Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Володимир Мудрий, ОТП Банк: «Сьогодні основним драйвером підтримки бізнесу є державні кредитні програми»
Коли очікувати на активізацію банківського ринку, як змінилася фінансова поведінка українців, чим допомогти бізнесу в Україні та як організувати злагоджену роботу команди в умовах війни – про це та інше в інтерв’ю Banker.ua розказав Володимир Мудрий, Голова Правління ОТП Банку.
Про стан банківського ринку та ділову активність
– Пане Володимире, Україна вже близько 8 місяців знаходиться у стані війни. Безперечно, наша фінансова система гідно проходить цей етап. А як ОТП Банк пережив цей час, через що вам вже довелося пройти і ще доводиться проходити?
– Перш за все, хочу відзначити саме стабільність роботи всієї банківської системи, і в цьому велика заслуга професійних дій НБУ. Війна стала викликом для кожного з нас і для кожного підприємства та організації. Як і інші системно важливі банки, ОТП Банк певною мірою технічно був готовий для підтримання безперервної діяльності за форс-мажорних обставин, але все передбачити було неможливо. Ще під час кібератаки Petya D або розгортання пандемії COVID-19 ми вчились ефективно реагувати та розробляли відповідні плани, виявляли вузькі місця, що потребували вдосконалення, проводили тестування. Тож персонал був підготовлений до підтримання операційної діяльності у складних умовах. А щодо нових викликів, які принесла війна, то як і всім іншим, доводилося приймати миттєві рішення. Основним завданням було забезпечити безперебійне функціонування сервісів та максимально можливу роботу відділень – і команда з цим успішно впоралась.
Водночас, як і під час інших криз, з початком війни багато вкладників переміщали заощадження до надійних європейських банків із прозорою структурою власності, тож у березні-квітні нам вдалося помітно наростити ресурсну базу.
Що далося важко – це обмеження кредитування, втім з точки зору ризиків, для збереження стійкості банку і його фінансового здоров’я це було неминуче за умов війни.
Загальна економічна ситуація вимагає також формування додаткових резервів під кредитні портфелі, що ми зробили одними з перших на ринку, не очікуючи погіршення стану кредитного портфелю, аби бути максимально прозорими у своїй діяльності для усіх стейкхолдерів.
Наразі ОТП Банк має високу поточну ліквідність (190% при нормативі 100%), достатньо капіталу (21,5% при нормативі 10%), якісно сформовані резерви. Зараз почали планування наступного року, сподіваємося, що працюватимемо за оптимальними прогнозами.
– Здавалося б, вже минуло достатньо часу для відновлення певної ділової активності, але ми як банківське видання бачимо наразі ще доволі низьку активність з боку банків, у тому числі з іноземним капіталом. На вашу думку, чому так повільно відбувається відновлення і коли можна очікувати на активізацію фінустанов?
– Ділова активність у будь-якій економіці визначається двома факторами – рівнем споживання та інвестиціями. Поки йде війна, про інвестиції годі й говорити. Щодо споживання, то під впливом військових дій, інфляції, девальвації гривні, зростання безробіття та іншим чинниками, воно також стискається до базового рівня.
Я переконаний, що питання залучення іноземних інвестицій в економіку – це ключове питання подальшого розвитку. Воно настільки ж важливе, як в оборонному плані приєднання до блоку НАТО.
Про відновлення продуктів та послуг
– Які продукти та послуги вже вдалося відновити? Наскільки змінилися умови за ними і чим це зумовлено?
– У цей складний період ми в ОТП Банку робили все, щоб підтримати потреби та операції клієнтів, надати їм впевненість від їхнього фінансового стану: відкривали майже усі відділення з кінця лютого – початку березня, першими відновили POS-кредитування (у партнерських точках продажу) та розстрочку у самий розпал війни, надання кредитних карток, профінансували посівну кампанію у межах програми «5-7-9» майже на 1 млрд грн.
Разом із тим, надання низки банківських продуктів та послуг наразі заборонено або обмежено Національним банком у зв’язку з воєнним станом. Тож, ми повинні здійснювати свою діяльність відповідно до нормативної бази, що обмежує доступ споживачів для таких послуг, як отримання готівки, купівля іноземної валюти, перекази інвалюти за кордон, придбання паперів іноземних емітентів.
Крім цього, ми були вимушені обмежити активне кредитування, що в умовах воєнного стану є дуже ризикованим.
– Як змінився попит серед клієнтів, їхня поведінка, запити?
– Дуже б хотілося дати оцінку клієнтської поведінки та їхнім запитам у цілому, але сьогодні оцінювати температуру «у середньому по лікарні» неможливо: дуже багато тут залежить від регіону та військових дій у ньому, тобто чи опинився він під окупацією, знаходиться у прифронтовій зоні, наскільки постраждав від ракетних обстрілів, або є прикордонним регіоном з боку Польщі, Словаччини, Угорщини тощо. Тож, фінансова поведінка клієнтів та управління нею стали більш сегментованими та фокусними. Адже для клієнтів з одних регіонів наразі важливим є доступ до коштів та реструктуризація раніше отриманих кредитів, а з інших – кредитна підтримка та перезапуск бізнесу.
– Всі ми розуміємо, що банкам в Україні наразі необхідно стимулювати розвиток бізнесу, допомагати підприємцям піднімати економіку країни. Що ОТП Банк робить у цьому напрямі? І які плани маєте по взаємодії з бізнесом?
– За сьогоднішніх умов, основним драйвером підтримки бізнесу є держава і державні кредитні програми, зокрема, з надання доступних кредитів « 5-7-9%». ОТП Банк бере у них участь та фінансує бізнес, зокрема, фінансував посівну кампанію цього року. Також нещодавно на рівні ОТП Групи для України було затверджено окремий ліміт кредитування корпоративних клієнтів, який також буде використано на відновлення бізнесу. Плануємо кредитувати, підвищувати ліміти за овердрафтами.
Про фінансову Групу
– ОТП Банк входить до міжнародної фінансової групи. Яка реакція була у ваших іноземних колег на події в Україні? Чи обговорювали ви разом курс, яким банк буде йти надалі, що вони рекомендують?
– Загалом будь-який дочірній банк міжнародної фінансової групи будує стратегію розвитку у відповідності до глобальної стратегії та стандартів материнської компанії. Тим більше, за форс-мажорних обставин, коли прийнята раніше стратегія змінюється за лічені години. Тож, запитання, обговорювали чи ні, навіть не розглядається.
Наша Група миттєво заявила про повну підтримку України, збирала кошти для допомоги українським колегам, надала притулок сотні співробітників українського ОТП Банку, і це лише в Угорщині. Також прихисток українським колегам одразу запропонували дочірні банки у Болгарії, Румунії, Чорногорії.
Кілька країн, серед яких Молдова, Болгарія, Угорщина та інші, запровадили пільговий режим відкриття українцям рахунків (без наявності посвідки на проживання, що є неможливим за звичайних обставин), обмін української гривні, оренду сейфів та інші послуги, що потребують люди, які в’їхали до іншої країни, нічого не підготувавши заздалегідь.
Про роботу команди та найближчі плани
– Інші керівники українських банків до цього нам розповідали, що головним фактором, який допоміг фінустановам втриматися протягом цих місяців, були люди, тобто спрацьована протягом довгих років команда спеціалістів. Що ви можете сказати про вашу команду? Наскільки швидко спеціалісти та топ-менеджери ОТП Банку переключилися на «нові рельси»?
– Так, наші колеги неймовірні! Коли розповідаю про них, завжди охоплює почуття гордості. І тут не лише професіоналізм та підготовка, а й відданість та залучення команди зіграли дуже велику роль у підтримці функціонування банку.
Наприклад, наш Інформаційний центр, розташований у Миколаєві, протягом доволі тривалого часу обслуговував клієнтів під час масованих ракетних ударів, інколи з бомбосховищ та підвалів, намагаючись зв’язатися з клієнтами по всій Україні та за кордоном у коротких проміжках між виключенням електроенергії та падінням інтернету. Пізніше його окремі функції були розподілені між працівниками в інших регіонах для підтримання якості обслуговування клієнтів. Утім, співробітники Інформцентру є справжніми героями, які попри реальну загрозу життю виконували обов’язки та допомагали людям.
Схожі ситуації були і в інших регіонах. У Києві та Дніпрі співробітники дистанційно працювали під час тривоги з підземки, дехто підтримував зв’язок та приймав рішення з притулків для біженців у Польщі та Німеччині. У Чернігові, Харкові, Сумах наші люди виходили на роботу під обстрілами, йшли пішки до офісів, ховалися разом із клієнтами, коли починалася повітряна тривога. Усе, аби клієнти могли вчасно отримати готівку, забрати важливі документи з банківських скриньок або обговорити, як жити далі. Інколи відділення ОТП Банку були чи не єдиною банківською установою, що працювали у тих місцях.
Щодо членів правління ОТП Банку, яке, до речі, є одним із найстабільніших на нашому ринку, то вони керували своїми напрямами певний час одразу з кількох географічних локацій. Так, член правління з розвитку роздрібного бізнесу та мережі взагалі не залишав Київ ні на день, власноруч відкривав відділення, розвозив пластик, допомагав із транспортуванням співробітникам та служив у ТРО.
– У чому ви бачите зараз точки зросту для банків та конкретно для вашого? Чи плануєте продовжувати розвиватися у діджиталі, адже під час війни дистанційне обслуговування, сервіс у режимі онлайн став ще більш затребуваним?
– Для бізнесу будь якого банку , роздрібного або корпоративного головним є клієнт. І його підтримка є наразі ключовим завданням для усіх із нас — кредитними ресурсами, заощадженнями чи інвестуванням.
Наразі ми активно продовжуємо розвиток нового мобільного додатку для роздрібних клієнтів, працюємо над застосунком для малого та середнього бізнесу, приєдналися до єПідтримки у Дії. Крім того, найближчим часом розглядаємо повернення та збільшення лімітів для юридичних осіб, лізингові пропозиції, а також плануємо взяти участь в оцінці кредитоспроможності клієнта та його супроводженні в іпотечному кредитуванні через Дію, щойно цей механізм стане доступним для комерційних банків.