Відповіді на питання, що виникли у власників пластикових карт

Банкомат “проковтнув” картку

Така ситуація можлива, але, як правило, її винуватець – сам постраждалий. Зокрема, якщо три рази неправильно ввести пін-код, банкомат просто заблокує картку і не віддасть її. Вона буде поміщена в спеціальний контейнер, і забрати її можна буде, тільки звернувшись в банк.

Інша ситуація: на операцію зняття готівки відводиться певна кількість часу. Наприклад, протягом 30-40 секунд треба забрати купюри з щілини банкомату, “вкластися в регламент” треба і забираючи картку. Якщо забаритися, банкомат “конфіскує” і гроші, і карту. Це передбачено з метою убезпечити власника карти, але, одночасно, вимагає і від нього певної зосередженості.

Якщо таке трапилося, необхідно знайти на банкоматі телефон філіалу банку, який відповідає за його сервісну підтримку, і подзвонити туди. Якщо це неможливо, наприклад, банкомат розташований на вулиці і вночі погано видно цифри, треба зателефонувати в центр клієнтської підтримки. Там або заблокують карту, або перенаправляють клієнта безпосередньо до філії, де йому її видали.

Банкомат “випльовує” картку, не приймаючи її до обслуговування

Є чому здивуватися: ви вкладаєте карту в щілину, а пристрій виштовхує її назад. Швидше за все, ваша картка належить тій платіжній системі, яку не обслуговує цей банкомат (наприклад, локальна пенсійна картка будь-якого банку не обслуговується банкоматами інших банків). Або карта пошкоджена (наприклад, розмагнітилася магнітна смуга), і банкомат “не бачить” її.

Перш за все, уважно огляньте написи на банкоматі – там є логотипи всіх систем, які він обслуговує. Якщо не знайдете “своєї”, шукайте інший банкомат.

Якщо з системою все в порядку і логотип вашої – на місці, а банкомат все одно не приймає карту, можливо, пошкоджена магнітна смуга. Це може статися, якщо карта довго лежала поруч або на мобільному телефоні, телевізорі, іншій техніці. Якщо ж і інший банкомат не прийняв картку, швидше за все, доведеться її перевипускати. Для цього треба звернутися до філії, що випустила карту.

Якщо на рахунку менше грошей, ніж ви розраховували

Неприємний сюрприз: берете чек балансу, а там сума значно менша, ніж ви припускали. Що перше прийде в голову? Правильно, гроші вкрадені! Однак не поспішайте з висновками. Якщо у вас немає звички зберігати чеки за транзакціями хоча б за останній тиждень, ви не зможете відновити в пам’яті, де і скільки витратили. Тому, перш ніж панікувати, треба зв’язатися з відділенням банку, емітувавши картку. Там можна отримати виписку по всіх транзакціях по вашому рахунку і спробувати звірити з вашими витратами і переведенням у готівку. За виписці легко відновити події. Однак буває, що внаслідок несвоєчасного погашення кредиту банк штрафує недисциплінованого платника, списуючи з його карти будь-яку суму. Якщо це трапилося з вами, вам про це повідомить менеджер банку.

Сума боргу і залишку не збігається з кредитним лімітом

Ті, хто користується кредитними картами, знають, що на чеку, виданому за транзакції по цій картці, вказуються кілька цифр: скільки видано; комісія; баланс (сума боргу) і доступний залишок. Сума двох останніх цифр повинна дорівнювати розміру кредитного ліміту. Наприклад, якщо на карту відкритий ліміт 10000 грн, то при балансі (- 2750,10 грн) залишок повинен бути 7249,90 грн. Однак не рідкі ситуації, коли клієнт в вихідні розплачується карткою в торговій мережі, а в понеділок бере баланс.

Дані про списання не завжди встигають потрапити в базу його банку, і сума доступного залишку за приблизними підрахунками збігається, а сума боргу – немає. Турбуватися не варто, максимум через день дані надійдуть, і все стане на свої місця.

Якщо картку вкрали

Треба негайно вжити заходів до блокування рахунків. Якомога швидше зателефонувати в банк, в центр клієнтської підтримки. Його телефон вказаний на карті, але, оскільки в даний момент її під рукою немає, можна дзвонити за допомогою одного з телефонів банку і дізнатися, за яким номером звертатися. Оператор запитає ваше прізвище, ім’я та по батькові, а також пароль, вказаний вами в анкеті (наприклад, часто це – дівоче прізвище матері). З цього моменту рахунок (або рахунки) буде заблокований, і зняти з нього гроші не зможе ніхто.

Далі доведеться відвідати відділення банку, емітованих карток, і написати заяву про її перевипуск. Ні в якому разі не відкладайте візит: справа в тому, що до моменту подачі заяви банк не несе відповідальності за транзакції по рахунку. Тому, якщо раптом трапиться злодій – “умілець” і з рахунку все ж “злетять” гроші, їх уже ніхто не поверне.

Ось на цьому етапі виникає своєрідна пауза: старої карти вже немає, нової – поки немає. Фактично, немає доступу до грошей. Як вийти з положення?

Є кілька варіантів

Можна замовити терміновий перевипуск карти (протягом декількох годин). Правда, цю послугу пропонують не всі банки, та й сплатити “за терміновість” доведеться більше.

У заявці на випуск нової карти можна вказати, яку суму ви б хотіли зняти. І коли карті на ваше ім’я вже присвоять номер, ви зможете зняти гроші, пред’явивши паспорт у відділенні банку.

Деякі банки передбачають у договорі такий форс-мажор і обумовлюють право клієнта, в разі втрати або крадіжки картки, отримати гроші в касі, написавши відповідну заяву.

Якщо у вас не один, а кілька рахунків (наприклад, поточний, зарплатний і кредитний), можна перевести гроші з рахунку викраденої картки на “благополучний” рахунок. Звідси випливає висновок: не варто носити всі карти в одному гаманці, краще їх “розосередити”.

“Наша” карта за кордоном

Пластикові карти випускають міжнародні платіжні системи, їм же де-юре вони і належать. Для того щоб картки “працювали” в тій чи іншій країні, представники платіжних систем укладають договори з місцевими банками. Ті, в свою чергу, емітують (випускають фізично) картки. Тому їх називають банками-емітентами, а не банками-власниками.

Оскільки карта, наприклад, VISA Classic, належить міжнародній платіжній системі VISA, то і обслуговується вона по всьому світу. І зовсім не має значення, в якій валюті відкритий рахунок – гривні, доларах США, євро, фунтах стерлінгів і т.п. Головне, по ній ви маєте доступ до валюти країни, де перебуваєте: в банкоматах зможете знімати готівку, в торгово-сервісній мережі – розплачуватися за покупки і отримані послуги.

Правда, треба врахувати те що, щоб “перевести в готівку” по “гривневій” карті, доведеться сплатити конвертацію гривні в валюту країни перебування. Однак банківські експерти стверджують, що ця операція обходиться значно дешевше, ніж якщо обмінювати привезені з собою готівку. Перед поїздкою можна обзавестися валютним рахунком і, відповідно, ще однією картою. Або скористатися послугою, яку надають деякі банки – відкрити мультивалютну платіжну карту, яка управляє і гривневих, і валютних картковим рахунком.

Як і в Україні, при користуванні карткою за кордоном клієнт платить комісійні. Правила багато в чому схожі: за безготівкові операції (наприклад, розрахунок карткою на АЗС або в готелі) комісія не береться; за зняття готівки в банкоматах – до 1,5% від суми (більшість банків встановлюють при цьому мінімальний розмір, наприклад, не менше $ 3). Якщо ж доведеться отримувати готівку у відділенні “чужого” банку, то комісійні можуть досягати і 4% суми. Тому все ж вигідніше користуватися банкоматами.


Усе найцікавіше за тиждень у нашому дайджесті:

Коментарі (0)