Легалізація діяльності українських ФОПів у країнах Європи. Практичний досвід, податкові нюанси

24 Червня 2022

Наталія Гайкалова, податковий консультант в IТ та СЕО Finevolution Poland/Ukraine

За 4 місяці від початку повномасштабної війни український ІТ-сектор відчув небачену «експортизацію» ІТ-фахівців до країн Європейського Союзу. Звісно, певний відсоток уже повернувся на Батьківщину, але для тих, хто залишився на території ЄС, вже от-от потрібно буде вирішувати: що робити далі? Де та кому сплачувати податки? Як офіційно працювати за кордоном та що робити з українським статусом ФОП?

Час «Ч» у кожного айтівця власний, адже треба розуміти, коли саме виїхав за кордон спеціаліст та чи осів він у певній країні, чи збирається він знаходитися у цій країні понад 183 дні в році.

Я акцентую на 183 днях, тому що це найпростіший тест «де сплачувати податки», але не єдиний. Саме це і є «час Ч», після якого українського айтівця (ФОП) можуть визнати податковим резидентом тієї країни, де він живе та працює.

Спробую занурити вас у суть податкового резидентства, адже, як показує практика, цей термін часто плутають із загальним резидентством тієї чи іншої країни.

Податкове резидентство — це ключовий фактор, на підставі якого ми можемо зʼясувати, де фізична особа має сплачувати податки

В податковому законодавстві кожної країни є визначення критеріїв, хто підпадає під податкове резидентство в країні проживання.

Як приклад, я візьму Польщу, адже саме ця країна прийняла найбільшу кількість тимчасових переселенців і це найпопулярніший напрямок з релокейту офісів українських компаній на сьогодні.

У Польщі, за законодавством, податковим резидентом вважається особа, що має центр життєвих інтересів на території Польщі та/або проживає на її території понад 183 дні (у податковому році, що дорівнює календарному).

Якщо з центром життєвих інтересів виникає дуже багато питань, що то таке і як його визначити, то з періодом перебування все дуже чітко. Прожив понад 183 дні у 2022 році – готуйся сплачувати податки у Польщі.

В інших країнах ЄС критеріями податкового резидентства у різній комбінації є наявність постійного місця проживання, центру життєвих та економічних інтересів або проживання понад 183 дні на території країни.

Додатково, щоб визначати, де сплачувати податки, потрібно звертатися до Конвенцій про уникнення подвійного оподаткування та дивитися, як визначити своє податкове резидентство між двома країнами. На сьогодні відсутні будь-які регуляції, які б надавали тимчасовим переселенцям пільги на сплату податків в країні перебування довготерміново. Можливо, в майбутньому щось з’явиться, але поки що працюємо з тим, що є.

Розглянемо практичну ситуацію: IT-спеціаліст виїхав за декілька днів до 24.02.2022 року в Польщу разом із сім’єю, орендував квартиру на рік довготерміново, отримав прописку та вирішив залишитися в Польщі на декілька років. Однозначно у такій ситуації можна зробити висновок, що він стане податковим резидентом Польщі і йому потрібно легалізовувати свій фриланс-дохід там. Найкращим варіантом стане реєстрація локального статусу індивідуального підприємця.

Розглянемо варіанти реєстрації статусу ІП в Польщі, Чехії, Іспанії, Португалії та Німеччині.

Польща

Одразу вважаю за потрібне підкреслити, що наш досвід і досвід наших клієнтів, які вирішили легалізувати свою діяльність у Польщі, вказує на те, що процес відкриття ФОП у Польщі найлегший, найбільш підлаштований для українців та найшвидший. Особливо, якщо звертати увагу на те, що для відкриття ІП в ЄС вам потрібно відкрити банківський рахунок, а то є ще той квест у більшості країн.

Для реєстрації ІП в Польщі українцю потрібен мінімальний набір, а саме: 

  • Посвідка на «тимчасовий притулок», або карта поляка, або ПМЖ
  • Документи, що підтверджують вашу особу (закордонний паспорт, ID-картка або внутрішній паспорт)
  • Відкрити банківський рахунок в одному з банків Польщі (процедура відкриття рахунку, особливо зараз, максимально спрощена, і займає трохи більше часу, ніж відкриття рахунку в українському банку).

Строк реєстрації ІП в Польщі — до 1 тижня, але, як показує практика, цей процес може займати і декілька днів.

Щодо оподаткування, то Польща надає 3 варіанти оподаткування для ФОПів. Зараз ми розглянемо детально податки та ці системи.

Стандартний податок на доходи фізичних осіб в Польщі складає:

  • 17% – до 120 000 PLN (25 тис. EUR)
  • 32% – понад 120 000 PLN

Сума, що не оподатковується, встановлена ​​в розмірі 30 000 злотих і була введена з 1 січня 2022 року. Це означає, що платники податків, які заробляють менше ніж 30 000 злотих на рік (приблизно 6400 євро), будуть звільнені від сплати податку.

У разі доходу, що перевищує 120 000 злотих (~25636 євро), податок становить 15 300 злотих (~3268 євро) + 32% від суми, що перевищує 120 000 злотих. Сума податку, що зменшується, вже включена до вищевказаної суми 15 300 злотих.

До речі, у Польщі діє система відрахувань з бази оподаткування, яка може зменшити суму податку до сплати. Особливо це цікаво молодим IT-спеціалістам до 26 років, які працюють за трудовим договором. Їм надається пільга при сплаті ПДФО, якщо їх дохід до 85 528 злотих на рік (18.5 тис. EUR) від працевлаштування.

Однак, якщо айтішник займається підприємницькою діяльністю, йому потрібно зареєструвати ФОП та обрати систему оподаткування, про яку я згадувала вище.

Варіант 1. Прогресивна шкала оподаткування (враховуються витрати)

  • Стандартний податок 17% / 32% + соціальний податок 9%.

Варіант 2. Лінійна шкала оподаткування (враховуються витрати)

  • Податок на прибуток (доходи мінус витрати) – 19%
  • Соціальний податок – 4,9% від бази оподаткування

Варіант 3. Податок з доходів без урахування витрат (lump sum), від 2% до 17% (залежить від виду діяльності) – беремо приклад для ІТ-сфери

  • 12% із доходу – ФОПа, який займається розробкою програмного забезпечення;
  • 8,5% із доходу – ФОПа, який займається консультуванням із розробки програмного забезпечення.

Тепер детальніше розберемося із сумами соціального податку для 3 варіанту оподаткування.

  • для доходу до 12700 євро – 71 євро на місяць;
  • для доходу від 12 700 до 63 550 євро – 127 євро на місяць;
  • для доходу понад 63 550 євро – 214 євро на місяць.

Перші 6 місяців ІП може сплачувати мінімальний внесок 60 євро.

Додатково для будь-якого типу оподаткування ІП всередині Польщі діє власна ставка ПДВ - 23%. Виникнення ПДВ залежить від конкретної діяльності ІП і при наданні послуг на міжнародних ринках може бути навіть 0%

І що важливо — якщо доходи за звітний фінансовий рік не перевищують 2 млн EUR, індивідуальний підприємець у Польщі може вести бухгалтерський облік за спрощеною схемою (якщо більше, то обов’язково рекомендуємо наймати бухгалтера).

Щодо бухгалтера для ФОПа, я однозначно рекомендую шукати саме локальних представників, адже податкове законодавство має звичку змінюватись.

Чехія

Наступна країна, яка зараз привітно ставиться до українських айтівців, – це Чехія.

З моєї практики та моїх колег, ще 4 місяці тому питання релокейту та відкриття ФОП у Чехії здавалось чимось надто бюрократичним. Та починаючи з 24 лютого 2022 року, Чехія «відкрилась для українського IT наново».

Що було та що сталось? Раніше лише для того, щоб легально переїхати до Чехії, навіть за робочим запрошенням, українцю потрібно було пройти декілька кругів «самі знаєте чого» лише для того, щоб коректно подати всі необхідні документи на клопотання про робочу візу і взагалі отримати її. І що важливо, віза видавалася лише за умови сплати страхового поліса, вартість якого становить декілька тисяч євро залежно від терміну, на який ви бажали отримати візу.

Та з початком повномасштабної війни в Україні Чехія не тільки відкрила свої двері для тимчасових переселенців, а й почала безкоштовно видавати страхові поліси (які раніше потрібні були саме для оформлення робочої візи) і відкрила ринок праці для українців. Одразу хочу подякувати всім представникам Чехії, які будуть читати цей матеріал.

Що потрібно українцю для відкриття ФОП в Чехії саме зараз?

  • Реєстрація здійснюється на підставі наявності візи (толерантності в тому числі).
  • Розписка про відсутність судимості, підписана у місцевого нотаріуса (як виняток, для українських громадян через відсутність можливості отримати довідку на батьківщині).
  • Довіреність (лише для віддаленої реєстрації) або особиста присутність (мінімально 7 днів у Празі).

Строк реєстрації ІП в Чехії — від 3-х робочих днів до тижня.

Щодо оподаткування ФОП в Чехії, то воно виглядає наступним чином: 

  • 15%-й дохід від прибутку ФОП сплачує до бюджету Чехії (але є дуже приємна новина – лише із 40% доходу ФОП).
  • Обов’язкові щомісячні відрахування на соцслужбу – близько 2700 крон незалежно від генерування доходу в ФОП.
  • Також існують різного виду пільги для зменшення оподатковуваної частини, але вони формуються окремо під кожен кейс.

Тож, якщо ви давно планували стати податковим резидентом Чехії, зараз саме час.

Далі вважаю за потрібне перейти до теплих країн, і розповісти, які там реалії відкриття ФОП.

Іспанія

Іспанія завжди була цікавою для українських айтівців, та саме з початком воєнного вторгнення запит на релокейт до неї почав стрімко зростати. Перед відкриттям ФОП в Іспанії українці можуть податися на статус «тимчасового перебування», але супер бенефітів, окрім дозволу на проживання, чекати не варто.

Й одразу до практичних аспектів: карту «тимчасового перебування» потрібно очікувати 30-40 днів, і що важливо, ви не маєте права виїжджати з країни в цей проміжок часу, адже ваш запит автоматично анулюється. Для отримання тимчасового дозволу на проживання потрібно звернутись до відділу поліції.

Далі у випадку закінчення спеціального тимчасового дозволу в IT-спеціалістів буде можливість отримати посвідчення на постійне проживання на підставі роботи в Іспанії та отримання там доходу (в разі офіційного працевлаштування за контрактом в одну з компаній Іспанії або набуття статусу ФОП).

Для відкриття ФОП в Іспанії айтівцю потрібно буде: 

  • Отримати податковий номер фізичної особи;
  • Відкрити банківський рахунок перед реєстрацією ФОП (Важливо! Рахунок можливо відкрити лише при наявності іспанської сімки);
  • Особистий візит до органів реєстрації.

Термін відкриття — до 2-х тижнів.

Щодо оподаткування ФОП, то воно виглядає наступним чином:

  • ПДФО — по прогресивній шкалі від 19% до 47%;
  • Соціальний податок ~ 300 EUR/місяць, але є пільги протягом перших 2-х років (спочатку 60 євро, потім 150 євро);
  • ПДВ — 21%.

Португалія

Щодо сусідньої Португалії, то виходячи з нашої внутрішньої статистики компанії, ця країна стала однією із теплих «Мек» для наших айтівців, бо запити на відкриття ФОП реально надходять по декілька разів на тиждень.

Перед відкриттям ІП в Португалії українцям потрібно отримати статус «тимчасового перебування». Для цього потрібно звернутись до міграційного відділу, отримати статус, податковий номер та номер пенсійного фонду. Це видається безкоштовно та займає приблизно 2 місяці. Важливо! На час очікування тимчасового захисту ви не маєте права виїздити з країни, щоб не зірвати процедуру реєстрації.

Документи, які потрібні для відкриття ФОП в Португалії:

  • Банківський рахунок в одному із банків Португалії.
  • Місце реєстрації (не оренда апартаментів через букінг чи іншу систему, а саме договір на довготривалу оренду). Із практики – для отримання договору оренди в більшості країн ЄС потрібно надавати контракт з місцевою компанією або виписки з банків, що затверджують вашу платоспроможність).
  • Після відкриття ІП статус банківського рахунку потрібно змінити на «бізнес-рахунок». Відкриття ІП займає декілька днів.

Оподаткування ІП в Португалії виглядає наступним чином:

  • Прогресивна шкала ПДФО — від 14,5% до 48%.
  • Альтернатива: можна податися на статус non-habitual resident і отримати ставку на ПДФО — 20% на 10 років. Подати заяву можна до 31 березня кожного року!
  • Соціальні податки — є пільги на перший рік. Потім 21,4%, або з максимальної бази нарахування —  до 5133 EUR/місяць.

Як воно працює?

Наприклад, із суми 1000 EUR соціальний податок складає 214 EUR, який при сплаті в електронному кабінеті можна зменшити на 25% або збільшити на 25% для пенсії.

Від південних країн перейдемо до бюрократії вищого рівня, а саме до Німеччини.

Німеччина

Німеччина, як і більшість країн Європи, надала українцям можливість реєстрації ФОП через отримання статусу «тимчасового перебування». 

З цікавого та практичногонещодавно українських переселенців (віком до 67 років) почали переводити на облік до бюро працевлаштування, де їм потрібно вирішити, чим вони будуть займатись на території Німеччини. Тож «реєстрація ФОП чи вибір трудового контракту» скоро буде актуальним питанням для наших переселенців в Німеччині.

Що треба для реєстрації ІП в Німеччині:

  1. Отримати статус тимчасового перебування.
  2. Отримати податковий номер.
  3. Відкрити приватний рахунок у банку, а після реєстрації ІП — бізнес-рахунок.
  4. Сплатити державне мито у розмірі 30 євро.
  5. Пройти онлайн-реєстрацію.

Строк реєстрації ФОП — приблизно 1 тиждень з моменту подачі онлайн-форми.

Але! Важливо пам’ятати, що Німеччина — дуже бюрократична країна, і строки реєстрації можуть збільшитись. 

Оподаткування ІП в Німеччині виглядає наступним чином:

  • Ставка податку на прибуток складає від 14% до 42%.
  • Можливий податок солідарності (solidarity surcharge tax) у розмірі 5,5%.
  • Також може братися церковний податок 8% або 9%.

Важливо! Самозайняті особи зазвичай не повинні сплачувати обов’язкові внески на соціальне страхування. Однак вони повинні отримати медичну приватну страховку. І як ми розуміємо, у випадку, коли ви переходите зі статусу тимчасового прихистку до легалізації своєї діяльності, ваше соціальне страхування додатково потребує і комерційного.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті: