Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Кризовий період для банків ще не закінчився: опитування банкірів
2021 рік, який наступив, напевно, не стане кращим для банків і фінансового сектора в цілому. Вплив коронакризису збережеться, як мінімум, до квітня-травня, а потепління на ринку не варто очікувати раніше жовтня-листопада. Тому і бізнесу, і підприємцям, і роздрібним користувачам, та й самим банкам доведеться звикати до нових умов роботи. Яким саме, Banker.ua дізнавався у банкірів.
Юрій Воєвода, начальник управління обслуговування великих корпоративних клієнтів банку Південний :
– 2021 рік, як і 2020-й, не буде для банків роком високих фінансових результатів. Кризовий вплив пандемії зачіпає в рівній мірі і економіку, і клієнтів, і банки. Фінансові інститути продовжать перебувати під впливом зниження процентного спреду, так як конкуренція за якісних позичальників посилиться. Скорочення процентних доходів для банків ставить у свою чергу на порядок денний два питання. Перший – пошук нових джерел доходу (впровадження нових продуктів, відкриття нових напрямків бізнесу, підвищення ефективності діючих продуктів). Другий – скорочення витрат, у тому числі оптимізація/діджиталізація процесів. Цими двома життєвими питаннями будуть зайняті всі банки.
Банк» Південний ” також приділятиме багато уваги нововведенням. Ми запустимо новий напрямок корпоративного бізнесу – інвестиційний банкінг. Будемо просувати нові і успішно “обкатані” в 2020 році продукти: форвард, NDF, валютний і процентний SWAP. Будемо розвивати партнерські програми з фінансування техніки для окремих галузей економіки.
Варто відзначити, що ковідний період не пройшов повною мірою, відповідно про постковидний період говорити поки рано. Проте, деякі висновки вже можна зробити. Входить в моду проведення дистанційних зустрічей, конференц-коллів. Зростає діджиталізація банківського обслуговування: скорочується кількість відділень банків, але кількість цифрових транзакцій зростає. Банки намагаються зробити максимально комфортною для клієнта дистанційну роботу. Представники корпоративних клієнтів раніше приїжджали в банк для підписання договорів, надання документів за кредитними операціями, заявок на здійснення банківських операцій і т.д. З впровадженням і використанням ЕЦП (електронно-цифрового підпису) необхідність приїжджати значно скоротилася. Клієнт може віддалено підписувати документи і заявки за допомогою ЕЦП, що значно економить час.
Банки в 2021 році будуть стабільні. Не буде кризи ліквідності, буде готовність підтримувати бізнес і фінансуванням, і новими прогресивними продуктами. Процентні ставки за кредитами не демонструватимуть значного зростання, в той же час сценарій зниження процентних ставок малоймовірний, враховуючи прогноз зростання облікової ставки НБУ. У частині фінансування бізнесу можна говорити про те, що банки знизять свій поріг ризику в галузях, які демонструють гірші результати в ковідний період. Особливо це відіб’ється на фінансуванні CAPEX. Важливо відзначити і те, що криза – це не тільки проблеми, а й додаткові можливості. Хочемо побажати клієнтам зфокусуватися на нових можливостях, а банки, безумовно, постараються в цьому їм допомогти.
Олена Дмитрієва, перший заступник Правління Глобус Банку:
– Банки почали рік з дуже великим надлишком ліквідності. Тому варто очікувати розвитку нових напрямків вкладення коштів. Це може бути проектне фінансування, практично забуте в останні роки, ринок землі, на який покладається багато надій, кредитування малого і середнього бізнесу, для підтримки якого держава зараз докладає великих зусиль.
Також ми очікуємо бурхливе зростання іпотечного кредитування, відродження якого відбулося в минулому році. Подальше зниження процентних ставок, яке неминуче у зв’язку з надлишком грошей на ринку, сприятиме збільшенню попиту на іпотеку і появі нових гравців.
Діджиталізація банківських операцій залишиться трендом в найближчі роки. У 2021 році банки будуть робити акцент на онлайн-ідентифікації клієнтів та спрощення дистанційного доступу до традиційних банківських послуг, таких як іпотека та ощадні рахунки.
Банки, як і раніше, будуть вимагати від клієнтів підтвердження походження коштів, що буде істотно впливати на поведінкову модель клієнтів – «офіційних» доходів стане більше.
Стандарти обслуговування вже змінюються. В першу чергу, спрощуються підходи банків до паперових пакетів документів. Банки мають доступ до багатьох електронних реєстрів, що істотно прискорює і спрощує процеси. У цій сфері відбулася справжня революція і вона продовжиться. Скоро для того, щоб отримати кредит або відкрити рахунок, потрібно буде тільки натиснути кнопку. Карантин змусив банки швидше думати, а виграє від цього клієнт.
Ми очікуємо, що карантин в тій чи іншій формі продовжиться до квітня-травня. Потім очікуємо сплеску ділової активності, збільшення попиту на фінансування та інші банківські послуги. Клієнтів чекають серйозні спрощення процесів ідентифікації, кредитування, роботи з банківськими рахунками. Найближчим часом на ринку з’явиться багато нових зручних додатків, які допоможуть отримувати банківські послуги дистанційно, з мінімальною участю клієнта.
Сергій Панов, Голова Правління Банку Кредит Дніпро:
– Незважаючи на обставини і складнощі, які виникали в 2020 році, банківська система пройшла цей період гідно і продемонструвала достатню стійкість до кризи. У той же час банки повною мірою усвідомили необхідність прискорення діджиталізації, що стало одним з головних трендів 2020 року. Також ще однією важливою умовою для ефективного проходження кризи надалі є адаптивність. Саме банки і компанії, що мають гнучкі бізнес-процеси, змогли максимально швидко відновитися ще під час весняного локдауну і успішно продовжити діяльність у високий сезон восени.
На мій погляд, в 2021 році у корпоративних клієнтів збережеться попит на структуровані продукти, зокрема факторинг і лізинг. Також все більшою популярністю будуть користуватися продукти хеджування валютних ризиків, такі як форвард, СВОП валютний і процентний. При цьому корпоративним клієнтам буде необхідний такий же високий рівень діджиталізації, як і фізичним особам.
Костянтин Лежнін, заступник Голови Правління з питань роздрібного бізнесу UKRSIBBANK BNP Paribas Group:
– На банківському ринку спостерігається надлишок ліквідності в гривні. Цей надлишок є наслідком монетарного стимулювання економіки урядом і НБУ – надлишкова ліквідність і низькі ставки. Тому банки будуть знижувати ставки за депозитами практично до нуля і активно розвивати кредитування стійких галузей.
Обслуговування клієнтів перейшло в онлайн і діджитал-канали безповоротньо. Якість обслуговування, оперативність, зручність в онлайні – це області конкуренції на найближчі роки.
Клієнтам потрібно чекати хороших, дешевих кредитних пропозицій. Звичайно, виграють великий стабільний бізнес і їх працівники. Але і сегмент середнього і малого бізнесу отримає набагато більше уваги і пропозицій від банків.
Клієнтам потрібно перейти від вивчення до дії в області персонального інвестиційного портфеля. І не важливо, яку суму ви маєте в своєму розпорядженні або який рівень очікувань прибутковості у вас. Важливо почати діяти в цій галузі.
Великому сегменту малих підприємців належить вирішити питання з оподаткуванням, фіскалізацією та РРО. За фактом, після всіх послаблень і переносів термінів введення тотальної фіскалізації, всім, у кого виручка понад 1 млн гривень, потрібно буде поставити касовий апарат, краще програмний РРО. Я впевнений, що найдешевший і зручний варіант запропонує банк.