Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Цього року в Україні з’явилися нові правила роботи банків та колекторських компаній щодо прострочених заборгованостей. Тепер Нацбанк отримав право штрафувати банки та фінансові установи за грубу поведінку з клієнтами під час нагадувань про заборгованість.
Banker.ua розбирався, як і за що Нацбанк штрафує колекторські компанії.
У липні 2021 року почав діяти закон про захист прав споживачів фінансових послуг. Фінансові установи почали карати за його порушення, зокрема, це стосується вимоги щодо етичної поведінки під час врегулювання простроченої заборгованості.
Тепер НБУ може застосовувати до банків вплив за порушення прав споживачів фінансових послуг. Це можуть бути:
- письмове попередження;
- штрафні санкції, які можуть коливатися у розмірі від 300 до 8 000 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Що потрібно знати про закон
Завдання закону – розмежувати правила моральної поведінки. Ось що за новими правилами дозволяється робити колекторам:
- Дзвонити, як і раніше, можна, адже це основний вид їхньої діяльності. Однак тепер заборонено здійснювати дзвінки людям із 20:00 до 09:00.
- Особисто зустрітися з боржником можна лише з 09:00 до 19:00. Боржник має дати згоду на цю зустріч.
- Якщо людина під час першого телефонного дзвінка повідомить колектора, що має адвоката або законного представника, то колекторській компанії буде заборонено спілкуватися з боржником безпосередньо.
При цьому співробітникам колекторських компаній заборонено:
- Погрожувати як особисто, так і по телефону або онлайн.
- Повторно дзвонити людям, які не належать до боргу, якщо вони попросили більше їх не турбувати.
- Використовувати нецензурну лексику.
- Поширювати образливі матеріали про боржника, зокрема порнографічні фотоколажі. Все це є порушенням Конституції, Цивільного та Кримінального кодексів України.
- Примусово стягувати борг. На це уповноважено лише органи Державної виконавчої служби. Колектори можуть лише інформувати про наявність боргу.
- Обробляти персональні дані особи без її дозволу.
- Заборонено надсилати СМС-повідомлення про борг безпосередньо позичальнику, його роботодавцю, приїжджати до нього додому, загрожувати йому і рідним.
Як і за що штрафує НБУ
Наразі в Україні працює понад 200 колекторських компаній, які займаються стягненням простроченої заборгованості своїх клієнтів. НБУ також веде реєстр колекторських компаній. У ньому поки що понад 50 компаній.
Про порушення з боку колекторів українці можуть повідомляти фінустанову та Нацбанк. При цьому два порушення вимог моральної поведінки призводять до дострокового розірвання договору.
Однією з перших Нацбанк оштрафував компанію ТОВ «КРЕДИТПРОМІНВЕСТ», це сталося 1 жовтня цього року. Сума штрафу становила 102 тис. грн. Компанія порушила вимоги під час стягнення простроченого боргу згідно зі статтею 25 закону України “Про споживче кредитування”. А саме, порушення стосувалося вимог законодавства щодо етичної поведінки.
Крім того, нещодавно Національний банк з’ясував, що ТОВ «ФК Аллурія» залучало для врегулювання простроченої заборгованості колекторів, які не зареєстровані регулятором. НБУ наклав на «Аллурію» одразу три штрафи через залучення не включених до реєстру колекторських компаній.
За перше порушення компанія отримала мінімальний штраф у 85 тис. грн., за друге — 110,5 тис. грн., а за третє — максимальний штраф у 136 тис. грн.
Також регулятор оштрафував ТОВ «Маніфой» — компанію, яка надає мікрокредити онлайн. Такі заходи було вжито через порушення співробітниками компанії вимог моральної поведінки, етичних вимог.
«Маніфою» також було оштрафовано двічі у розмірі 102 тис. грн. за кожне порушення. Це максимально передбачений штраф. Він пов’язаний із систематичністю та обсягом звернень громадян щодо поведінки цієї фінустанови.