За досягнутою мрією прийде нова, ще глобальніша: як Василь Хмельницький створює бізнес майбутнього в Україні

30 Грудня 2021

Василь Хмельницький – український підприємець, засновник холдингу UFuture та першого в Україні інноваційного парку UNIT.City. Входить до рейтингу ТОП‑30 Forbes Україна. Його бізнес вже охоплює понад 50 напрямів, але, здається, ця людина дивиться повз простір і час. В ексклюзивному інтерв’ю Banker.ua Василь Хмельницький розказав про те, чим пишається цього року, для чого створює цілі екосистеми, які глобальні тренди адаптуються в Україні, як сформувати бізнес­культуру та чим житиме світ у найближчому майбутньому.

Матеріал підготовлений для друкованої версії журналу Banker.

Головний Telegram-канал банкірів

— Василю, у  2021 році до ваших бізнесів було прикуто багато уваги. Що би ви записали собі в подію року, а що із запланованого не вдалося реалізувати?

— Це був рік складних викликів для всіх українських підприємців. Ми — не виняток. Перемогою для бізнесу можна назвати те, що ми втримали свої позиції в категоріях, зберегли команди, не закрилися. Ми змогли підтримати наш інфраструктурний проєкт Міжнародний аеропорт «Київ» імені І. Сікорського, і зараз команда працює над тим, щоб відновити його активність.

Ми — великий холдинг, нам легше балансувати втрати окремих бізнесів, тому загалом я вважаю рік успішним для UFuture. Ми залучили 50 млн євро від Європейського інвестиційного банку на розвиток інфраструктури інноваційного парку UNIT.City в Києві, проєкт забезпечений фінансами на 100 відсотків й активно розвивається. У UNIT.City у Харкові цього року ми також збільшили інфраструктуру для наших резидентів.

В індустріальному парку «Біла Церква» вже 9 резидентів, це малі та середні українські виробники. Це унікальний для України майданчик — по суті, це єдиний працюючий індустріальний парк, який генерує нові робочі місця і допомагає українським виробництвам швидше зростати та розвиватися.

Ми не лише надаємо резидентам інфраструктуру, а й інвестуємо наші знання та ресурси. Я переконаний: щоб Україна була економічно незалежною та успішною, нам потрібні сотні таких промислових парків по всій країні. Готові ділитися нашим досвідом з іншими інвесторами.

Незважаючи на закриті кордони, команда холдингу залучила в Україну іноземного інвестора — катарську інвестиційну компанію Nebras Power, одного із найбільших гравців у сфері енергетики. Також я задоволений тим, як розвивається наш фармацевтичний бізнес Biopharma, ця компанія є майбутнім «єдинорогом».

— У UFuture, крім бізнес-активностей, відбулося багато інших. Які з них були пріоритетними для вас?

— Вперше після пандемії ми провели Київський міжнародний економічний форум і вперше — U Tomorrow Summit — масштабний саміт міжнародного рівня для розвитку креативних індустрій. Ці події є важливими репутаційними драйверами для України у світі та потужною платформою для розвитку підприємництва в країні.

Для мене є гарним результатом те,  що цьог­о року багато наших освітніх та імпакт-проєкті­­в, які ми створюємо для екосистеми UNIT.City та країни в цілому, запрацювали автономно та вийшли на самоокупність: Unit School of Business, клуб підприємців Win Win Club, виробничий акселератор INDAX, що сприяє розвитку українського виробництва та інші. Але у нас є і соціальні проєкти фонду K.FUND, такі як школа МСП, вони також дуже важливі.

— Наразі існує тренд на створення екосистем. У нашій країні ви один із перших, хто почав говорити про це та реалізовувати екосистемні проєкти. Ми бачимо це на прикладі вашого холдингу, інноваційних та індустріальних парків. Чому ви звернули увагу на цей тренд?

— Раніше сильними вважалися вертикальні компанії, з чіткими правилами та органами управління. Мій бізнес трансформувався так, що зараз маю велику кількість напрямів, де є сильні партнери.

Ці бізнеси успішні кожен у своєму напрямі, але об’єднавши їх в одну екосистему, ми бачимо, що вони дають колосальний буст і прискорення один одному. Вони створюють спільні проєкти, партнерства, посилюють один одного досвідом та експертизою. Це екосистема, що саморозвивається, в якій ціле значно більше, ніж просто сума його учасників. При такому підході змінюється і моя роль — я виступаю для бізнесів не керівником, а скоріше ментором та наставником.

Ми дотримуємося принципу win-win — коли конкуренти стають партнерами, з якими можна об'єднуватись, створювати кращий продукт і воювати на глобальних ринках

Світ став глобальним. Ми бачимо, як змінюється природа відносин між різними компаніями, погляд на конкуренцію. Якщо 20 років тому ми чітко розуміли, що конкурент — наш ворог, і ми мали з ним боротися, то зараз я впевнений, що конкурент не є ворогом. Ми дотримуємося принципу win-win — коли конкуренти стають партнерами, з якими можна об’єднуватись, створювати кращий продукт і воювати на глобальних ринках.

З’являється синергія, якої раніше не було. Цей позитивний тренд нам важливо застосовувати в Україні і усіх сферах, а не лише у бізнесі, якщо ми хочемо, щоб країна досягла успіху на світовій арені.

— Світ змінюється дуже швидко і нові технології змінюють компанії, галузі, країни, людей. Які тренди ви бачите і як людям та компаніям адаптуватися, щоб бути успішними у сучасному світі?

Один із ключових трендів, який ми зараз бачимо, — зміна корпоративної культури. На зміну культурі менеджерів приходить культура внутрішніх підприємців. Для підприємця вигода важливіша за ризик. Такі співробітники здатні виявляти ініціативу, ризикувати, брати на себе відповідальність. Менеджер зазвичай вибирає стабільність.

У період, коли світ змінюється щомиті, компаніям важливо заохочувати талановитих співробітників, інвестувати в їхню освіту, створювати сильні команди, які стануть «локомотивами» та драйверами змін усередині компанії, ринку, країни. Це те, куди рухаються усі сучасні бізнеси. І якщо це зрушення не відбудеться, якою успішною не була б компанія, рано чи пізно вона почне програвати компаніям нового формату.

— Багато компаній перевели робочі процеси в онлайн і не планують повертатися в офіс навіть після закінчення пандемії. Як ви вважаєте, чи позначиться це на їхній ефективності? І якою ви бачите майбутню модель роботи у компаніях?

— Вважаю дистанційну роботу неефективною. Я прагматичний підприємець і думаю, що ситуація на ринку в найближчі рік-два в Україні буде важким. Виграє той, хто втратить менше, ніж решта.

Багато бізнесів закриватимуться, грошей у людей буде значно менше, конкуренція за «шматок пирога» в будь-якій сфері зросте. Я переконаний, що лише під час живого спілкування команда може повноцінно обмінюватися знаннями, досвідом, конструктивно сперечатися, знаходити ефективні рішення та впроваджувати їх у життя. Це те, що допомагає нам зростати швидше і бути стійкішими у турбулентному світі.

В Україні зараз багато компаній працюють дистанційно. Але ми бачимо, що є ціннісний конфлікт між власником та компанією, менеджером та працівниками.

Людям комфортніше працювати віддалено: менше контролю, витрат, більше часу на особисте життя. Але для власників це неефективно. Зазвичай практично 50% фахівців із IT-сфери вже працюють на двох роботах. Для компаній це означає втрати та високі ризики.

Тому зараз ми спостерігаємо зворотний тренд — навіть такі світові гіганти, як Google, які були за віддалену роботу, наразі купують офісні центри і прагнуть повернути співробітників в офіс.

Є бізнеси-винятки. Але загалом прогнозую, що великі та успішні компанії впровадять гібридний формат, але заохочуватимуть командну роботу в офісах.

— На якому етапі розвитку, на ваш погляд, зараз перебуває українська бізнес-культура? Що потрібно для того, щоб вона розвивалася?

— Бізнес-культура не може розглядатися окремо від загальної культури, традицій та менталітету. Ми, українці, — дуже креативна нація. Ми працездатні, маємо фундамент освіти, культури, взаємозв’язків. Але є й деякі ментальні особливості, що заважають розвитку бізнес-культури.

Перше — ми індивідуалісти і не любимо працювати в команді, ділитися здобутками. Успіху легше досягають глобальні екосистеми, які взаємодіють між собою, нам потрібно виховувати культуру партнерства, стратегій win-win.

Друге — ми не любимо вчитися, і це також впливає на ефективність бізнесу. Якщо у вас немає грошей, то, швидше за все, ви просто не знаєте, як їх залучити і як ними скористатися. Компанії в Україні сьогодні мають взяти на себе відповідальність за безперервне та якісне навчання співробітників.

Третій дуже важливий аспект — в Україні люди, як і раніше, не люблять бізнес, вклад підприємців дуже недооцінений суспільством. Це проблема, яку треба системно вирішувати. Україні потрібні сотні тисяч дрібних та середніх підприємців! І до цієї професії у суспільстві має з’явитися висока довіра та повага, адже саме підприємці створюють цінності, робочі місця та сплачують податки.

— Виходячи з трендів, які ви бачите, які сфери вважаєте перспективними для інвестування?

— Я рекомендую підприємцям-початківцям інвестувати незалежно від трендів у ту сферу, де ви вже є експертом і маєте досвід. Там у вас найвищий шанс заробити, а не втратити гроші. І точно інвестуйте у розвиток та навчання себе та команди. За даними Всесвітнього економічного Форуму в Давосі, у найближчі кілька років найбільш затребуваними навичками будуть аналітичне мислення та інноваційність. Розвивайте ці навички, щоб йти в ногу з часом.

Україні потрібні сотні тисяч дрібних та середніх підприємців! І до цієї професії у суспільстві має з'явитися висока довіра та повага, адже саме підприємці створюють цінності, робочі місця та сплачують податки

Тренди інвестицій на найближчі роки зрозумілі: медицина та фармацевтика, продукти харчування, виробництво товарів загального споживання, все, що пов’язане з доставкою та логістикою, переходом у діджитал. Набирає обертів шерингова економіка, до 2025 року світовий обсяг шеринг-економіки досягне $335 млрд. Технологія блокчейн поки що недооцінена ринком. Упевнений, у неї великі перспективи. Інновації та IT-рішенн­­я при цьому матимуть велике значення в будь-якій сфері.

— Поговоримо про традиційні для вас сфери бізнесу. Ваші проєкти «Новопечерські Липки» та UNIT.Home активно розвиваються. Чим вони жили у 2021 році і як на них позначилося зростання цін на нерухомість?

— Проєкт «Новопечерські Липки» ми з партнерами заклали 18 років тому. Сьогодні ви бачите цей проєкт вже на фінальній стадії зростання та розвитку. Я задоволений тим, як цей проєкт виглядає, але вже давно не займаюся його розвитком, там є сильний керівний партнер і команда.

UNIT.Home — це зовсім новий проєкт, і я впевнений, що він буде актуальним і через 20 років. Ми створюємо його в партнерстві з KAN Development, найкращими у своїй справі. І зараз ми тільки на початку шляху та закладаємо фундамент для розвитку, але вже бачимо, що попит на UNIT.Home значно перевищує пропозицію. Я впевнений, що життя в екосистемах — це тренд майбутнього. Це буде «місто в місті», місто сучасної архітектури, місто садів і площ, з дуже сильною інфраструктурою, безпекою та інноваціями.

Тут можна буде ефективно працювати та комфортно відпочивати, навчатися, жити. Рівень життя тут буде як у Лондоні,  але всього за 15 хвилин від Хрещатика. Аналогів такій пропозиції в Україні немає, тому зростання попиту та цін для нас зрозуміле. Я сам як споживач віддаю перевагу цьому рішенню в майбутньому.

— Ви зазначили, що проєкт UNIT.City мав досвід роботи з Європейським інвестиційним банком. Чи задоволені ви цим досвідом? Чим відрізняється підхід таких гігантів, як ЄІБ?

— Я пишаюся роботою команди, ми сьогодні єдиний бізнес в Україні, який залучив кредит від Європейського інвестиційного банку під такий невеликий відсоток. Але ключовим у цьому партнерстві є той імпакт, який створює UNIT.City для України і те, як парк впливає на розвиток економіки не лише Києва, а й країни загалом. Те, що ми створюємо в UNIT.City,
розуміют­ь поки не всі, але в майбутньому позитивний вплив цього проєкту точно відчують усі українці. Це точка входу в Україну інвесторів, партнерів та технології майбутнього. Це магніт для талантів, місце, де найсміливіші ідеї стають реальністю.

Ми створюємо нову інноваційну екосистему, де народжуватимуться стартапи-єдинороги, продукти з високою доданою вартістю, компанії, які гідно представлятимуть Україну на світових ринках. Тому я вважаю, що ЄІБ не просто відзначив нас як соціально відповідальний бізнес, наше партнерство говорить про те, що іноземні партнери відчувають великий потенціал України.

— Як ви ставитеся до кредитів і які поради дали б бізнесменам, які побоюються залучення позик, і через це не можуть масштабувати бізнес?

— У мене понад 30 років досвіду в бізнесі та понад 50 напрямів. Я не відкрию секрет, якщо скажу: підприємцям завжди не вистачає грошей, нам завжди є куди інвестувати. Кредитні гроші часто є запорукою успіху та масштабування. Тому я вважаю, що кредитів не потрібно боятися, важливо вміти правильно прорахувати, який кредит ви можете собі дозволити, і наскільки це є доцільним.

Моя порада: брати кредит тільки на той проєкт, який уже генерує прибуток, і не брати на новий бізнес, навіть якщо на паперах він приносить величезний дохід.

— Що думаєте про криптовалюту? Наскільки для вас це комфортний інструмент з погляду зберігання і примноження коштів? Якими є перспективи легалізації криптовалюти та застосування технології блокчейну в українських реаліях?

— Криптовалюти, як і NFT-токени, — це новий тренд, його не можна недооцінювати. Ми нещодавно були з командою у Кремнієвій долині і вкотре переконалися, що цю тему більше не можна ігнорувати. У ній треба розбиратися і йти в неї. Я, як і раніше, не рекомендую інвестувати в криптовалюти більше 7% вашого доходу, але вважаю, що технології блокчейну будуть з нами надовго. Я не беруся судити, як вони будуть трансформуватися або з якою швидкістю розвиватися, але я точно у щось інвестую.

Те, що ми створюємо в Unit.City, розуміють поки не всі, але в майбутньому позитивний вплив цього проєкту точно відчують усі українці. Це точка входу в Україну інвесторів, партнерів та технології майбутнього. Це магніт для талантів, місце, де найсміливіші ідеї стають реальністю

— Як би ви оцінили загалом нинішній розвиток українського банкінгу з боку бізнесменів, і чи плануєте ви запуск власних проєктів у фінтех чи банкінгу?

— Ні, не планую. Ефективний банківський сектор є обов’язковою умовою для розвитку підприємництва та економіки нашої країни. Сьогодні є колосальний розрив у фінансуванні. Український бізнес знаходиться у неконкурентному середовищі, ми маємо високі відсоткові ставки. Проте, щоб розвинути працюючий бізнес, потрібні кредити.

При цьому в Україні традиційно дуже висока культура банківського сервісу та комфорту для клієнтів. Фінтех у нашій країні сильно розвивається. Український monobank — один із найкращих банків у світі за рівнем сервісу. Ми також працюємо з багатьма державними банками, бачимо їхні позитивні зміни та задоволені нашим партнерством.

— Яке місце у вашому бізнесі займає корпоративно-соціальна відповідальність? Наскільки цей напрям важливий для сучасного бізнесу?

Я переконаний, що неможливо бути успішним у бідній країні. Тому ми як інвестиційний холдинг, який концентрує активи в Україні, стратегічно в неї інвестуємо. Ми зацікавлені в тому, щоб розвивати країну та робити її успішнішою. «Дай людині рибу, і ти нагодуєш її на цілий день. Навчи її ловити рибу, і ти нагодуєш її на все життя». Мені близька ця концепція, тому пріоритет для нас — це створення довгострокових і стійких імпакт-проєктів, які можуть генерувати цінність незалежно від подальших інвестицій.

Бліц

Почати день із пробіжки чи до ранку обговорювати новий проєкт із командою?

– Почати з пробіжки.

Довести проєкт до ідеалу за 10 років чи вчасно продати та інвестувати гроші в новий?

– Вчасно продати та інвестувати гроші в новий.

Вести бізнес самотужки чи з партнерами?

– З партнерами.

Приїхати в офіс у діловому костюмі або в худі й кросівках?

– Якщо немає ділових зустрічей з великими банками або партнерами, то можна в худі й кросівках.

Провести переговори у ресторані з високою кухнею чи в офісі за піцою?

– Залежить від партнера. Десь за піцою, а десь і в ресторані.

Три якості ідеального бізнесмена?

– Наполегливість, впевненість та уважність до деталей.

Головна бізнес-мрія Василя Хмельницького?

– На сьогодні – зробити свій внесок в інноваційний світ України, зробити його кращим. Але з кожним досягненням мрії з’являється нова, більш глобальна. Не виключаю, що в мене будуть ще більші мрії. Вони, як і стратегії, змінюватимуться залежно від віку, посади, життєвого шляху.

Три найшанованіших та найпрогресивніших українських бізнесмени зараз?

– Я назвав би 20. Це переважно люди з нової економіки. У нашій країні є круті підприємці. Вони відповідальні, системно роблять бізнес, який коштує великих грошей.

Головні точки зростання української економіки для підприємництва?

– Виробництво, сільське господарство, інновації саме як окремий підрозділ ІТ.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: