Продовжуючи користуватися цим сайтом або натиснувши "Приймаю", Ви даєте згоду на обробку файлів cookie і приймаєте умови Політики конфіденційності.
Чому cash is trash, і куди вкладати гроші, яких у світі стало занадто багато?
Максим Корецький, інвестор, підприємець, засновник Blackshield Group, спеціально для Banker.ua.
Ще кілька років тому про інвестиції говорили лише в певних колах. За останні рік-півтора ця тема поширилася далеко за межі бізнес-клубів й інвестиційних спільнот. Що зробило її такою популярною? Наведу кілька причин.
Матеріал підготовлений для друкованої версії журналу Banker.
1. Діджиталізація і демократизація інвестицій — тренд, який набирає обертів. Активи стали доступні в смартфоні завдяки новим сервісам і онлайн-брокерам на зразок Revolut або Robinhood. Вони дозволяють стати інвестором будь-кому. Нещодавно я повернувся із Цюріха, де підлітки 15-16 років не грають в онлайн-ігри, а інвестують в акції. При цьому інвестування є в форматі тієї ж гри — йде повна гейміфікація процесу. Пандемія коронавірусу прискорила тренд.
Багато людей пішли на дистанційку або втратили роботу. Вони задумалися про інвестиції в активи, що забезпечують отримання більш-менш стабільного пасивного доходу, що не залежить від зовнішніх факторів. 20 років тому, коли я почав працювати в Barclays Wealth, в суму $5-10 млн входив перелік послуг, який сьогодні доступний від $2000. Тобто те, що раніше було привілеєм заможних клієнтів, зараз іде в маси. У 2020 році в США було відкрито близько 10 млн брокерських рахунків. У світовому масштабі — близько 50 млн роздрібних рахунків. На частку роздрібних інвесторів припадає майже такий же обсяг торгів, як на фонди взаємних інвестицій і хедж-фонди разом узяті.
2. На початку 2020-го на економічному форумі в Давосі кращі уми обговорювали активне зростання економіки і ліквідність, яка зашкалює. Через кілька тижнів з оголошенням пандемії коронавірусу ці обговорення обнулилися, економіка зупинилася. А ще через деякий час США, ЄС, Японія запустили друкарські верстати, насичуючи ринок грошовою масою.
На 33-37% зросла ліквідність у грошовій системі — більше, ніж за останні 10 років! Такої масштабної емісії світ ще не бачив. Актуалізувалася теза, яку озвучив у Давосі легендарний Рей Даліо: «Cash is trash». Зараз ми не говоримо про інфляцію грошей, мова, скоріше, про інфляцію активів і споживчої спроможності грошей.
3. Серед причин також можна відзначити зростання цін на commodities, яке почалося у 2020-му і триває досі. Воно позначилося на доходах не тільки власників сировинних компаній — прямо або побічно заробили всі.
Світовий тренд безпосередньо зачепив Україну — сировинну країну. Деревина, кукурудза, соняшник, залізна руда в періоди піків показували зростання ціни на 100% і вище. Грошей у людей стало більше. Актуалізувалося логічне запитання: на що їх витратити?
Наведу кілька варіантів.
Я рекомендую диверсифікувати свої інвестиції в країнах, захищених правовою системою: США, країни ЄС. Якщо у вас там є активи, ви багаті.
Моя спеціалізація — інвестиції в активи, зосереджені в емісійних центрах, у першу чергу — в США. За останній рік нерухомість у певних штатах подорожчала на 30-40% і продовжує дорожчати, а акції, що подешевшали під час падіння ринку в травні, не тільки відновилися в ціні, але і зросли. Звичайно, не всіх компаній, а певних категорій. Яких саме?
У першу чергу, це стабільні великі компанії з традиційною економікою, які йдуть шляхом цифровізації. Запорука їхньої надійності та великих можливостей — стабільний грошовий потік від своїх основних продуктів і послуг. На даному етапі багато з них недооцінені, а тому реально придбати хороші папери за вигідною ціною. Компанія Disney, наприклад, працює на гібридній моделі розповсюдження контенту (через кінотеатри та онлайн-підписку). До 2024 року менеджмент планує збільшити кількість передплатників у 2,5 рази до 230-260 млн. За останній рік акції компанії зросли на 54%, а з початку року втратили 1,5%. Компанія зараз повертається на рівень, який спостерігався до просадки у травні на 9%.
Автомобільний концерн Volkswagen планує стати найбільшим виробником електрокарів. До 2030 року половина випущених компанією автомобілів буде оснащена електробатареями. А до 2040-го — 100%. Бюджет проєкту — €73 млрд. Акції компанії за рік зросли на 57%.
Ще один приклад — Walmart, генерує більше $500 млрд виручки й активно розвиває напрямок електронної комерції через запуск Walmart+. Завдяки цьому до 2025-го її дохід збільшиться до $50 млрд.
Окремої уваги заслуговують growth-компанії, які, незважаючи на хайпову складову, мають великі перспективи розвитку в майбутньому: зростаючі виручку, ринки, кількість нових клієнтів. Переважно це технологічні компанії. Наприклад, Elastic, бізнес якої об’єднує пошукову та контент-аналітику, управління IT-операціями і кібербезпеку. За оцінками International Data Corporation, до 2024 року основний цільовий ринок компанії, пов’язаний із пошуком, зросте до $18,5 млрд з нинішніх $8 млрд.
Акції growth-компаній швидше за інших не тільки відновилися у вартості після падіння в травні 2021-го, а і зросли вище докризового рівня. Компанія Twilio подешевшала на 29% у травні, а потім її акції за кілька місяців зросли на 33%. CrowdStrike Holdings (CRWD), розробник технологій кібербезпеки, подорожчав на 41% після травневого падіння на 18%.
Є ще один сектор, що перманентно зростає — компанії, які отримали ліцензію від суспільства. Соціально відповідальні інвестиції (ESG) — це тренд останніх років. Фонди, які інвестують в ESG, зосередили трильйони доларів. Це гроші, які будуть інвестовані у проєкти з високою часткою соціальної відповідальності, створені не для отримання прибутку, а для відбілювання совісті. Проєкти про екологію, гендерну рівність тощо. У них готові вкладати гроші, виділяти гранти під них, передбачати податкові пільги. І все це часто без економічної доцільності. Компанія, яка виходить на біржу з таким продуктом, може мати велику додаткову вартість, не підкріплену жодними економічними факторами.
Vestas, виробник вітряних енергогенераторів, протягом п’яти років збільшувала доходи в середньому на 10% на рік. Її акції за цей період подорожчали на 155%.
Виручка виробника вітряних лопатей TPI Composites 5 років зростала в середньому на 21% на рік, а ціни на її акції за той же час зросли на 158%.
Масштабні плани компанії на майбутнє мають в очах інвестора більше цінності, ніж зростаючий прибуток. Прибуток замість інвестицій говорить про те, що у менеджменту бізнесу закінчилися ідеї розробки нових продуктів або експансії на цільових ринках. У той же час солідні бюджети на R&D, масштабування за рахунок M&A і задоволення зростаючої клієнтської бази — провісник майбутнього зростання капіталізації бізнесу.
Один із прикладів — виробник сонячних панелей NextEra Energy. Компанія завершила будівництво 373 мегават нових проєктів із використанням сонячної енергії, включаючи FPL Discovery в Космічному центрі імені Кеннеді. Це означає, що вона на 40% виконала свій план «30-by-30» зі встановлення 30 млн сонячних панелей до 2030 року. За останній рік її акції зросли на 11,4%.
Може скластися враження, що мої рекомендації звернені виключно до великих заможних інвесторів, які оперують мільйонами доларів. Це не так. Сьогодні в контексті тренду на демократизацію і діджиталізацію інвестицій майже все перераховане доступне малому роздрібному інвестору, тільки в меншому обсязі. Низький поріг входу не відчиняє доступ до активів, вартість яких може бути вище балансу на рахунку. Але і ця проблема вирішувана — за допомогою дрібних акцій, коли за $5 можна купити частку акції в компанії рівня McDonald’s, Tesla або Apple.
Інвестувати у стійкий великий бізнес насправді виявляється куди надійніше, вигідніше і безпечніше, ніж у власну справу. Глобальний гігант так просто не впаде, не стане жертвою чергової зграї чорних лебедів. Його підтримає уряд, у нього вистачить ресурсу змінити курс і вибратися з ями, якою б глибокою вона не була.