Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Точки росту українського банківського сектору у військових умовах. Частина 2
Українські банкіри поділилися з Banker.ua власним поглядом на те, як війна змінила банківський ринок України, роботу банків і підхід до клієнтів, якою наразі є стратегія ринку та окремих фінустанов на найближче майбутнє, а також що може стимулювати ринок у військових умовах і де шукати потенційні точки росту. Публікуємо першу частину матеріалу.
Матеріал був підготовлений для друкованої версії журналу Banker.
Вікторія Руда, Голова Правління АТ «БАНК ІНВЕСТИЦІЙ ТА ЗАОЩАДЖЕНЬ»:
З початком вторгнення російських військ банківський ринок зазнав суттєвого стресу. Банкам потрібно було швидко мінімізувати наслідки та оперативно внести зміни в роботу, що залежало від рівня ефективності менеджменту кожної фінустанови.
У перший день війни ми побудували систему пріоритетів в роботі нашого банку. Першим пріоритетом став та залишається рівень безпеки наших співробітників, клієнтів і їхніх активів. Ми переглянули графік роботи відділень, доклали зусиль для релокації співробітників із зони бойових дій, разом із проведенням деінкасації та вивезенням цінностей. Також проінформували клієнтів про зміни в графіках роботи і можливі методи роботи з банком.
Другим пріоритетом стало забезпечення безперервності роботи систем та відділень в умовно безпечних регіонах. На той час ми провели значні обсяги операцій для підтримки наших клієнтів.
Третій пріоритет — активна робота банку на підтримку якості сформованих активів. Ми почали позапланові перевірки заставного майна, що розташоване близько до зон ведення військових дій, вивчали можливості позичальників для контролю та підтримки їхньої платіжної дисципліни, активізували роботу з підтримки існуючих клієнтів, що зберегли ділову активність.
Попри значний рівень ризику, ми майже не зупиняли процеси з кредитування. Але протягом деякого часу намагалися працювати з клієнтами, репутація та якість яких має безумовно високий рівень, поступово розширюючи воронку продажів.
Наразі ми використовуємо ризико-орієнтований підхід у плануванні та впровадженні власної діяльності. Ризики ринку критично високі, необхідні рішення та дії для їхнього контролю та хеджування. Зараз основним пріоритетним напрямом розвитку для нашого банку є робота з клієнтами МСБ, а вже потім — розвиток роздрібного та великого корпоративного бізнесу. Це забезпечить високий рівень маневреності, недопущення концентрацій ризику та високий темп обіговості портфелів для швидкого реагування на волатильність цінової складової ринку.
Щодо зростання банківського ринку, цей процес зараз не може бути динамічним. Ми повністю усвідомлюємо відповідальність перед кредиторами та акціонерами, тому будемо дотримуватися консервативного підходу. Точками росту для нас є ринок клієнтів МСБ та робота із поточною напрацьованою базою клієнтів, не допускаючи регресу її обсягів. Відповідно, дрібними кроками будемо працювати над розширенням клієнтської бази шляхом оновлення та впровадження нових, частково інноваційних, продуктів для МСБ.
Володимир Мудрий, голова правління ОТП Банку:
Банківська система довела свою стійкість, операційну безперервність та здатність обслуговувати клієнтів у найважчих умовах — під час військових дій.
Якщо раніше банки оцінювали результати своєї діяльності за показниками зростання кредитного портфелю, кількістю укладених кредитних угод, рівнем користування кредитними лімітами, то з початком війни ці орієнтири втратили свою актуальність. На перший план вийшли відносини з клієнтами.
Також різко зросла необхідність розвитку дистанційних каналів обслуговування та переведення якомога більшої кількості продуктів та процесів в онлайн.
Зараз ринок здебільшого сконцентрований на залученні ресурсів та утриманні якості кредитних портфелів. Через розрив ланцюгів постачання, падіння купівельної спроможності і зниження споживання багато бізнесів скоротили обсяги виробництв та продажів. Дехто втратив виробничі потужності або перевів бізнес в інший регіон. У результаті частка непрацюючих кредитів за підсумками 3 кварталу перевищила у середньому 30% сукупного кредитного портфелю. Причому в державних банках цей показник є вищим. Найменший NPL мали банки з іноземним капіталом завдяки доволі консервативній ризиковій політиці. Втім, і в них непрацюючі кредити помітно зросли: з 6% у березні до 13% у вересні. А за прогнозами НБУ, неухильно зростатимуть і далі по всьому сектору. Тож, банки вимушені ретельно слідкувати за якістю портфелів, робити переоцінку, розробляти програми підтримки клієнтів та реструктуризації заборгованості.
Для ОТП Банку пріоритет сьогодні — підтримка наявних клієнтів. У нас відмінна поточна ліквідність — майже 200% при нормативних 100%. У роздрібному бізнесі відновили розстрочку та кредитування в точках продажу, сподіваємося незабаром повернути кредити готівкою та автокредитування.
Другий наш фокус — персонал, який з лютого працює майже без відпусток та святкових днів, у деяких містах — в умовах, наближених до бойових. Жодних скорочень або оптимізації ми не плануємо.
Третій — діджиталізація, що на тлі війни отримала могутній поштовх. Ми активно вдосконалюємо новий мобільний додаток для роздрібних клієнтів, у якому скоро з’являться депозити, «єПідтримка» у «Дії», онлайн-реструктуризація кредитної заборгованості та реєстрація угод. Також працюємо над розвитком застосунку для МСБ.
Розвиток української економіки залежить від нашої перемоги. За таких умов, основним драйвером економічного розвитку країни у цілому та підтримки бізнесу наразі є держава і державні кредитні програми, у т.ч. із надання доступних кредитів « 5-7-9%», яку планують розширити на торгівельні мережі.
ОТП Банк бере у них участь, зокрема, фінансував посівну кампанію цього року. Також, нещодавно на рівні ОТП Групи для України було затверджено окремий ліміт кредитування корпоративних клієнтів, який також буде використано на відновлення бізнесу.ь
Іван Світек, голова правління Юнекс Банку:
Банківський сектор України дуже змінився. У перші місяці після початку війни кредитування було практично повністю зупинено, а банки зосередилися на оптимізації витрат. Трохи пізніше, коли НБУ вирішив різко підвищити облікову ставку, система постала перед ще одним викликом. Тією чи іншою мірою банки впоралися з першим шоком, хоча говорити зараз про те, що кризу пройдено, надто рано.
Підхід до клієнтів радикально не змінювався. Так, величезні труднощі, перед якими опинилися мільйони українців, вимагали від банків перегляду підходів до роботи із проблемною заборгованістю. Але я не сказав би, що концептуально щось сильно змінилося: як і раніше, банки готові йти назустріч позичальникам, якщо ті демонструють зустрічний рух. Щоправда, масштаб цього виклику змусив фінустанови переходити до системного підходу. Банки почали оперативно впроваджувати програми реструктуризації, щоб на системному рівні знаходити вихід із ситуації разом із позичальниками.
Як і багато хто, на самому початку війни ми були зосереджені на швидких антикризових рішеннях, але вже через кілька тижнів почали відновлювати запущені раніше проєкти. Війна посунула терміни запуску багатьох із них, але вже зараз робота, яку ми вели протягом літа, почала приносити результати. Запущено криптокартку, новий сайт, у тестуванні повноцінний онлайн-онбординг, який найближчим часом відкриє віддалений доступ до продуктів банку всім українцям. Ведеться робота над оновленим мобільним додатком та рішенням, що відкриває доступ приватним клієнтам до інвестицій. Найближчим часом відновимо кредитування роздрібних клієнтів.
Значних точок росту в умовах війни я не бачу. Банки здебільшого перебувають у режимі очікування і у кращому разі відновлюють окремі раніше заморожені продукти та напрями. Ми використовуємо цей час для того, щоб технологічно наздогнати ключових гравців ринку. Це важлива робота, але справжні її результати можна буде оцінити лише після перемоги України, коли розпочнеться активне відновлення економіки.
Ігор Левченко, начальник департаменту персональних банківських послуг UKRSIBBANK BNP Paribas Group:
Початок війни змінив плани кожного українця та бізнесу в Україні. Банки не були виключенням. З початком війни основною метою банківської системи стали забезпечення клієнтів готівковими коштами, обмін валют, безперебійне функціонування платіжних карток, банкоматної, термінальної мережі та мережі відділень. Розуміючи складнощі, з якими кожного дня зіткалися клієнти, банки впровадили кредитні канікули для фізичних осіб та компаній. Також практично всі банки скасували комісії РКО та інші види комісій. Для комунікації банку з клієнтами були вдосконалені дистанційні канали обслуговування. Наразі можна визнати, що банківська система витримала перевірку і функціонувала в найбільш тяжкі дні війни.
Військовий час потребує нових рішень для клієнтів. З початку війни багато українців опинились за кордоном, де вони потребують іншого рівня банківського сервісу, та зазвичай інших банківських продуктів. Банки сфокусувалися на розширенні карткових сервісів, в тому числі за кордоном, таких як доставка та перевипуск карток, дистанційне управління коштами онлайн, відкриття рахунків за кордоном.
На мою думку, я бачу дві потужні точки росту:
1.Кредитування. Основною метою буде відбудова економічної та цивільної інфраструктури, де головну роль будуть відігравати уряд і банківська система через кредитування та інвестиційні проєкти. Гроші — це кров економіки, а банки — це серце економіки.
2. Розвиток цифрових каналів обслуговування клієнтів. Час показав важливість обслуговування клієнтів дистанційно без візитів в фізичні відділення. Вдосконалення цифрових каналів обслуговування, продажу продуктів та комфортної роботи з ними піднесуть рівень банківського сервісу та дадуть змогу залучити якомога більше клієнтів.