-Банку й Укрсоцбанку, ви зазначали, що останній був украй цінний своєю якісною клієнтською базою. У чому ж ви бачите головну конкурентну перевагу бренду Юнекс Банк в Україні?

— У Юнекс Банку є головне — свої цінні клієнти, і наша першочергова мета — їх зберегти. У той же час, з точки зору позиціонування і продуктової лінійки на банк чекає тотальна перебудова. Бренд Юнекс Банку поки залишається, він непоганий. Я впевнений, що ми будемо модернізувати банк, в тому числі і через нову маркетингову стратегію. Можливо, ми проведемо ребрендинг, але неймінг й атрибутика банку нас цілком влаштовують.

— На ринку зараз склалося кілька фронтів конкуренції між банками — роздрібна, з особливою гонкою в сегменті кредитних карток; корпоративна — зі все більш складним полюванням на великих клієнтів; і технологічна, в якій банки конкурують у першу чергу фінтех-рішеннями. На якому з цих фронтів себе бачить новий Юнекс Банк і які цілі перед собою ставить у найближчій перспективі?

— Ми хочемо створювати свою власну історію. Я б хотів, щоб ми в основному фокусувалися на роздробі, але вважаю, що неможливо обійтися без корпоративного бізнесу. У нас буде і універсальний роздріб із кредитами готівкою, картками, депозитами, і окремо корпоративна лінійка, будемо брати за основу середній корпоративний сегмент. Я думаю, що конкурувати виключно ціною — це не оптимальний варіант, потрібно конкурувати більше сервісом.

Це мобільні додатки, лояльність, поліпшення клієнтського досвіду, доступність контактного центру, здатність вирішити задачу в один дотик, зрозумілі продукти, доступність банкоматів і відділень тощо. І таких банків, які роблять це реально добре, в Україні небагато. У багатьох банків є свої «фішки», але все одно кожному чогось не вистачає. Всі фокусуються тільки на продукті, але це лише мала частина клієнтського досвіду. Тут дуже багато нюансів.

— Не секрет, що Томаш Фіала — головний інвестор  і власник банку. Чи буде в діяльності Юнекс Банку  брати участь Dragon Capital і Томаш особисто? Чи вони будуть займатися контролем й інвестиційним плануванням?

— Dragon Capital бере участь у багатьох проєктах, але всі вони незалежні. Голова Ради директорів нашого банку — це представник Dragon Capital, разом із ним і з Томашем ми будуємо відносини і стратегію. Є проєкти, де ми будемо співпрацювати з Dragon Capital, і це цікаво. Що стосується сфери їхньої максимальної компетенції — інвестицій, я впевнений, що цей сегмент в Україні буде зростати. Вектор на реформи й інтеграцію з Європейським союзом буде тільки сприяти цій тенденції.

— Якщо говорити про продуктову лінійку, зараз банки починають активно повертатися у споживче кредитування. Чи вірите ви, що в Україні буде новий бум кеш-кредитів, як 15 років тому, і чи буде він чимось відрізнятися від попереднього?

— У гігантський бум я не вірю, але в міру зростання таких об’єктивних показників, як ВВП, який поки в Україні вкрай низький, буде зростати і попит на споживче кредитування.

Другий тренд — люди готові платити за зручність. Наприклад, коли класичний банк видає кредит під 50% річних, і є PDL-компанії, які пропонують кредит під 500% річних, все одно є люди, які готові брати кредит у PDL-компанії, тому що це швидше і зручніше. Я вважаю, що бум PDL — це epic fail класичних банків. Зараз такі компанії дивляться у бік придбання банків або інтеграції PDL-продукту в банківську інфраструктуру, але це непроста тема.

На сьогодні я вважаю, що немає кращого місця роботи, ніж Юнекс Банк

Тут як у медицині: є два лікаря, але у них різні спеціалізації, і спільного між ними нічого немає. Так само з банками і PDL-компаніями. Навіть якщо в останніх класна клієнтська база, далеко не факт, що вони зможуть її монетизувати в банківському сегменті.

— Чи вірите ви у відновлення попиту на такі продукти, як автокредити й іпотека, які довгі роки в Україні перебували в досить глибокій кризі?

— Я поки не вірю. Пільгові кредити — це багато в чому штучна тема, яка живе за рахунок субсидій, допомоги держави. Якщо фондування коштує 12%, то як кредит може бути дешевше? Я бачу потенціал в автокредитах для Юнекс, але це питання не найближчої перспективи. Тут потрібна правильна оцінка ризиків, дистрибуція, підготовка якісного продукту.

— Нещодавно ви анонсували набір фінтех-команди для Юнекс Банку та в цілому проходите через оновлення кадрів. Як ідуть справи з рекрутингом зараз в Україні?

— На сьогодні я вважаю, що немає кращого місця роботи, ніж Юнекс Банк. Є, звичайно, круті нові проєкти на українському ринку, але це зазвичай стартапи. У нас же новий проект, банк із ліцензією, фондуванням, але мало таких людей, в яких «горять очі», які хочуть працювати. Якщо ви хочете працювати в таких крутих умовах, то приходьте до нас! Я вважаю, що в Україні є талановиті люди, але знайти їх важко було завжди й у всіх сферах — банківська справа в цьому питанні не виняток.

Головне — розуміти, які тобі люди потрібні, і вміти їх мотивувати. Я розумію, що мені потрібна команда ініціативних і залучених фахівців, яким ми готові платити не тільки грошима, а й можливостями,  новими викликами.

Сьогодні я витрачаю половину свого робочого дня на інтерв’ю. Я поставив собі завдання, що проведу зустрічі з усіма. Вже після двох хвилин інтерв’ю я розумію, підходить людина мені чи ні. Хорошого фахівця завжди було непросто знайти, як і зараз.

Для мене важливі цінності: чесність, відкритість і бажання щось зробити. Якщо людина приходить на інтерв’ю і не усміхається, вона вже незадоволена життям, у неї немає мотивації. Я готовий вчити, допомагати, але з людиною має бути приємно спілкуватися, у неї має бути бажання чогось досягти в житті. Це найголовніше.

— Три цілі, яких планує досягти Юнекс Банк до кінця 2021 року?

— Я хочу прийти в точку беззбитковості, впровадити одну або дві круті послуги, яких поки ні у кого немає,  а також хочу, щоб наш класичний банк, який ми купили, працював за новими стандартами і на новий  результат.

Зараз в Юнекс Банку обслуговується кілька тисяч клієнтів, у 2021 році ми будемо фокусуватися на створенні гарного продукту, який дозволить зробити принциповий ривок на ринку.

Головний мій меседж — я хочу побудувати банк, який буде давати фінансові продукти, здатні вирішувати проблеми людей. Саме вирішення проблеми клієнта — це шлях до створення успішного банку, в цьому я переконаний на всі 100%.

БЛІЦ

Три головні якості Івана Світека?

Швидкість, енергія, емоції.

Долар чи біткоїн?

Долар. 

Маркетинг і комунікації або глибока операційка?

Операційка. Я бачу багато компаній, де є супер PR, але розумію, що всередині все далеко не так добре. Я ж хочу бути ближчим до реальності. Для мене важлива суть, а не форма.

Стейк або овочевий смузі?

І те, й інше.

Україна трьома словами?

Цибуля, в якій багато шарів. Це гігантські ресурси. І нереалізований потенціал.

Головні якості успішного банкіра?

Він повинен бути справжнім,  чесним, ставити цілі, завжди кудись бігти.

Ваша ідеальна відпустка?

Займатися своєю улюбленою справою – своїм банком. Я працюю всі 24 години. Для мене це не робота, я кайфую. Я хочу ходити на роботу, де мене чекають приємні люди. А якщо навколо вас люди, які не поділяють ваші цілі й амбіції, то це вже не робота.

Юнекс Банк через 5 років?

ТОП 5 у роздробі по Україні.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: